The Lady Vanishes (1938)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Mystery

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Margaret Lockwood, Michael Redgrave en Paul Lukas

De Trans-Europa trein moet stoppen vanwege het slechte weer. De reizigers worden opgevangen in een hotel vlak naast het station. Iris Henderson ontmoet een oude vrouw, Mevrouw Froy, die later verdwijnt als ze weer onderweg zijn. De musicus Gilbert besluit haar te helpen met het vinden van Froy.

rick@themovies
Ik vond er niet veel aan.

De film is ongetwijfeld met veel plezier en flair gemaakt - en dan ook nog eens een zwaar politiek statement er in - maar dat kan allemaal niet verhullen dat het verhaal- en plottechnisch gewoon niet zo heel erg goed in elkaar zit.

De introductie is veel te lang, waarbij een aantal scenes óf overbodig zijn óf drastisch hadden kunnen worden ingekort (zoals de twee vriendinnen, de scenes met de hoteleigenaar etc.).

Het vervolg in de trein begint goed met de mysterieuze verdwijning van Mrs. Froy. Dan begint het ook enigszins spannend te worden. Heeft Iris het zich allemaal ingebeeld of is het echt waar? Helaas wordt al veel te snel duidelijk hoe de vork aan de steel zit, en komen we toch een beetje terecht in een kluchtige goochelact met mensen die achter deuren verdwijnen en vervolgens, alsof er niets aan de hand is, weer doodleuk op het toneel verschijnen.

Vervolgens nog meer verwisselingsperikelen om uiteindelijk met een volstrekt ongeloofwaardige plotwending oudere dame is spion die een in een melodie verpakte code over de grens moet smokkelen. Waarom fluit ze het liedje niet gewoon even door de telefoon? naar het einde toe te werken.
Supension of disbelief is prima, maar Hitchcock vraagt er hier net even te veel van.

Voor een film uit 1938 is ook de shootout gewoon te knullig. Het is me bekend dat Hitchcock dergelijke aspecten triviaal en onbelangrijk vond, maar hier wordt duidelijk een grens overschreden.

Wel erg leuk is de typisch Britse humor en 'stiff upperlip' die vooral door de twee homosexuele? cricketliefhebbers prachtig wordt geëtaleerd.

In deze film weet Hitchcock echter de juiste balans tussen suspense-, humor-, politieke, en thrilleringrediënten niet te vinden, waardoor het resultaat helaas niet meer is dan een flauwe soep.

Al met al één van de meest teleurstellende Hitchcockfilms die ik heb gezien.

avatar van Metalfist
Samen met 39 Steps de crème de la crème van zijn Britse periode

Alfred Hitchcock mag dan, zeker en vast terecht, de Master of Suspense genoemd worden maar hij kon ook met andere genres uitstekend uit de voeten. In The Lady Vanishes slaagt hij erin om verschillende soorten (komedie, mysterie en actie) op geweldige wijze aaneen te rijgen.

De film leek eerst een uiterst humoristische Hitchcock te worden maar dat wordt abrupt afgebroken door de moord op die zanger. Die trouwens weer mooi in beeld was gebracht met de schaduwen. Vanaf dan komt de suspense weer om een hoekje kijken tot aan de shoot-out aan het einde natuurlijk.

De film zit vol met memorabele personages (de vertederende Mrs Froy maar ook die hilarische Engelsen die constant over Cricket liggen te praten) die dan ook nog eens stuk voor stuk goed acteren. Vond alleen Michael Redgrave in het begin teleurstellend vooral dan met de scènes in het hotel. Eens aangekomen op de trein is hij zeer vermakelijk.

De laatste tijd weer een aantal knappe vooroorlogse Hitchcocks gezien al zijn zijn films met geluid toch beter dan zijn stomme.

avatar van Spetie
Zeer vermakelijke, uiterst charmante Hitchcock!

Van Hitchcock heb ik vooral, op Rebecca na dan, zijn latere werk gezien en nu was ik toch ook weleens benieuwd naar zijn oudere films. Als dit het niveau is, dan belooft het nog wat, want the Lady Vanishes is wat mij betreft echt een heerlijke film. Het eerste half uur van de film is allemaal vrij rustig en er wordt de tijd genomen om alle karakters te introduceren. Michael Redgrave vond ik in het hotel niet echt overtuigend overkomen, maar eenmaal op de trein aangekomen, wordt niet alleen mijn mening over hem, maar over de hele film positiever.

