The Escape Artist (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Brian Welsh
met David Tennant, Toby Kebbell en Gus Barry

De getalenteerde advocaat Will Burton staat er om bekend nooit een zaak te verliezen, omdat hij de kunst beheerst om via kleine achterpoortjes criminelen hun straf te laten ontlopen. Maar wanneer Burton akkoord is om de beruchte moordverdachte Liam Foyle te verdedigen, heeft hij zware twijfels over zijn onschuld. Na het bewijsmateriaal onderzocht te hebben, vindt hij een lacune in de wet en Foyle wordt vrijgesproken op een vormfout. Maar het lijkt alsof deze zaak Burton blijft achtervolgen. Omdat hij bij Burton een zekere minachting voelt tegenover hem, begint Foyle de vrouw van Burton en diens jonge zoon te stalken. Wanneer Burton kort nadien aankomt bij hun vakantiewoning doet hij een verschrikkelijke ontdekking.

Prima Britse miniserie die lekker weg kijkt met een prima rol van de geplaagde David Tennant als advocaat Will Burton. Ook een prima rol van de Britse Sophie Okonedo die alles in zich heeft om een ster te worden.

mooie film kijk lekker weg ook niet te lang blijf boeien en er realistich kan iedeeen tog maar zo gebeuren maar met prima oplossing aan het eindgeef hem tog een dikke 3.5

avatar van Piratje
Ook al bestaat deze film uit drie delen en duurt hij 3 uren.
Hij verveelt geen enkel ogenblik.
Een film die vooral doorgaat in een rechtszaal met zijn mogelijke procedurefouten, beslissingen van een volksjury, rechters, collega-advocaten, publiek en media. Alles heeft zijn invloeden.
Een vrij rustige film waarin de beelden spreken. Vooral als ze vertolkt worden door goede acteurs
Hoofdacteur David Tennant, die de rol speelt van een meester-advocaat die nog nooit een proces verloren heeft, vertolkt zijn karakterrol uitstekend.
Ook het slot van de film zet ons, onder regie van Brian Welsh, voor een vraagteken en doet de kijker nog nadenken na de film.
5 punten geven is wat te hoog gemikt, maar toch 4plus geeft deze film het signaal van een aanrader. Zeker op dit moment dat er enkele grote processen behandeld worden en men eigenlijk naast de oorzaak de jury aan het twijfelen zet.

Helemaal eens met Piratje.
Boeiend van begin tot eind.

avatar van Norman Mailer
Mán, wat wist die streberige advocate gaandeweg een mateloze weerzin bij mij op te wekken.

Sterke serie, in BBC traditie.

avatar van Tiany
Sommige advocaten zijn net zo'n grote criminelen als hun cliënten, maar zij hebben het voordeel dat ze de wet achter zich hebben. In deze mini serie werd dat weer even duidelijk. Een moordenaar verdedigen, en dan de woorden "ik doe mijn werk", leg dat maar uit aan de familie van de slachtoffers. 180 minuten is wel lang maar de serie verveelde niet en het was best spannend.

Prachtige advocaten mini-serie, van een kleine 3 uur.
Het scenario is om van te smullen, de vertolkingen puik en het slot verrassend knap.
Je kan het verhaal kort samenvatten, en wie de film heeft bekeken of gaat bekijken, zal snappen wat ik bedoel... Wie laatst lacht, best lacht !!
Warm aanbevolen !!!

avatar van J.Ch.
Wat is David Tennant toch een geweldige acteur!
Ik had nog nooit iets over The Escape Artist gehoord, maar toen ik David Tennant op de voorkant van de dvd zag was mijn interesse genoeg gewekt om 'm eens te lenen. Rechtbankdrama is niet een genre dat ik vaak kijk, maar ik ben toch blij dat ik deze miniserie in die opwelling heb meegenomen.

Elk aspect van de miniserie ademt de kwaliteit van de BBC. Het acteerwerk is uitstekend; David Tennant voorop, op de voet gevolgd door Toby Kebbell (alleen zijn glimlach al kan je de stuipen op het lijf jagen). Gus Berry die de negenjarige zoon speelt verdient een eervolle vermelding, evenals Sophie Okonedo. Haar personage is wel heel weinig sympathiek, maar maakte wel precies de paranoia zichtbaar die ik voelde.

Het script staat als een huis. De spanningsopbouw is uitstekend; zo kwam het slot van de eerste aflevering wel en tegelijk niet als een schok (ik zag het aankomen maar wou niet geloven dat het gebeurd was). Het tempo is natuurlijk en voelt prettig. De spanning en het drama zijn prima in balans en voelen nergens geforceerd. Wat ik zelf fijn vond, was dat het gezin van Will Burton redelijk normaal en redelijk gelukkig is en dat niet na de dood van Kate blijkt dat er allerlei nare dingen speelden achter de voordeur en iedereen van alles te verbergen had. Dat kan best werken (zie Broadchurch) maar het wordt zoveel gedaan dat dit eigenlijk veel origineler is. Door de volstrekt natuurlijke omgang tussen vader en zoon wordt het leed zichtbaar genoeg en heb ik geen behoefte aan meer drama.

Na de tweede aflevering maakte ik me wel wat zorgen over de ontknoping. Dit bleek gelukkig niet nodig. De serie eindigt op de enige manier die een titel als 'The Escape Artist' rechtvaardigt. Burton heeft nog nooit een zaak verloren en zijn eigen vrijspraak vormt de kroon op zijn werk. Het einde is eigenlijk puur poëtische gerechtigheid, geloofwaardig gemaakt door de loop van het verhaal. Het jammere vond ik dat die rivaliserende advocate zo nodig naar Edinburgh moest komen om Will te vertellen dat ze het allemaal uitgedokterd had. Zo vallen bij de kijker weliswaar de puzzelstukjes op hun plaats, maar haar motief is me niet helemaal duidelijk en het personage verliest hiermee het beetje sympathie dat ze had opgebouwd. Een ander minpunt vond ik dat de relatie tussen Liam Foyle en Eileen Morris nog wat beter uitgewerkt had kunnen worden.

Dat zijn eigenlijk de enige twee minpunten die ik kan bedenken. Naast de vele kwaliteiten van de miniserie kunnen ze bijna weggestreept worden. The Escape Artist is een goed bedachte en uitstekend uitgevoerde combinatie van spanning en drama (waarom lijkt het toch alsof alleen de BBC dit kan?). Daarnaast krijgen we als bonus nog wat fraaie beelden van Schotland te zien, altijd fijn. Wat mij betreft een absolute aanrader.