20 Ans d'Écart (2013)

Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door David Moreau
met Virginie Efira, Pierre Niney en Charles Berling

Alice Lantins is 36 jaar oud. Ze is mooi, ambitieus en toont een onberispelijke toewijding voor haar werk. Kortom, ze heeft alles om de volgende redacteur van het tijdschrift "Rebel" te worden. Maar dan ontmoet ze de knappe en charmante Balthazar. Er is slechts één probleem: hij is bijna 20 jaar jonger dan Alice.

avatar van blurp194
Heerlijk lichtvoetige komedie.

En dat is eigenlijk ook wel zo'n beetje alles wat er over te zeggen valt. Het verhaal is prettig voorspelbaar, zo ongeloofwaardig als ik weet niet wat, maar wat geeft dat als het zo grappig en charmant gebracht wordt. En met alle leeftijdsverschil - twintig jaar zal het toch zeker niet zijn tussen het koppeltje koerende duifjes Virginie Efira en Pierre Niney - spat de chemie ook nog eens van het scherm af. Waarbij het natuurlijk best help dat Virginie precies in haar rol past - precies het soort vrouw dat eigenlijk toch nog een meisje is. Zelfverzekerd, maar toch onzeker. Een beetje truttig, maar toch bloedmooi met haar haar los - als Nana Mouskouri, maar dan niet met die bril.

Een soort coming of age voor late-dertiger dames. Pardon, meisjes bedoel ik. Als het Franse antwoord op Bridget Jones - waar zou je je zorgen over maken, neem gewoon een jonge minnaar en begin een nieuw leven.

Leuk.

Een amusante, enigszins zoete romantische komedie over verliefd zijn met een leeftijdsverschil (waarbij de vrouw 20 jaar ouder is) en de verwarringen die dat met zich meebrengt. Het script was levendig en werd vlot verteld, al hadden van mij de dialogen wat vinniger mogen zijn. Een alleraardigste film die pretendeerde "vrije geluiden" te verkondigen, maar ondertussen....

avatar van gillie24
Aangenaam kijkvoer.

Film waarbij het Franse sausje de film goed doet. De zoete, lichtvoetige vertelling van het verhaal gekoppeld aan de fijne chemie tussen de twee hoofdrolspelers (ondanks het grote leeftijdsverschil) maakt het een fijne zit. De schoonheid van Milf Alice (gespeeld door de Belgische Virginie Efira) helpt daarbij wel aanzienlijk. Zodra zij haar haar losgooit en haar 'jonge' en wilde kant laat zien, wint de film aan humor en levendigheid. Op de een of andere manier deed ze mij op sommige momenten en ooghoeken denken aan Jennifer Lawrence met een vleugje Kate Hudson. In ieder geval beeldschoon.
Het laatste half uur neemt de drama het over van de humor en levert het verhaal kwaliteit in om weer met een goed gevoel te eindigen. Het blijft natuurlijk een romantische komedie.