Matador (1986)

Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Antonio Banderas, Julieta Serrano en Carmen Maura

Hun fascinatie voor de dood en het stierenvechten zorgt voor een band tussen de voormalige matador Diego en de mooie advocate Maria. Zij neemt de verdediging op zich van de jonge Angel, die een aantal moorden begaan zou hebben, maar weet dat hij onschuldig is, omdat ze een aantal van deze misdaden zelf begaan heeft tijdens het liefdesspel. Dan komt ze erachter dat Diego dezelfde obsessie heeft...

sydney
Behoorlijk voorspelbaar verhaal. Na een half uur is het gedaan met de pret, als je het einde al aan ziet komen. Dodelijk voor dit type film. Wel goed spel.

avatar van Freud
Een kleine teleurstelling toch, deze Almodovar. Op een of andere manier sprak het mij niet zo aan, ik vond de film vrij ongeinspireerd gemaakt zonder de bezieling die ik van hem gewend ben. Het verhaal is weliswaar super, ik vertelde het later aan iemand anders en we hebben even hard gelachen als anders als ik iemand vertel waar een vroege Almodovar-film over gaat. Maar de uitwerking vond ik ondermaats, zelfs bijna banaal, en dat is natuurlijk dodelijk bij een film als deze. Want als een film van Almodovar niet bruist en kolkt valt natuurlijk ook het hele scenario in duigen en blijft er een ongeloofwaardig (hoewel grappig) verhaaltje over dat niet kan overtuigen. Dit klinkt natuurlijk veel te streng want ik heb me uiteindelijk wel geamuseerd, maar toch minder dan verwacht. 2.5 *

avatar van wapper
Het begin was nog ok, zelfs hilarisch op sommige momenten maar na het idd eerste half uur was het maar een saaie bedoening.

avatar van Mads Smikkelsen
Tegenvallende film van Almodovar/Banderas, geen humor, geen actie en geen goed verhaal. Het was echt de film uitzitten. Hij is in mijn bezit dus..............voor 5 euro is hij van jou & verzendkosten.
Atame is wel aan te raden, die is lekker melig.

avatar van Badalamenti
Erg geslaagde film met de nodige zwarte humor. Knappe, soms wat barokke regie.
Almodovar zoekt voortdurend de grens van het toelaatbare op maar gaat er nooit over.

avatar van rep_robert
De vroege films van Almodovar weten mij nog niet helemaal te pakken, daarvoor is het soms net even te vreemd en vind ik het acteerwerk ook niet altijd even overtuigend in Matador. Ook het verhaal komt af en toe iets te geforceerd over en wordt het allemaal ietwat voorspelbaar.

En toch kijkt het makkelijk weg.

Een van de eerste werken van Almodóvar, deze visueel sterke, originele, invalsrijke, provocerende, gewaagde en erotische psychothriller, met een (voor velen) shockerende openingsscène. Zoals gebruikelijk richt de regisseur zich op de donkere, primaire kant van de menselijke seksualiteit en op de meest taboegevoelige geheimen van de mens met de ingrediënten seks, stierengevechten en moord in een mix van seksuele extase en de neiging tot doden, met een homoseksuele ondertoon. Almodóvar zet het geheel op een frisse manier in scène en heeft de beschikking over een uitstekend acterende cast.