Indochine (1992)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Régis Wargnier
met Catherine Deneuve, Vincent Perez en Jean Yanne

Historische speelfilm, gesitueerd in 1930, wanneer het Franse koloniale bewind in Indochina op het eind loopt. Een ongetrouwde Franse rubberplantster die een Vietnamse prinses opvoedt als haar dochter wordt, evenals haar dochter, verliefd op een jonge Franse officier waardoor hun beider leven ingrijpend zal veranderen.

Ik vond het niks : een glossy film met mooie mensen en fraaie landschappen en veel loze bedoelerigheid.

avatar van catweasel
Catherine Deneuve schittert in deze prachtige film over het koloniale verleden van Vietnam. Het verhaal opzich deed me af en toe aan Out of Africa denken.

Vincent Perez en Jean Yanne acteren beide ook erg goed. De opname's en kostuums zijn geweldig evenals de muziek van Patrick Doyle.

De speelduur is het enige dat de film in de weg zit. Met 152 duurt de film gewoon te lang en dat is erg zonde. Maar de prestatie van Deneuve doet alle minpunten vergeten. Wat een geweldige actrice is dat toch!!

avatar van Mochizuki Rokuro
Als zelfs Catherine Deneuve deelt in de malaise dan is er wat aan de hand. En dat is er dan ook. Typische zo'n o-la-la mooi Azië film van Europese (Westerse) makelij (zie Memoirs of a Geisha) met te mooie mensen in hartverscheurend getormenteerde levens met dood, revolutie en alles wat je kan overkomen in een bombarie sneltreinvaart en afschuwelijke nadrukkelijke muziek. Typische zo'n best foreign language Oscar winnaar. Wat een zit.... overslaan en gewoon zelf naar Vietnam gaan!

avatar van Guyke
Als filmliefhebber houd ik van mooie beelden. Lars Van Trier en zijn onscherpe, bewegende, heen en weer zwaaiende beelden zullen mij nooit kunnen bekoren.
Deze Indochine is echt een pareltje op het gebied van cinematografie. Prachtige beelden, mooi belicht, elke scene lijkt wel een goed uitgedacht schilderijtje.
Ik kan mij laten meeslepen door deze prachtige beelden. Ondanks de lange duur heb ik de film zonder enige moeite ademloos uitgekeken.
Het verhaal is solide maar wordt wat te zeer uitgemolken. De angst bij de Fransen om hun macht over de kolonie stelsematig te verliezen komt ook nauwelijks uit de verf. Alles is nogal braaf en zonder al te veel diepgang in beeld gebracht (maar wel heel mooi in beeld gebracht).
Prachtige film qua beelden en qua muziek maar niet echt beklijvend qua verhaal en emoties.

ik vind het een prachtige film ,zo goed geacteerd ,prachtige landschappen , prachtige muziek , en een thematiek die mij zeer boeit , ik houd van films over het koloniale verleden, echt een film naar mijn hart , ik hoop dat hoe duur was de suyker binnenkort echt verfilmt wordt de zijn al jarenlang plannen voor , maar nog niet uitgevoerd.trouwens hoe werkt hier het becijferingsysteem ?, en kennen jullie ook films over het duitse koloniaal verleden, ? zo ja bij voorbaat dank

croon
ronduit vervelende film, volgens mij heb ik zelfs een stuk gemist ergens (slaap)

pluspunt vond ik de mooie omgeving, landschappen

avatar van hdehoon
Ik vond dit een erg matige film: clichematig neergezette personages, gortdroge dialogen en het ergste vond ik dat het allemaal zo lood- en loodzwaar was. Geen enkel gevoel voor humor of zelfs maar een lichte relativering. Van Deneuve had ik meer verwacht. Het fraaie decor kon het voor mij niet goedmaken.

avatar van Biglia
Tegen deze film heeft 'Daens' het in '92 moeten afleggen als beste niet-Engelstalige film. Zonde.

avatar van hydraulix
Het was voor mij geen moeilijke zit, maar wat een knap staaltje acteerkunsten al niet toevoegen aan een film met een rammelend script en ietwat (cliché)matige dialogen...
Ongelofelijk hoe Catherine Deneuve deze film wist te dragen en zelfs de meest betuttelende dialogen natuurlijk over kon brengen.

Toch wist de film mij stiekem wel te boeien, maar dat komt 80% door Deneuve en de rest voor de aankleding; die was werkelijk prachtig! Alleen hierdoor verschilt het niet veel met een gemiddelde RTL4 drama. Ik denk dat ik nog schappelijk ben met mijn 3.5*, maar Deneuve.... *zucht* wat een actrice is zij zeg!

avatar van Filmkriebel
Romantisch drama rond een getormenteerde liefde tussen een jonge marine-officier en een vietnamees meisje, met als achtergrond het einde van de Franse koloniale bezetting in Indochina. Het mag misschien wat zoetsapperig zijn, en kolonialisme mag verdacht nostalgisch overkomen, de film gaat niet teveel zweven en verliest de politieke realiteiten niet uit het oog.

