L'Assedio (1998)

Alternatieve titel: Besieged

Italië / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Thandie Newton, David Thewlis en Claudio Santamaria

Componist Jason Kinsky (Thewlis) woont in Rome in een gebouw dat hij erfde van zijn tante. Zijn schoonmaakster Shandurai (Newton) woont in de kelder en studeert medicijnen. Op een dag vertelt Kinsky haar dat hij verliefd op haar is en alles voor haar wil doen. Zij vraagt hem vervolgens haar man te bevrijden, een politiek gevangene in Afrika.

Een pretentieus, maar simpel en saai verhaal over een Afrikaanse vluchtelinge en een zonderlinge Brit, beide eenzaam, wier leven op een aantal manieren met elkaar verbonden zijn, dat zonder veel hartstocht of enthousiasme verteld wordt. De personages en hun doen en laten maken het verhaal nog een beetje gecompliceerd. Het enige interessante is dat de regisseur leek te willen experimenteren met camerabeelden.

avatar van TornadoEF5
Op zondag 14 augustus wordt deze getoond vanaf 11u25 op NPO2. Best wel een unieke kans voor velen, gezien deze echt wel onbekend is.

avatar van Darbie
Ook makkelijk te vinden op internet (voor diegenen die een 1/2 uur voor middernacht te laat vinden).

Aanrader !

En dat bericht van Gauke hierboven.......niets van aantrekken.......

avatar van de grunt
Ik had David Thewlis nog wel zo hoog zitten ...

wat een mooie prachtige film......

avatar van mjk87
Ik vroeg me vooral aan het eind af waar ik nu naar gekeken had. Dit is meer een stijloefening dan een echte film. Soms best heel aardig, in warme kleuren geschoten en veel leuke ideeën van de regisseur die stuk voor stuk werken, maar het als geheel wel chaotisch maken en nooit bij elkaar lijken te passen. Verder redelijk kijkvoer met een niet altijd overtuigende Thewlis. Dan deed Newton het beter. 3,0*.

Redelijke (Thewlis) tot goede (Newton) vertolkingen in deze wat rare film.
Het is niet echt mijn ding, vandaar de wat lage score.

Spelen met noten en beelden. Het neemt drievierden van de film in beslag. Tussenin is er wel plaats voor tederheid maar de uitwerking is wat ongewoon - het personage dat David Thewlis uitbeeldt is dat op zijn minst - en echt gevoel sluipt er pas naar het einde toe in, wellicht mede ook door gebrek aan wat diepgang in de dialogen.
Toch het volgen waard. Zeker op filmisch vlak en de aparte, originele manier om het verhaal voor te schotelen.

avatar van Zeriel
Een film die niet echt loskomt, de personages dan vooral. Iets te stylistisch, het verhaaltje is eigenlijk heel simpel, past op een half A4 tje. Wat dan telt is de uitwerking; Filmisch mooi, karakterontwikkeling zwak.

Typisch een film van Bernardo Bertolucci. De man is beroemd geworden door zijn films over merkwaardige, bij voorkeur afstandelijke (liefdes)relaties. Van Stealing Beauty tot zijn meesterwerk Ultimo Tango a Parigi....zijn handtekening valt overal te herkennen.
Deze l'assedio is wel een stuk tammer en minder spraakmakend dan we van hem gewend zijn, maar in de kern een onbaatzuchtig liefdesverhaal(wat Thewlis voor Newton doet is de ultieme opoffering) zoals je ze nog maar zelden ziet. Je moet het alleen zien en kunnen waarderen.
Ach, er is niet zoveel veranderd. Al ten tijde van last Tango waren er een hoop mensen die zich afvroegen waar het eigenlijk nou precies over ging, en dat zal ook met dit werkstuk zo zijn. De meester is milder geworden, maar zijn talent valt nog altijd te herkennen.
Newton profileert zich hier als een eerste klas actrice. Thewlis zal nooit meer zo godvergeten goed zijn als in Naked, maar doet het hier ook behoorlijk.

avatar van eRCee
Jullie snappen er allemaal niks van. Dit is een meesterwerk. Sowieso de best gemonteerde film die ik in tijden heb gezien. L’Assedio slaagt in iets wat maar weinig films kunnen: met puur filmische middelen een verhaal vertellen. De opening is hiervan een goed voorbeeld. In 10 minuten ben je van Afrika in Italië beland, ken je de achtergrond van de hoofdpersoon en heeft de eerste dramatische ontwikkeling zich al voltrokken zonder dat er één dialoog is geweest. De wervelende montage en het uitbundige kleurgebruik, in combinatie met de intradiëgetische muziek, houden gedurende de gehele film aan. Ook de cinematografie zelf is fraai. De film leek me deels geschoten met een hand-held camera en in combinatie met de jump-cuts krijg je het gevoel dat Dogme z’n invloed hierop heeft uitgeoefend. En dat terwijl de kadrering en de kleuren weer meer doen denken aan Wong Kar-Wai.

De film is in z’n vertelling volstrekt origineel. Waar gesproken woorden juist barrières optrekken tussen de personages worden deze met filmische middelen geslecht. Natuurlijk, de film is realistisch noch ingetogen, subtiel noch gelaagd. Maar ik houd daar wel van, een regisseur die gewoon alle registers open trekt en niet veilig binnen de gedefinieerde lijntjes van de goede smaak blijft.

En dan de muziekscènes, hallo zeg. De versmelting van beelden van de personages met de pianomuziek in het huis, en wat Bertolucci hiermee kan uitdrukken, ongeëvenaard. Met name het thuisconcert voor de leerlingen is briljant. De slotscène vond ik eveneens perfect, hier komt de titel van de film in volle sterkte naar voren. Heerlijke Italiaanse filmkunst dit.

avatar van 93.9
Toch wel mooie film van Bertolucci. Het is een wat vreemd camerawerk wat je hier ziet, maar de film blijft hangen.