The Truth about Emanuel (2013)

Drama / Mystery

geregisseerd door Francesca Gregorini
met Jessica Biel, Kaya Scodelario en Alfred Molina

De aandacht van een rusteloos meisje, Emanuel (Kaya Scodelario), wordt getrokken door haar mysterieuze nieuwe buur (Jessica Biel), die een opvallende gelijkenis vertoont met haar dode moeder. Door een aanbod om te babysitten op haar pasgeboren baby, betreedt Emanuel onbewust een fragiel, fictieve wereld, waarvan ze de poortwachter wordt.

avatar van tattoobob
Dit lijkt mij er wel een om in de gaten te houden!

avatar van blurp194
Waauw.

Jessica Biel is toch een erg interessante actrice. De ene keer levert ze een belabberde prestatie in een prul, de andere keer is ze geniaal in een schitterende film. Zo een is dit. Wel in een bijrol, want de hoofdrol is natuurlijk voor Kaya Scodelario, die een aandoenlijk mooi meisje met een schitterend karakter neerzet. Een mooie rol, en erg goed geschreven - door haar cynische, vuilbekkerige grappen heeft ze al na een paar minuten je hart gestolen.

Nou liggen dit soort half-romantische, half-dramatische absurde verhalen over breekbare en beschadigde mensen me meestal wel goed. Gewone mensen zijn tenslotte maar gewoon, en er is niet echt een interessante film van te maken - zoals in de tekst van Therapy?, 'happy people have no stories'. Maar ook in het genre is dit wel een uitschieter. Prachtig gefilmd in mooie frisse beelden, mooie locaties, een fijn traag tempo. Mooie soundtrack ook - ah, vanzelf, Agnes Obel heeft daaraan gewerkt. Fijn gespeeld, hoewel er ook wel een paar kleine schoonheidsfoutjes te vinden zijn is het geheel volstrekt prima. En, waar ik almee begon, Jessica Biel zet een echt opvallend goede rol neer. Kan ze dus wel. En Kaya Scodelario mag van mij ook vaker dit soort rollen spelen.

Jammer dat het surreële element wat weinig uit de verf komt, en dat het einde wat haastig aanvoelt. Toch laat de film je met een tevreden gevoel achter - het zijn maar schoonheidsfoutjes.

avatar van Shinobi
"I see myself in you."

Qua gegeven doet deze film me het meest denken aan Lars and the Real Girl (2007), alleen heeft dit een meer dramatische insteek.

Het verhaal komt wat dat betreft wel redelijk over, alleen is het jammer dat er vrijwel niks bijzonders gebeurt. Emanuel gaat te snel mee in Linda's fantasie en de band tussen deze twee is zo opgebouwd. Ik had graag zien dat hier meer tijd in geïnvesteerd werd. Kaya Scodelario zet wel een aardige rol neer en Jessica Biel doet het voor haar doen aardig, al zal ze nooit echt een topactrice worden.

Met de sfeeropbouw had meer gedaan kunnen worden. Het komt redelijk duister over en er wordt getracht om een beklemmend sfeertje te creëren, maar het komt helaas niet helemaal goed uit de verf. Enkele surrealistische scènes voelen hierbij misplaatst aan, omdat de sfeer er niet passend genoeg voor is. Het uiteindelijke slot voelt dan ook redelijk gehaast en onrealistisch aan.

Al met al best interessant om eens gezien te hebben, maar hier had zoveel meer mee gedaan kunnen worden. Overigens is de soundtrack met enkele nummers van Agnes Obel erg nice.

3,0 Sterren.

avatar van DonOswaldo
Thriller mag wat mij betreft als genre wel geschrapt worden, vond dit een full-on drama. En dat is eigenlijk wel jammer, want als mix had het echt iets tofs kunnen worden. Focust zich ook teveel op Emanuel en haar verhaal (de relatie met die jongen had bijv. niet gehoeven) ipv datgeen wat mij het meest interesseerde (Linda en haar pop). Uiteindelijk wordt het wel aardig, beetje vreemd, met elkaar verwoven, maar meer dan een drama met een interessant concept en degelijke acteerprestaties wordt het niet, en die potentie was er wél.