Heel mooie beelden van Vietnam en een dramatisch verhaal die een directe aanval is op de vernietigende invloed van het kolonialisme. Een invloed, die zich zelfs generaties verder doorzet zoals het einde van de film duidelijk maakt . Vooral Perez , wiens levenslust in de film niet kan bloeien door zijn militaire verplichtingen bij het koloniaal bestuur, zorgt voor elektrisch geladen acteerwerk. "Indochine kwam me niet langdradig over, want is boeiend verteld. Mooie film voor mensen die van pompeuze en exotische liefdesdrama's houden.

avatar van dennis013
Goed acteerwerk, mooie beelden.... Maar: het verhaal is best goed, alleen heel erg slecht uitgewerkt waardoor sommige dingen niet meteen te begrijpen zijn. De film was op sommige momenten zo saai dat ik hem eigenlijk af wilde zetten, maar andere momenten maakte het toch weer de moeite waard.

Lang maar niet langdradig. Had uiteindelijk wel wat korter gekund wat mij betreft.

avatar van Sisko
Mooie film met prachtige plaatjes en muziek Ook topacteurs. Film is inderdaad wel wat aan de lange kant maar bleef toch boeien. Ook mooi beeld van de aftakelende Franse heerschappij.

avatar van Humphrey
Prima dramatische film over het typische Franse koloniale verleden, met een uitstekende Catherine Deneuve. Wat straalt die actrice toch een authoriteit uit! 3,5*.

avatar van Zeriel
Degelijke fraai geschoten wat te lange film, die moeizaam op gang komt.

Grootste minpunt is Vincent Perez, die nogal flets overkomt, en geen partij is voor Deneuve.

De film speelt zich bijna volledig af in de jaren '30, dus verwacht niet dat de geschiedenis van 1930 t.m. 1954 aan bod komt. Geen Tweede Wereldoorlog, geen Dien Bien Phu.

Op het einde worden de akkoorden van Geneve gesloten in 1954. Waarna een bijzonder misplaatste aftiteling volgt; "de conferentie maakte een einde aan 15 jaar verscheuring/lijden (qui mettait fin a 15 ans de déchirement ), en Vietnam in tweeën deelde......Toen begon de ellende pas goed voor de Vietnamezen en de rest van Indochine, en waren de Fransen er mooi vanaf. Een gotspe!

avatar van Metalfist
Daens heeft het hiertegen moeten afleggen tijdens de Oscars voor Best Foreign Language Film?

Ik ben een grote fan van Catherine Deneuve, jammer genoeg zijn haar films niet altijd even goed te vinden in de Benelux. Haar recenter werk kom je redelijk frequent tegen maar haar oudste werk is vaak niet te vinden. Tot mijn groot jolijt zag ik dan ook dat ze in de plaatselijke bibliotheek wel wat Deneuve films hebben liggen en Indochine is de laatste van de drie films die ik meepakte. Niet perse echt hoge verwachtingen, al hoopte ik logischerwijs natuurlijk op een goede film.

En dat is toch niet het geval. Ik snap dan eerlijk gezegd ook niet hoe de film in Godsnaam een Oscar heeft kunnen verzilveren, tenzij het die nominatie voor Deneuve was geweest. Want die is werkelijk de kern van de film en de enige reden waarom dit de moeite is om af te kijken. Deneuve, even betoverend als altijd, speelt een nogal ijzeren bazin van een rubberplantage wiens leven nogal drastisch overhoop wordt gegooid door haar geadopteerde dochter. Een rol die haar erg goed af gaat maar misschien is dat omdat ze voor de rest door een hoop incompetente acteurs wordt bijgestaan. Vincent Perez is werkelijk geen partij voor Deneuve en moet het over de gehele lijn afleggen. Geldt ook voor Linh Dan Pham die de rol van Deneuve's geadopteerde dochter, Camille, moet spelen. Het moment wanneer Camille na zo'n dikke 5 jaar eindelijk haar moeder terug ziet wordt compleet vernietigd wegens het gebrek aan enige vorm van chemie tussen de twee dames. Nu kun je natuurlijk stellen dat dit evenveel aan Deneuve ligt als aan Pham maar de Française is in heel de film wel overtuigend, in tegenstelling tot haar Vietnamese tegenspeelster.

