The Prisoner of Second Avenue (1975)

geregisseerd door Melvin Frank
met Jack Lemmon, Anne Bancroft en Gene Saks

Een schuwe man die op de veertiende etage van een flatgebouw woont, kan het leven niet meer aan. Zijn flatneurose wordt nog erger wanneer hij op de koop toe ontslagen wordt. Hij is verplicht om binnen te blijven en het huishouden te doen.

avatar van hannes64
Schitterende oneman-show van Lemmon. ( Dat was pas een acteur )
Mooie film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sterk komisch drama met een uitmuntende Lemmon. Let op het debuut van Stallone. Zeer goede film.

avatar van wendyvortex
Man raakt z'n baan kwijt en z'n spullen en z'n wereld wordt verkleind tot een krakkemikkerig appartement met lawaaïge buren, afbrokkelende muren en een toilet dat maar blijft doorspoelen.
Lemmon stuift richting nervous breakdown in cynische comedy.
Goed stuk en fenomenale Jack Lemmon.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zinema schreef:

Is natuurlijk geen debuut, maar bijrolletje (zeer kort).

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Jack Lemmon was serieus 1 van de aller beste acteurs van zijn tijd en zelfs vandaag de dag doen niet veel acteurs hem dat na.
The Prisoner of Second Avenue is een heerlijk luchtig en vooral erg menselijk drama/comedy filmpje en Jack Lemmon overtuigd vanaf de eerste minuten al in zijn rol.

Hij heeft echt een mooie en realistische chemie met Anne Bancroft en deze 2 pracht acteurs tillen dit filmpje met gemak boven het gemiddelde uit.

Deze film doet me weer overtuigen dat ik snel weer meer filmpjes van Lemmon moet gaan bekijken, ik heb in tijden niet meer zo kunnen genieten van een film.

Hele dikke 4 sterren met kans op verhoging.

avatar van Biosguru
Niemand die het opvalt dat er de draak wordt gestoken met de traditionele rolverdeling uit die tijd?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Blijft ook bij een 2de keer zonde moeite overeind, Jack Lemmon acteert op zijn hoogtepunt en Anne Bancroft is de perfecte aanvulling.

Dialogen om van te smullen!
half sterretje extra.

Goeie film over een man die een inzinking krijgt als hij zijn baan verliest. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in een appartement (de film is dan ook gebaseerd op een toneelstuk). Leuke en grappige dialogen. Jack Lemmon en Anne Bancroft zetten niet alleen uitstekende rollen neer, maar doen het ook goed samen. Met gemak 3.5 sterren.