Serra Pelada (2013)

Brazilië
Drama / Western

geregisseerd door Heitor Dhalia
met Juliano Cazarré, Júlio Andrade en Sophie Charlotte

Het Amazone regenwoud in de jaren 80. Twee beste vrienden, Juliano en Joaquim, verlaten Rio de Janeiro om net als duizenden anderen hun geluk te beproeven in Serra Pelada, de grootste goudmijn van het land. Het leven in de mijn verandert echter alles en iedereen. Macht en hebzucht vernietigen al snel hun droom en onthullen de duistere kant van de mensheid.

2 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Night's Watch
geplaatst: 3 oktober 2016, 10:43 uur [permalink]
Het leuke aan deze film is de locatie, een goudmijn in het Amazone gebied is nou niet bepaald een veelvoorkomende setting. Naast het mooi visuele effect zorgt dit onderwerp ook voor een interessant stukje geschiedenis door de film heen. Dit is echter niet waar de aandacht op gevestigd is, de film volgt de gehele tijd twee vrienden die samen in Serra Pelada op zoek gaan naar goud. Dit verhaal wordt mooi in elkaar gezet en spannend gehouden doordat het werken in zo'n goudmijn mensen erg doet veranderen. Positief verrast, zonde dat er niet meer van deze regisseur op Netflix staat.

avatar van Woland
geplaatst: 23 oktober 2016, 17:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een van de grote pluspunten van Serra Pelada is de setting: het speelt zich af op een ongebruikelijke locatie, de Serra Pelada-mijnen, diep in het Amazonegebied waar goud gevonden wordt. Het levert prachtige beelden op, en dit soort exotische locaties zorgen altijd voor net wat extra cachet. Maar helaas, de film zelf viel me wat tegen. Serra Pelada is een wetteloze omgeving, waar het recht van de sterkste geldt en mensen uit het niets rijk kunnen worden. De film volgt twee vrienden die daar heengaan, en inderdaad goud vinden - maar langzaamaan worden de verschillen tussen de rustige, stille en principiële Joaquim en de harde Juliano steeds groter. De macht, het geld en de drang om zich te blijven handhaven in de keiharde en vaak ook criminele wereld aldaar, koste wat kost, maken ook van Juliano een schurk. Er is verder best wel wat spanning, geweld, naakt, actie en de setting helpt zoals eerder gezegd ook, maar het verhaal boeide me niet. Het is weer het typische riedeltje wat je in elke gangsterfilm ziet, maar dan verplaatst naar Brazilië: het is Goodfellas in de Amazone, je kan het allemaal zo uittekenen. En dan redden zelfs het prachtige portret van de mijnen en Amazone-setting het niet helemaal.