Wat rest is een redelijk mooi aangeklede film maar er is een Vlaams spreekwoord dat als volgt gaat: Van een schoon teljoor kunt ge ni eten. In het mooi Nederlands geeft dit het volgende: Van een mooi bord kun je niet eten. En dat past perfect voor deze film want hoewel de aankleding wel geslaagd is, is de inhoud dat niet. De hoes verkondigt een 20-jaar durend familie epos (ik verwachte me dus aan een soort van Gone With the Wind) maar er wordt pas op het einde opeens een sprong van zo'n dikke 10 jaar gedaan. De film gaat dus maar over zo'n jaar of 7 vermoed ik want enige tijdsaanduiding is niet aanwezig. Personages worden ook niet ouder (alleen Etienne veroudert) en alles lijkt zich op dezelfde dag af te spelen. Volgens mij is het ook belangrijk als je enige voorkennis van het thema hebt want de film doet niet echt de moeite om het een en het ander uit te leggen. We eindigen dan met zo'n cliché einde waar het verdere verloop van de situatie eventjes in 1 zin wordt uitgelegd (geplakt op een stilstaand beeld van Deneuve die geniet van een uitzicht) en c'est tout. Hoewel de film een speelduur heeft van meer dan 2 uur lijken de niet belangrijke momenten uren te duren en worden de sleutelmomenten zo maar wat rap rap verteld, een betere dosering had wel op zijn plaats geweest.

Neen, Indochine was in ieder geval niets voor mij. Mooi geschoten en een degelijke aankleding maar daar stopt het bij. Wanneer je een actrice van het kaliber als Deneuve tot je beschikking hebt dan lijkt het me dat je daar meer mee kunt doen dan dit want als zelfs zij de film niet naar een voldoende kan slepen, dan is er wel degelijk wat mis. Ik pas wel in de toekomst voor het werk van Régis Wargnier, tenzij hij Deneuve weer wist te strikken natuurlijk.

Ik vind het toch een indrukwekkende film, waar ik 4 sterren voor over heb. Niet in de laatste plaats voor Catherine Deneuve, die misschien hier wel haar beste rol ooit speelt. Precies dat midden tussen afstandelijkheid en betrokkenheid die nu eenmaal vergroeid is met haar eigen personage. Ook die mengeling tussen nostalgie aan de ene kant en de toenemende onveiligheid en het naderend einde van het koloniale tijdperk aan de andere kant vond ik mooi gedoseerd. De film is geen documentare geworden en legt niet alles voortdurend uit, maar het is een episch verhaal waar gelukkig het beeld ruim baan krijgt, en niet uitsluitend de dialogen, waar Franse films nog wel eens in willen verzanden. Zoals hier al eerder opgemerkt, het is ook een schitterend plaatjesboek geworden, waar je in weg kunt dromen.
Veel is ook wel herkenbaar van 'Ons Indië', dat een vergelijkbare geschiedenis heeft gehad en waar de Europeanen zich met evenveel verdriet van moesten losscheuren als in Indochina. Het waren niet alleen maar meedogenloze onderdrukkers.
Toegegeven, de film is een lange zit en kent wel wat 'inzakkers'. Niet alle dialogen en ontmoetingen zijn even sprankelend en prikkelend. Het jongetje met z'n oma er op latere leeftijd doorheen monteren vond ik verwarrend. Dat had beter als een soort epiloog gekund. Zo is er wel meer, dat niet zo sterk is. De acteerprestaties zijn nogal wisselend en niet altijd overtuigend. Maar over het geheel valt er veel te genieten met deze film.

avatar van blurp194
Frankrijk rekent af met haar koloniale verleden.

Zeker niet pijnloos, en de ernstigere details worden maar even over het hoofd gezien, dat is de indruk die de film op mij achterlaat. Niettemin is er voldoende akeligheid om de sfeer te zetten, ook al wordt dat aan een romantisch plotje opgehangen. En in een revolutionaire situatie gaat het vooral om de stroom van het geld, dat is ook wel de boodschap die de cynici onder ons er uit kunnen halen.

Wel een erg sterke film. Het fin-de-siecle sentiment straalt al vanaf het eerste beeld overal vanaf. Misschien een slappe keuze om daar een plot met zielige moeder en kind aan te hangen, maar alla - zulke dingen gebeuren echt. Voor de kijker wellicht als aangever dat de emoties rondom deze gebeurtenissen nauwelijks sterker hadden kunnen zijn.

Alle acteurs spelen op het best van hun kunnen, cinematografisch is het - geholpen door het natuurschoon - perfect in orde. Catherine Deneuve speelt wellicht de rol van haar leven, moeilijk om daar nog een afweging in te maken.

Een soort half-geschiedenis, half-fictie gebeuren waar het nauwelijks meer mogelijk is om nog een objectief oordeel van te vormen. Als je een van de beide partijen aanhangt al zeker niet, maar als toeschouwer ook nauwelijks. Dat gezegd hebbend, ik vind het een erg indrukwekkende film, over een nauwelijks bekende en slecht begrepen omwenteling in de wereld. Perfect geacteerd en subliem in beeld gebracht. Vandaar.

Episch liefdesdrama, geprojecteerd tegen de achtergrond van de Vietnamese onafhankelijkheidsstrijd tegen de Franse koloniale overheersers. Deze gelaagde film zoekt hier en daar de grenzen van geloofwaardigheid op, maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het puike acteerwerk —zeker van Catherine Deneuve¬— en de fraaie scenery en cinematografie. Een prima film.