Een gestileerd, duister, schokkend en zo nu en dan spannend relatiedrama over twee vrouwen met een moederproblematiek. De cast speelt sterk en de dialogen zijn scherp, soms best grappig.
Wel vond ik dat de regisseuse teveel dramde; een aantal scènes kwamen geforceerd over. Bovendien pasten de droomscènes niet en leek de film in een eigen wereldje te zitten.

avatar van jippie2010
Interessant plot!
Ondanks de matige score wil ik deze toch zeker zien

avatar van jippie2010
Zo, meteen maar even woord bij daad gevoegd.
Meer een psychologisch drama dan een thriller,
mooi gemaakt, had zeker nog meer uitgediept kunnen worden.
voldoende: *3.0

Wat een draak ½* voor de moeite!

avatar van Pazmaster
Beetje vreemd maar wel lekker! In eerste instantie wel een beetje een rare film met die pop maar naar mate de film vordert wordt het toch wel interessant. De spanning is goed voelbaar en je gaat steeds meer meeleven met de 2 hoofdpersonen. Bovendien is het ook niet erg om naar de beeldschone Jessica Biel te kijken, die hier prima acteert trouwens. Ook Kaya en de rest van de cast doen het prima. Beter dan verwacht deze film. 3½ ster van mij.

avatar van Noodless
Een ontgoocheling !

Het verhaal wist mijn aandacht alleen vast te houden door het goede acteerwerk.
De inhoud is toch maar magertjes en de uitwerking van de droomscènes miste zijn doel.
Weinig of geen spanning te bespeuren en een slappe slotscène. 4/10

avatar van Meltje8
Zojuist gekeken en echt een prachtige film!

avatar van Norma
Een film die het beste werkt als je er bij voorbaat zo min mogelijk van weet.
Want wat een schok wanneer duidelijk wordt dat de moeder in plaats van voor een echte baby, voor een pop een babysitter heeft gevraagd! En des te verrassender is het als blijkt dat het buurmeisje de moeder niet confronteert, zoals je toch zou verwachten, maar volledig meegaat in de merkwaardige en tamelijk sinistere illusie.

Het levert spannende scènes op wanneer er onverwacht bezoek komt en je vraagt je af waar het toe zal leiden omdat ontdekking vroeg of laat niet uit kan blijven. Wanneer dit dan uiteindelijk ook gebeurt verliest de film helaas opeens zijn kracht. Een echte climax blijft uit en het einde komt een beetje afgeraffeld over. Het ene moment is het meisje nog volledig in een soort psychotische toestand, het volgende moment is ze thuis en verschijnt er uit het niets een ex-echtgenoot van de vrouw die tekst en uitleg geeft. De moeder wordt uit een inrichting bevrijd, de babypop wordt begraven….... het doet allemaal een beetje simpel aan en van de eerder opgebouwde psychologische spanning is geen sprake meer.

Bij veel films heb ik vaak het idee dat de speelduur onnodig is opgerekt, maar hier had ik liever gezien dat er voor het laatste stuk wat meer tijd was uitgetrokken. De film is sfeervol, heeft een fascinerend uitgangspunt en kent een sterke opbouw van het verhaal; dit had een zorgvuldiger uitgewerkt einde verdiend.

avatar van marissaheinrich
Jammer.. deze film had zoveel meer kunnen zijn. Verhaal sprak mij erg aan en in het begin van de film leek het ook echt ergens heen te gaan. Maar, hoezo is dit een thriller? Ik zat de hele film te wachten op het moment dat het eindelijk spannend ging worden, maar dit werd het voor mij nergens. Een drama is het zeker, maar ik mis toch wat meer diepgang, ik vind het allemaal vrij oppervlakkig en het had naar mijn idee beter uitgewerkt kunnen worden. Ik heb mij best vermaakt hoor tijdens deze film maar het was het allemaal net niet.

avatar van Daan258
Had er iets meer van verwacht.
Het acteerwerk is voor mij het enige wat echt goed was aan deze film, Jessica Biel zet hier zeker een goede rol neer.
Qua verhaal begon het ook allemaal zeker niet zo slecht, maar na een uur kijken werd het voor mij behoorlijk eentonig wat ik erg jammer vond want het had veel beter gekund.