Redgrave blijkt een uiterst charmant en intelligent personage te zijn en de chemie tussen hem en Margeret Lockwood mag er zeker wezen. Het script van de film zit erg goed in elkaar en op een gegeven moment wordt de film zelfs uitermate spannend en zat ik mijzelf echt af te vragen hoe alles nu in elkaar zat. Naast spanning bevat de film ook een hoop aardige humor, waarbij vooral de twee Britse cricketfans een aantal keer erg grappig uit de hoek komen. Ook het einde is erg goed met een mooie en spannende schietpartij.

Kortom een uiterst vermakelijke Hitchcock weer en wat blijft het toch een fantastisch regisseur!

avatar van aburex
Goede thriller van de hand van de Meester. Deze film dateert wel van 1938 maar hij kan best nog tippen aan de hedendaagse thrillers zeker als men beseft met welke middelen men toen werkte. Ik vond dit een leuke film

avatar van heinonlein
Spetie schreef:
[i]Michael Redgrave vond ik in het hotel niet echt overtuigend overkomen, maar eenmaal op de trein aangekomen, wordt niet alleen mijn mening over hem, maar over de hele film positiever.

Helemaal mee eens, in het begin van de film is het alleemaal nog onduidelijk waar de film heen gaat, maar dat vond ik juist een sterk punt. Achteraf bleken de cricket-fanaten (hoezo homo-sexueel? zie niet in waarom..) maar 'n kleine rol te spelen in de film en bleek Michael een toffere peer te zijn dan ik dacht. Na herziening misschien alleen nog maar beter. Wie dacht bijvoorbeeld dat de man die de serenade bracht een spion was? En wat die shoot-out betreft, die vond ik vooral gortdroog en daarom hilarisch!

Meesterlijke Hitchcock!

avatar van alex____94
heb me vorige week een box-set gekocht van hitchcock's vroegere films... Natuurlijk werkt 1 van de dvd's weer niet

maar wat ik ervan gezien heb was vrij goed tot uitstekend werk zelfs!
The Lady Vanishes is dan ook één van de betere vroege films van de master of suspense die erboven uit steekt (net zoals Murder!, en The 39 steps).

Een film waarbij je ,zoals een echte Hitchcock moet zijn, geen moment wegkijkt!

Perfecte mix van humor, spanning en een vleugje romantiek in vlotte thriller

Knap geconstrueerde, uitstekende geregisseerde film profiteert van een voortreffelijke cast met Margaret Leighton en Michael Redgrave een charmant koppel, bijgestaan door de hilarische Newton and Radford als Britse snobs die het alleen maar over cricket willen/kunnen hebben!

avatar van Mads Smikkelsen
Ik vond de film niet om door te komen, slecht geacteerd, slap verhaal, geen spanning, zonde van m'n tijd (groot contrast met North to Northwest).

Driello
tja,in aanvulling opMads Smikkelsen: bij tijd en wijlegewoon grappig,wat toch niet de bedoeling van de regisseur kan zijn.
Ik moet van een Hitchcock-box nog tweefilms kijken, maar ik denk niet dat ik die op Moviemeter meerga beoordelen.Het wordt teveel Hitchcock-bashen, ben ik bang.............

Hitchcock begint steeds meer tot mijn favoriete regisseurs te behoren. Bijna iedere keer weer weet hij van een schijnbaar simpel uitgangspunt een uiterst spannende thriller te maken. Bij The Lady Vanishes is dat niet anders. Daarnaast wordt ook de komische noot niet vergeten. De wisselwerking tussen de twee hoofdrolspelers en de sarcastische one liners die Margaret Lockwood en Michael Redgrave op elkaar afvuren zorgen meermaals voor een grote glimlach op het gezicht en zorgen ervoor dat The Lady Vanishes wederom met recht een Hitchcockklassieker genoemd mag worden.

4 sterren

Driello
bedoel je nou dat het eigenlijk een komedie was? ?????

Nee. Een uitstekende thriller met de nodige humor erin. Kan perfect samengaan.

avatar van 606
erg mooi verhaal en goed geacteerd.
blijft spannend.

3,5 ster

aburex schreef:

Neem me niet kwalijk, maar een thriller is toch een spannende film?

