Marius (2013)

Alternatieve titel: La Trilogie Marseillaise: Marius

Frankrijk

geregisseerd door Daniel Auteuil
met Daniel Auteuil, Raphaël Personnaz en Jean-Pierre Darroussin

'Bar de la Marine' in de Oude Haven van Marseille wordt uitgebaat door César en zijn zoon Marius. Marius' grote droom is op een van de boten, die aan de voorzijde van de bar voorbij glijden, in te schepen en weg te varen naar verre landen. Fanny, jong en mooi, verkoopt schelpen voor de bar en houdt van kindsbeen af in het geheim van Marius. En Marius heeft, zonder het toe te geven, altijd al van Fanny gehouden. Om Marius niet te verliezen, verklaart Fanny hem haar liefde, voor hij met een schip op een ontdekkingsreis vertrekt. Maar daardoor ontstaat er ruzie tussen Marius en een oude vriend van César, de meester-zeilmaker Panisse, die ondanks zijn hoge leeftijd, Fanny het hof maakt. Heen en weer gesleurd tussen de lokroep van de zee en zijn liefde voor Fanny, moet Marius nu een moeilijke keuze maken.

Daniel Auteuil waagde zich aan de remake van de eerste twee delen van het Marseille-drieluik van Marcel Pagnol, reeds oorspronkelijk verfilmd begin jaren 30, en hield er, alleszins voor deze "Marius" een zeer geslaagde film aan over, met veel respect voor de tijdsgeest van de Pagnol-periode.
Pittige dialogen in het pittoresk Provençaals kruiden de film, brengen de nodige afwisseling in het romantisch intrige en zetten het acteertalent van klassebakken als Auteuil, Darroussin en Marie-Anne Chazel nog eens in het daglicht.
Vooral "César" Daniel Auteuil zit als gegoten in het verhaal.
Benieuwd naar "Fanny" en eventueel "César".
Echt genietbaar. "Sacré Marius, va...".

Goeie film waarin een jongeman zich als bemanning wil aanmelden voor een lange zeereis, tot hij verliefd wordt. Een onderhoudend verhaal. Luchtig van toon, hier en daar grappig en hier en daar ontroerend. Niet alleen goed gecast maar ook uitstekend acteerwerk.

Aangezien deze film voor Fanny stond op de site heb ik die laatste als eerste gekeken. Niet storend, maar Marius is het eerste deel van de twee.

avatar van kempsbourg
is deze film verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling!?