• 8.348.225 stemmen

The Great Waldo Pepper (1975)

Drama | 107 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: George Roy Hill

Met onder meer: Robert Redford, Bo Svenson en Bo Brundin

Releasedatum: 23 oktober 1975

Plot The Great Waldo Pepper

Waldo Pepper is een voormalige oorlogsheld uit WO1. Samen met Axel Ollson schittert hij als luchtacrobaat in het Flying Circus. Het publiek wil echter steeds gevaarlijkere stunts en Waldo en Axel grijpen hun kans als zij in Hollywood bij de beginnende filmindustrie terecht kunnen als stuntvliegers. Daar ontmoet Waldo de man die tijdens de oorlog in de lucht zijn grootste tegenstander was, de Duitse oorlogsheld Ernst Kessler.

image

avatar van De Knip

De Knip

Een aardig filmpje voor een regenachtige middag met een goeie Redford in een aardig verhaal.

***

avatar van Yak

Yak

En dan is er ook nog The Amazing Elvis Pepper!

avatar van Newbie

Newbie

Het begin was aardig, maar het einde vond ik maar niets za.

avatar van funland

funland

mijn naam is waldo ; )

zeer goede film. als luchtvaartfanaat vind ik dit een zeer leuke film en soms erg aangrijpend

avatar van VHS1975

VHS1975

Heerlijke films waar de bi-planes echt vlogen en gebruik werden gemaakt van studio shots.

There are no studio takes in airplanes. All close-ups of actors being airborne were done for real, sometimes with George Roy Hill, a former Marine pilot himself, flying the airplane while directing. Scenes with Robert Redford and Bo Svenson climbing out on the wing were done without any security harness or parachutes.

Tarkus

Leuke beelden van de vliegtuigen die allerlei stunts uithalen.

Ook over de cast ben ik best tevreden, maar kan het niet zeggen over het verhaal, ik vond dit toch een beetje zwak.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De eerste vliegtuigpiloten, vooral oorlogsveteranen, waren ware helden. In het begin van de jaren '30 verdienden ze de kost met het uithalen van gevaarlijke stunts als vermaak. De film keert met passie en entousiasme terug naar deze boeiende periode, waarin een vliegtuig nog voor spektakel zorgde, de hemel een plaats van vrijheid was en de vliegeniers de helden van het moment waren maar doorgaans erg jong stierven.

Wie een boontje heeft voor vliegtuigen en allerlei acrobatische toeren, zal hier beslist plezier aan beleven want de luchtshots zijn fantastisch. Wingwalks, loopings en zelfs crashes werden zomaar voor het publiek gesimuleerd. Een spectaculair verhaal heeft de film zeker niet en de toon schippert wisselvallig van schalkse humor naar pijnlijke tragedie; als hulde aan de vroege vliegeniers vond ik The Great Waldo Pepper echter een erg mooi gebaar. Redford draagt de vliegpassie goed over en de (bij)rol van Sarandon was opvallend. Net als het wat vreemde einde. Ruime voldoende.

scorsese

Goeie film waarin een ex-piloot uit de oorlog nu zijn geld verdiend door te stuntvliegen. De film speelt zich af tijdens de hoogtijdagen van het stuntvliegen eind jaren '20. Qua verhaal stelt het niet al te veel voor, ook al gebeurd er op zich genoeg (waardoor de film niet langdradig wordt). Meer dan genoeg spectaculair stuntwerk waarbij vooral de scene waarin een man van het ene naar het andere vliegtuig springt, adembenemend is.

avatar van moviemike

moviemike

Één verdomd goeie en ouderwetse film met enkele adembenemende luchtscenes.
Begint als een komedie, richt zich naar je lach om zich dan voorzichtig te vergrijpen naar je keel. Een zeer duidelijk proces over mensen die van eer en roem hun verslaving hebben gemaakt en vliegen belangrijker vinden dan liefde en leven.
Redford is op z'n best als charismatisch vliegenier, Sarandon fantastisch in één van haar eerste verstijfde belangrijke rollen en Kidder opmerkelijk in een soort van fraaie bijrol.
Een onderschat filmpje waarvan ik blij ben dat ik hem, bijna 45 jaar na datum, toch nog heb ontdekt!