Kleine 2,5*

avatar van bjerik76
Enorme tegenvaller.
Op zich had het een hele spannende thriller kunnen zijn.
Nu blijft het een saai drama, met tussen haakjes een mysterie.
wat achteraf eigenlijk helemaal geen mysterie is.

De cast komt absoluut niet geloofwaardig over, ook Jessica Biel kan veel beter.
De twist m.b.t. de baby /de pop had veel spannender en geheimzinnig uit kunnen komen.

Ook het geheimzinnige hoe de moeder van emanuel is gestorven had wel beter uitgewerkt kunnen worden.

De scenes in de metro sloegen helemaal nergens op, zijn de mensen zo naief zo snel op te staan ?
Maar moest dit elke scene ?

Verwacht ieder geval geen thriller als je hem gaat kijken.
zeer zwak.

avatar van Mr Thee
Ik wist niks van het plot...wist niet waar ik naar ging kijken...maar was niet echt verbaasd...
Eerder is de term "ongeloofwaardig" al gevallen. Nu zou je kunnen stellen dat een mysterie vanzelfsprekend al enige ongeloofwaardigheid in zich heeft: een sterke film sleept je mee in het mysterie. Deze film heeft vooral veel ergerlijke en vooropgezette scenes die erg gemaakt geacteerd zijn (ik noem de trein-scenes als voorbeeld). Toegegeven: niet alles is slecht geacteerd. Tijdens het laatste deel had ik eventjes hoop op een mooie afloop. Helaas blijft het bij een duidelijk poëtisch bedoeld(e) film/ einde, die/ dat naar mijn mening absoluut niet voldoende lyriek en dramatiek verbeeld om de kijker met een brok in de keel achter te laten.

avatar van blurp194
Herzien. En daarmee verhoog ik m'n stem naar 5 sterren. Sorry voor alle haters, misschien moet je er voor in de stemming zijn en was ik dat vanavond - maar ik kan eigenlijk echt geen enkele fout vinden in dit mooie surrealistische sprookje.

Als je een kind verliest begrijp je heel goed het verhaal,

avatar van Martxela
Begin en eind wel aardig, maar dat belachelijke middenstuk met die zogenaamd magische waterscenes waren echt tenenkrommend. En vele overbodige plotlijnen, zoals de 'relatie' van Emanuel met die Claude en met haar stiefmoeder

Tenenkrommend trouwens ook degene die de ondertiteling had gefabriceerd. ,Nooit eerder zulke slechte ondertiteling gezien. Maar paste dan ook wel weer bij een erg slechte film.

avatar van schumacher
Film net gedaan en ik weet niet wat ik daar nu van moet vinden haha .
Int begin kon het me wel boeien maar nadien kabbelt het maar wat aan, beetje ééntonig.
Jessica Biel speelt haar rol goed als geflipte maar realistisch is het toch niet he .
Ik ken (helaas) mensen die hun kind op vroege leeftijd zijn kwijtgeraakt maar zo hebben die nog nooit gedaan hoor. Ik denk trouwens niet dat er zo'n mensen zijn die dit doen of het moet al echt om een geschift geval gaan die ervoor ook al eentje lossteken had .
Ik vond de film dus niet slecht maar natuurlijk ook nie super.
Ik blijf achter met gemengde gevoelens.

Mooie film. Het verhaal kruipt onder je huid. Heel goed geacteerd.