The Way West (1967)

Western

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met Kirk Douglas, Robert Mitchum en Sally Field

Missouri 1843. Ex-senator Tudlock en Summers worden ingehuurd om een groep mensen naar Oregon te brengen en hen te beschermen tegen de indianen. Zelfs als er doden vallen, rijdt Tudlock genadeloos door. De mensen beginnen aan hem te twijfelen en besluiten om Evans als leider naar voren te schuiven om de rit te vervolgen, maar die krijgt al snel te kampen met de vele gevaren van de reis.

avatar van Jan met de pet
Goede western, mooie beelden goed verhaal : 3.5

Mooi in beeld gebracht reisavontuur met Douglas die langzaam verandert van een hooghartige idioot in een waanzinnige psychoot. Mooie rol van hem. Mitchum lijkt met zijn ketting en haardracht regelrecht van Woodstock te zijn weggelopen voor de opnames van deze film, maar Woodstock was pas twee jaar later. Nou ja, hij was er in ieder geval al klaar voor om vooraan te staan bij Country Joe and the Fish.
Er valt in de twee uur genoeg te genieten van onderlinge spanningen, tot ontmoetingen met indianen en romances en natuuropnames.

Zeer degelijke western waarin maar twee schoten worden gelost, prachtige avontuurlijke reis.

avatar van Decec
Een goede Westernfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel bekende jonge acteurs: Kirk Douglas (hij leeft nog),
Robert Mitchum en Richard Widmark...
Zeker ontmoetingen met Indianen...
Prima ouderwetse achtergrond (vrolijk) muziek...
Mooi landschap, maar jammer geen grote breedbeeld
en geen HD kwaliteit...

avatar van Perry Meer
ja goede country&western film, niet te zwaar op de hand en er wordt
ook niet in gezongen en gedanst -gelukkig maar-
de beschrijving bij film hierboven klopt niet helemaal volgens mijn beleving, ahum

3x good old country

avatar van trebremmit
Komt uit op blu-ray in Duitsland met Engelse subs en audio.

avatar van mr rumson
Fijne historische western over een grootte groep pioniers die in 1843 de legendarische Oregon Trail afleggen op zoek naar een beter leven.
Er zijn verschillende boeken en info te vinden over The Oregon Trail.
Maar het mooiste blijft toch een film over de meer dan 3400 km barre tocht door de wildernis.
De film is er aardig in geslaagd om deze avontuurlijke reis geloofwaardig op beeld te zetten .
Je krijgt een goede indruk hoe zo´n onderneming eraan toe ging om alle natuurelementen te overwinnen .
Zo af en toe zit er dan ook wat drama in de film of aanvallen van de indianen .
De film heeft een paar prima acteurs die deze film wat extra´s weten mee te geven .
Zo is Douglas goed te pruimen als een Man die steeds meer doordraait.
Mitchum valt zeker op met zijn hippie outfit .
Maar ook hij zet zijn rol degelijk neer evenals Widmark.
Al met al een mooi stukje Amerikaanse geschiedenis met prachtige natuuropnames .

avatar van clubsport
prima western met mooie beelden en bekende namen mitchum kirk douglas en nog een jonge sally field .
Dit was trouwens de 2e western met widmark in korte tijd.

avatar van Onceuponanytime
Avontuurlijke western, waarbij het aantal geweerschoten op één hand te tellen zijn. De film heeft zowat zijn tijd gehad en sleept door de lange duur wat aan. Goed om op een zondagnamiddag het dutje aan te vatten

avatar van trebremmit
Eens met mr rumson, aardige film met prachtige natuur en drie hele goede hoofdrolspelers.

De blu-ray heeft een prima beeldkwaliteit, alleen geen subs zoals ik eerder beweerde.