Madame Satã (2002)

Brazilië / Frankrijk

geregisseerd door Karim Aïnouz
met Lázaro Ramos, Marcelia Cartaxo en Flavio Bauraqui

Madama Satâ gaat over het leven van de in 1976 overleden Braziliaanse straatvechter en 'drag queen' João Francisco dos Santos. Lang voor de openlijke fitness- en trava-cultuur van de afgelopen decennia, werd deze gespierde en in capoeira getrainde, controversiële underground-legende een Braziliaans icoon van 'gay pride'. De film speelt zich af in de jaren '30 van vorige eeuw in Rio de Janeiro. Overdag werkend als ober en kok, verdeelt Dos Santos zijn vrije tijd tussen criminele activiteiten en een biseksuele driehoeksverhouding. Dos Santos droomt van een beter en eleganter leven en is gefascineerd door de prachtige kostuums en de glamour van de travestie. Zijn leven neemt een drastische wending als hij er in slaagt om als drag queen op te treden.

MFEO
Deze film gaat op zondag 2-3-2003 eenmalig draaien bij Cinerama - Rotterdam (21:30 uur).

Op 27-3-2003 gaat deze film in premiere in Nederland.

Op IMDB heeft deze film een 8,6!

trailer ziet er prima uit!

Goede film die goed laat zien hoe het in de Homo wereld in Brazilie toegaat. De film deed mijn soms aan City of God denken al hoewel dit twee hele verschillende films zijn... een dikke zeven dus 3.5*

avatar van andreo
Een vijf!
Wat was dit een knappe film. Heel camp maar wel goed gemaakt. Onvergetelijk vertolkt door Lázaro Ramos.

Een indrukwekkend en bijzonder portret van een travestie-artiest in Rio de Janeiro. Prachtig kleurrijk camerawerk. Vooral de scenes waarin hij, als arme, zwarte, homoseksuele man, discriminatie niet dulde zijn onuitwisbaar.

avatar van elias229
De moeite zeker niet waard.
Eentonig ! Geen verhaal !
Geef je geld hier niet aan uit !

Als je een erg goede (onbekende) braziliaanse film zoekt met nederlandse ondertitels koop dan Angels of the Sun !

echt erg goede film !

avatar van sinterklaas
Pfff wat een oersaaie vervelende film is dit zeg.

Het gaat weer over een desbetreffende bijzondere persoon die bestaan schijnt te hebben, maar het levensverhaal is gewoon nietszeggend en saai verwerkt. Het is gewoon een aaneenschakeling van het zien van een vage transseksueel die ruzie hier en ruzie daar maakt, plus allemaal fatsige homoseks, en dan vervolgens de bedpartner mishandelen en ga zo maar door. Het lijkt soms wel alsof alles steeds om de 10 minuten herhaalt word.

Helaas, een erg beroerde film.

avatar van Donkerwoud
Wel grappig. Mijn tamelijk homofobe moeder moest en zou deze film zien en vond hem zelfs erg goed. De film weet dan ook heel goed sympathie te creeeren voor Madama Satâ als underdog die zich enigszins uit die positie weet te knokken.

avatar van Boenga
Niet 'het leven van', maar 'een stukje uit het leven van', en helaas niet bepaald het meest boeiende.

Ruim een uur gebeurt er nauwelijks wat, en kijk je naar het daily life van een underground-figuur: z'n werk, nachtleven, relaties en seksuele avonturen, en z'n kolerieke karakter.

Pas het laatste half uur komt het verhaal bij het laatste zinnetje van de plot hierboven.
Het eindigt met 10 jaar gevangenisstraf - en in een paar zinnetjes tekst (!) wordt dan vertelt wat hij daarna nog zou doen en bereiken...

Goeie acteurs, ook wel een bijzonder sfeertje, maar een zeer pover uitgewerkt verhaal.