Wenecja (2010)

Alternatieve titel: Venice

Polen

geregisseerd door Jan Jakub Kolski
met Marcin Walewski, Magdalena Cielecka en Agnieszka Grochowska

Als in 1939 de oorlog in Polen uitbreekt, wordt Mareks droom over een zomertrip naar Venetië vermorzeld. Hij probeert de harde, angstige realiteit te ontvluchten in de kelder van zijn tante, totdat deze onderloopt tijdens een zware storm. Zijn tante probeert Marek te helpen in zijn afleiding van de horror buiten door hem te helpen zijn reis te maken en een ‘Venetië’ te construeren in de ondergelopen kelder. Samen trekken ze door hun ondergrondse droomwereld, die langzamerhand realistischer begint te lijken dan die van boven.