Deze film (net als naar mijn mening alle Hitchkocks die ik tot nog toe zag,11 in totaal), ontbeerde elke vorm van spanning. Als ik dat dan vergelijk met hededaagse thrillers, zelfs de mindere, dan legt 'the master of suspense' het gewoon af. Het zijn naar mijn mening echt gewoon zeer knullig in elkaar gezette jongens-boek verhaaltjes, zeker de oudere films (in de hier al vaker genoemde box). Ik heb steeds de indruk bij deze films dat er krampachtig een verhaal wordt gefabriceerd waarbij er gekunstelde zaken worden toegevoegd om het verhaal nog iets mee te geven. (in deze film is dat dan bijvoorbeeld het feit dat dat oude vrouwtje ineens een spion blijkt die een liedje over de grens moet brengen. Dat is allemaal niet spannend, dat is gewoon lachwekkend.)

Ik vraag me af wat er nou zo goed is aan dit soort films dat de waardering van vele forum-leden zo hoog is.

avatar van chiel
Je kunt toch iig niet ontkennen dat de film grappig is?

avatar van Mochizuki Rokuro
Driello schreef:

Zoals chiel al aangeeft: humor! Een heerlijke film. Mijn favoriet uit Hitch's vroege Engelse periode.

Driello
Ik denk dat ik de humor dan niet heb begrepen. Het blijftvoor mij en mislukte, niet spannende thriller met suffe grappen, een slecht verhaal en abominabel acteerwerk.

avatar van Niveath
Het eerste half uur is erg matig en niet zo boeiend, daarna wordt het gelukkig stukken beter, met de typische Hitchcock-kenmerken en een gave climax. Gelukkig goed geacteerd en zoals elke Hitchcock zorgvuldig in beeld gebracht.

Een mindere Hitchcock maar nog steeds een voldoende.

avatar van Dean Abbot
1938 en toen al zo'n film weten te maken, knap werk!
Hitchcock liet toen al zien zijn tijd ruim voor te zijn. Goed verhaal, de spanning bouwt langzaam op, subtiele humor en snel gemonteerd!

Misschien dat deze film het niet zou afleggen met films van vandaag de dag. Ik moet ook toegeven dat ik tijdens het eerste shot(die met het miniatuurdorpje en het kleine autoutje dat voorbijgeduwd word) moest lachen. Maar als je bedenkt dat deze film voor de oorlog is gemaakt met alle middelen en (ook belangrijk) heersende opvattingen en gedragsregels uit die tijd, kun je niet ontkennen dat het een zeer goede, spannende en vooruitstrevende film was.

4,5 ster

Driello
Ik wordt een beetje moe van dit soort reacties. Slecht acteerwerk en andere minpunten zijn gewoon geacepteerd als een film oud is? Waar gaat dit over?
Neem me niet kwalijk,maar ikheb basis school musicalsmet een beter verhaal en beter acteerwerk gezien. En we hebben het hier toch over mensen die hun beroep aan het uitoefenen waren........
Met alle respect voor degenen die de humor zo leuk vonden, maar ik heb zelden een flauwere slapstick gezien en volgens mij is deze film geregistreerd onder misdaad / thriller??????

avatar van Dean Abbot
nee nee, dat zeg ik niet. sorry als ik zou overkom. het enige wat ik wil zeggen is dat als een film oud is, je rekening moet houden met middelen en opvattingen uit die tijd. Special effects en beeldkwaliteit bijvoorbeeld.

De film keek lekker weg en ik heb me allesbehalve geirriteerd aan de acteerprestaties. Ik zal eerlijk zijn dat de hoofdrolspelers het er veel beter van afbrachten dan bv. het hotelpersoneel, maar het stoorde niet.

Verder ging de film toch over een misdaad in uitvoering? Er was spanning, er werd gevochten, er was moord, er was mystery en tenslotte een climax? dat zijn toch indegrienten voor een misdaad/thriller?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Leuke, slimme en sympathieke film van Hitchcock wederom maar vind hem niet zo indrukwekkend als Rebecca die hij 2 jaar later zou maken.

Sfeer is luchtiger, komisch zelfs (alhoewel ik altijd wat moeite heb met humor uit lang vervlogen tijden) en het is in veel zaken herkenbaar als een typische Hitchcock film. Zorgvuldig uitgewerkt en opgebouwd plot, een boeiend mysterie en een behoorlijk vooruitstrevende en goede blik voor vrouwelijk schoon. Eigenlijk spelen sterke vrouwen in al zijn films een belangrijke (hoofd)rol. Er is ook (zeker in het tweede deel) een uitstekende chemie tussen de hoofdrolspelers.
Een van de sterkste punten van Hitchcock als filmer vind ik zijn manier van vertellen. Rustig en beheerst, beetje bij beetje ontrafeld zich het mysterie en altijd op het juiste moment weet hij de kijker weer te prikkelen om te blijven kijken. Dat de film antiek is doet niets aan de kwaliteit van zijn kunsten als vakman af. Flightplan uit 2005 zag ik eerder en is niet half zo boeiend, enorm slap aftreksel zelfs.

