Starred Up (2013)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door David Mackenzie
met Jack O'Connell, Rupert Friend en Ben Mendelsohn

Eric is 19 jaar en een echte probleemjongere. Omwille van zijn uitermate gewelddadige gedrag wordt hij van de jeugdgevangenis overgeplaatst naar een normale gevangenis, voor volwassenen. Daar zal hij eindelijk zijn gelijke vinden - een man die toevallig ook zijn vader is.

avatar van scumfrog
Alhoewel ik tegen zinloos geweld ben en het na No country for old men, niet meer was voorgekomen dat ik 4,5 sterren heb gegeven, kon ik er bij deze film niet omheen. Een spetterende film met sterk acteerwerk en een indrukwekkende finale.
Kijken!!!

Echt woooh, deze film begint en stopt pas als het af is gelopen. Daarmee bedoel ik dat het verhaal/de actie gelijk begint en in één stuk continu intensief doorgaat.

avatar van james_cameron
Intens gevangenisdrama, goed gespeeld, vooral door de steeds beter wordende Jack O'Connell. Die begint bijrollen te ontgroeien en zich langzamerhand te ontpoppen als charismatische leading man. Ben Mendelsohn als zijn vader is ook prima. De karige plot is net niet voldoende om de film de volle lengte te laten boeien en één en ander is wat voorspelbaar uitgewerkt, maar aan de grimmige sfeer en de degelijke regie ligt het in ieder geval niet.

avatar van filmkul
Redelijk sterk drama. De film lijkt op een standaard gevangenis film, echter de vader-zoon relatie geeft een extra dimensie aan de film. Niet dat het verhaal verrassend is, alle ingredienten voor een gevangenisfilm zitten erin. Echter het acteerwerk van met name de vader en zoon tillen de film naar een hoger niveau. De vonken spatten er van af. Daarnaast zet ook Friend (oa Homeland) een zeer sterke rol neer.
Vakwerk. 3.5/4.0

avatar van tattoobob
Goed en sterk drama met genoeg ruimte voor smerige knokpartijen en andere gevangenis bezigheden.

Goed acteerwerk ook en een vrij rustig lopende film waar je vanzelf in gezogen word....
Het verhaal is niet super speciaal maar het camerawerk en acteerwerk is gewoon goed,en niet te vergeten de heerlijke vechtpartijen...dat maakt toch wel deze film.!

avatar van DjFrankie
Kei harde film, die goed in beeld is gebracht.

Ondanks de prima kille setting, goed acteerwerk en soms harde confrontaties kon "Starred Up" mij niet echt fascineren. Het verveelde mij zelfs. Met name de sessies in "het klasje" werden langdradig.
Ik heb betere britse gevangenis drama's gezien.

avatar van schumacher
Zeker leuk om gezien te hebben al heb ik wel al betere films in dit genre gezien maar toch.
Is zeker beter dan de middelmaat.
Acteurs waren oke.

avatar van mcdaktari
Weer de zoveelste bajes film. Het enige positieve eraan vond ik dat de hoofdrolspeler vrij goed zijn rol neerzet, maar verder vind ik het niks bijzonders. Tijdens het kijken had ik het gevoel dat ik het allemaal al eens gezien had. Ik kreeg zo nu en dan het idee dat de gevangenen de dienst uitmaakte in die bajes, de werkelijkheid is vele malen anders. Maar afijn, het is maar film zullen we maar denken dan, he.
Persoonlijk begrijp ik die hoge waardering dan ook niet goed.

avatar van assowise
Eric wordt vervroegd overgeplaatst ( i.e. starred up) naar een volwassenen gevangenis omdat hij niet te handhaven is in de jeugdgevangenis. Hij is één brok agressie en impusiviteit, maar niet dom, een gevaarlijke combinatie. Hij heeft zich gestaald voor een lang verblijf en laat niet over zich heen lopen.

Het verhaal is van de hand van Jonathan Asser die zelf als vrijwillig therapeut in de beruchte Engelse Wandsworth gevangenis heeft gewerkt (de rol die Rupert Friend in de film vertolkt). Natuurlijk kan hij overdrijven maar ik denk dat het redelijk dicht bij de realiteit blijft (hoe gruwelijk sommige scenes ook zijn)

Acteerwerk is erg sterk en in goede films kan er vertrouwd wordne op de kwaliteiten van de acteurs om bepaalde dingen in te vullen zonder dat het uitgesproken hoeft te worden. Dit is zo'n goede film. Het nadeel van zo'n film is dat je, om goede karakter invulling te krijgen, goed moet opletten en dus niet een appje kunt gaan lezen. (dat is een hele kleine opoffering voor een goede filmervaring dunkt me)

Topfilm

avatar van Filmkriebel
Bloedstollend gevangenisdrama met soms misselijkmakend geweld. Dat zowel vader als zoon in dezelfde blok zitten voegt wel wat toe aan het genre en zorgt voor een mooi uitgewerkt spanningsveld tussen (her)opvoeding, beheersing van de agressie, uiting van emoties (en het niet kunnen uiten ervan) en de onmacht van het gevangeniswezen om met types als Eric om te gaan. Dat ze uiteindelijk kiest voor een radicale oplossing is daar een symbolisch en droevige illustratie van. Vooral de tweede helft van de film is uitmuntend; net als in Un Prophète, waar ik de film gelijkenissen mee vind hebben, wordt vastgehouden aan het idee dat gevangenen er geen betere mensen op worden. Ook sterk geacteerd.

avatar van mock turtle
pff, geeft aardig inkijkje in gevangenisleven en familiedrama, maar verder gebeurt er weinig. met het geweld valt het ook wel mee.

ipman-99
"We're All Different On The Inside." ... " !!!