Wel denk ik dat Hitch een klein foutje heeft gemaakt in het plot... De officier die na de shoot-out in de treincoupé nog aanwezig is lijkt ook gewoon te zijn verdwijnen in het niets. Maar het is hem verder vergeven hoor...
Overigens denk ik dat de internationale intrige die op de achtergrond meespeelt vast wel wat te doen zal hebben gehad met de politiek situatie in Europa van dat moment.

Ik las trouwens dat die twee Engelse Cricketfans destijds zo poulair werden dat ze daarna nog in verschillende films zijn aangetreden. Een soort Jay and Silent Bob in oerversie dus

Leuke film, eens in de zoveel tijd een Hitchcock kijken doet toch altijd weer veel goed voor je humeur.

avatar van Stewie Griffin
Wauw!
De allerbeste Hitchcock ooit!
En ik overdrijf niet.
Een hele spannende film en heel mysterieus.

avatar van Kr!kke
Sterke film van Hitchcock...

De film is goed opgebouwd: het begint allemaal rustig in dat hotelletje in Italië, waarna de film goed op dreef komt eens ze in de trein belanden. De film heeft een mysterieus kantje, waardoor je als kijker wel benieuwd bent naar de afloop van de film (wat toch altijd positief voor een film is). Daarnaast heeft de film nog een komisch kantje, wat het eens zo aangenaam maakt om te kijken.

Driello
Heb, na pak hem beet een 3/4 jaar, de film nog eens in de lap top gestopt. Hernieuwde poging, de film nog eens een kans geven. maar vanaf het begin gaat het al mis. Had zeer sterk de indruk dat het hotel personeel een soort zelf-verzonnen, italiaans aandoend taaltje spreken. Tja, als die moeite er niet eens in zit. Men vertrekt dan met de trein en de dvd vertrok uit de speler. Ik denk dat ik de oude Hitchcocks maar links moet laten liggen...............Stem blijft ongewijzigd.

avatar van yeyo
The Lady Vanishes ontspringt uit een werkelijk intrigerend uitgangspunt en bevat enkele onmiskenbare Hitchcock touches, maar als geheel is de uitwerking voor velen wellicht iets te kluchtig. Het is een droogkomisch Britse 'what's all this then??' kijk op absurde spionage complotten en gekke organisaties. (die statische shoot-out ) Ik kan de humor van Hitch erg waarderen, maar naar het einde toe blijft het net wat te lang aanslepen.

avatar van Rosicky
Zeker niet Hitch's beste. Het plot is erg rommelig en de film bestaat uit een te duidelijke driedeling (kluchtig begin, redelijk spannend middenstuk, belachelijk einde). De film is gelukkig niet te lang en nog behoorlijk vermakelijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Summiere suspense.

Deze Hitchcock uit den ouden doosch doet het heden ten dage nog steeds goed. Dat zit hem in de aardige mix van mysterie en komedie met een summier toefje suspense. De karakters zijn vermakelijk en de kluchtige opening kent een naadloos aansluitende treinreis met grimmiger toon. Het einde ontaardt echter een beetje in chaos, maar het getuigt van grote klasse dat een film na zoveel jaren nog steeds staat als een huis.

Goed.

avatar van witboek
Voor zo'n oude film toch een dikke verdiende 3.

Een fijne Hitchcock film. Goed en overtuigend geacteerd en de sfeer is op een subtiele manier goed suspenseful. De film heeft ook best een vrolijke en luchtige sfeer.
De dialogen spingen eruit, maar ook de zwart-wit beelden en soms opvallend karakterisieke personages spreken aan.

Aangezien het decor voor het grootste deel slechts bestaat uit het interieur van een trein zijn de gesprekken belangrijk, die vreemd genoeg vaak naar alle kanten afdwalen en daardoor best vervreemdend werken. Ook wordt lukraak door de trein gedwaald, waardoor het een indruk geeft van impressies in plaats van een doordachte en gerichte zoektocht. Zelfs de trein wordt op een gegeven moment als personage gezien en beschreven.

Bij het waarnemen van reizigers tijdens de speurtocht worden allerlei spontane aannames gedaan, een beetje zoals het brein associatief kan werken en met weinig middelen of vastigheid veel ruimte wordt benut. Hierdoor is de film voor mij boeiend e­­n erg interessant.
­Ondanks het flauwe einde toch 4* voor het voorgaande.