Wat een gevangenis juweel !!! 'Starred Up' is een fantastische gevangenis
drama van het Verenigd Koninkrijk.
Het acteerwerk is fenomenaal prachtig neergezet, zowel door vader en zoon.
Het drama aspect komt schitterend naar voren en de gewelduitbarstingen
waren bruisend en hard neergezet.
Het camerawerk kent ene positieve vermeldingen net zoals de vechtpartijen die
bijzonder rauw in beeld werden gebracht.
Schitterend juweeltje van het Verenigd Koninkrijk.

avatar van John Milton
Erg sterk, ontzettend gritty, hard en rauw. Vanaf het begin volledig gebiologeerd gekeken en ik had in tegenstelling tot sommige anderen wel degelijk het gevoel dat ik niet eerder naar een gevangenisfilm als deze heb gekeken, en ik denk dat dat voornamelijk door de blik van de regisseur komt.

De antipathie tegen O'Connells Eden Lake karakter moest een paar minuten wegebben nadat ik zag dat hij het was, maar die werd snel vervangen door bewondering. Hij zet een enorm sterke rol neer. Ook Ben Mendelsohn is imponerend zoals we van hem gewend zijn.

Het verhaal is niet zozeer bijzonder, de cinematografie is adequaat maar niet opzienbarend en muziek is (vrijwel?) afwezig als je het mij vraagt. Maar toch greep Starred Up me in meerdere scenes echt naar de strot. Het geweld is bij vlagen hard en nietsontziend, het taalgebruik is fockin' disturb-in... (you tit!) en het is absoluut geen film voor squamish people... Maar ik was onder de indruk.

8,5/10 wordt voorlopig 4*

avatar van cucciolo
Ik vond dit qua harde gevangenisfilm eigenlijk best wel meevallen (op het einde na dan). De kracht zat em vooral in het drama gehalte, dat nog best veel diepgang had, zeker voor dit genre - wat het, zoals John Milton ook al aangaf, mijns inziens dan ook tot een ander soort gevangenisfilm maakt dan anderen. Origineel dus en boeiend. Ook de simpele registrerende filmstijl zonder poespas maakt dat je je lekker kan focussen op de onderlinge en individuele psychologische verhoudingen. De hoofdrolspeler vond ik geweldig. De vader vond ik net iets te veel van het goede, waardoor het wat minder geloofwaardig werd. Of dat aan de acteur lag weet ik niet. 3.5*

avatar van bjerik76
Ik geef een goede score vanwege het acteren wat in deze film heel erg goed is neergezet.
Alleen begreep ik niks van hoe de rangen en standen precies in elkaar zaten in deze film.
Wie hoort bij wie, en waarom word waarvoor geknokt.

ps:

Een aangrijpende, spannende, keiharde en authentiek overkomede film die het leven van alledag in de gevangenis liet zien. Een verhaal over een vader en een zoon, over geweld en controle, vol met haat en woede. De dialogen waren grimmig en gemeen. De cast speelde uitstekend met Jack O'Connell (ik zag hem eerder in Skin) in een glansrol als de opgefokte, getergde, ambivalente, gevaarlijke en gewelddadige hoofdpersoon.

Saaie film, karakters konden me ook totaal niet boeien.

avatar van Smugmarty
Realististisch is niet het sleutelwoord in dit gevangenisdrama, maar de spanning en acteerprestaties zijn er niet minder om. De onbeheerste agressie is sterk neergezet. Deed me in het begin wat denken aan Bronson (2008) maar kan dit veel meer waarderen. De mooie monologen en verbale uitingen van agressie maakten het compleet.

Goed.

avatar van Leo1954
Drama zoals alleen de Engelsen dat kunnen. Heel indrukwekkend!

avatar van John Milton
that reminds me, TomPSV, misschien iets voor jou, nu Tyrannosaur en Dead Man's Shoes wat weggezakt zijn?

Goed gespeeld rauw gevangenis drama.

bjerik76
ps:

Aanstekers mogen ook gewoon in een Nederlandse bajes.

avatar van MH040
Waku schreef:
Ik heb betere britse gevangenis drama's gezien. 2.5*
Vertel! Aangezien ik deze al erg goed vond, ben ik zeer benieuwd welke nog beter zijn

avatar van MH040
bjerik76 schreef:
ps: Dit was ook de enigste gevangenis waar aanstekers openlijk zijn toegelaten naar mijn idee. ?
ik was meer verbaasd dat een scheermesje blijkbaar was toegestaan en dat Ol een stropdas droeg. (misschien een clip-on?)

avatar van bjerik76
en zeker in een strenge gevangenis

avatar van ambrosini
Vind het een voorspelbare film.. had meer verwacht..

avatar van TomPSV
John Milton schreef:

Thanks voor de tip, zal m binnenkort eens gaan bekijken

Harde en totaal humorloze film die m.i. wel aardig beeld geeft van wat er in de bajes af kan spelen. Wordt op gegeven wel wat langdradig en voorspelbaar allemaal. De rauwe agressie wordt prima uitgebeeld. Wordt op gegeven wel wat langdradig en voorspelbaar allemaal.

avatar van fritsje
Lekker rauwe bajesfilm,niet altijd even geloofwaardig maar welboeiend,wel weer de clichematige slechte bewakers en de zg goed bedoelende softe therapeut.....ach zo moet het blijkbaar wezen.

avatar van ralfsjam
Wow, soheej.... Dat was mij het filmpje wel. Lekker! Rauw... Grof... Intens... Realistisch.... Boeiend....
Knallende spetterende gevangenis film. Die gelukkig ook uit het Verenigd koninkrijk komt, en dat helpt ook een heel stuk! Aanrader. 4**