• 8.222.766 stemmen

Geregisseerd door: John Frankenheimer

Met onder meer: Scott Glenn, Toshirô Mifune en Donna Kei Benz

Releasedatum: 17 november 1983

Over The Challenge

"He has trained every thought, every muscle, every nerve, for the moment of truth!"

Rick is een verwaarloosde bokser die per abuis wordt ontvoerd door een Japanse bende onder leiding van zakenman Yoshida Toshio die een vete aan het uitvechten is met zijn broer Toru. Het conflict kent als middelpunt een historisch samoeraizwaard dat in bezit is van Toru. Rick lijkt zich in eerste instantie te ontpoppen als de ronin van Yojimbo door beide partijen tegen elkaar uit te spelen maar gaandeweg begint Rick te beseffen dat de intenties van Toshio geen zuivere koffie zijn en dat Toru de echte familiewaarden verdedigt.

imageimageimage

avatar van BlueSword

BlueSword

als je het nou even op het forum vraagt inplaats van bij elke ninja film.

avatar van Querelle

Querelle

Verschrikkelijk. Net zoals elke Amerikaanse film over Japan.

Niet afgekeken.

de film gaat niet over Japan maar over NINJA

lijkt me opzich wel wat voor mij, heb de VHS ook liggen dus dat is helemaal perfect, maar zit al tijden niet meer in deze "zone"... en wellicht heb je gelijk, verschrikkelijk, zeker als je er iets moois en indringends als Cries and Whispers voor in de plaats zou kunnen kijken...

avatar van Querelle

Querelle

Maar ook Ninja films vind ik een stuk 'geloofwaardiger' als ze uit Japan komen. Maar zo bekend ben ik trouwens niet met dat genre.

• 12054 stemmen

Je hebt in Japan de 'old school' jidaigeki met ninja karakters die inderdaad tot de betere films behoren (Shinobi no Mono is een goede serie en de oudste die ik zag is Goketsu Jiraiya en die stamt al uit 1921), maar ook recentere fantasy/horror/pinky films met ninja, die naar ik mij heb laten vertellen helemaal niet zo populair zijn in Japan zelf (net als de matige populariteit van geisha's... maar goed, wij lopen gemiddeld ook niet op klompen rond molens te dansen... in Kamome Diner zit een goede grap daar over).

Maar bij ninja films denk ik toch vooral (met de gebruikelijke nostalgie) aan de Canon producties van de jaren 80 en de tv-serie the Master en deze film komt ook uit dat toppuntje van de ninja populariteit (uit die tijd stammen verder ook de ontelbare Godfrey Ho/IFD (plak)werkjes met ninjas, maar laten we het daar in godsnaam niet over hebben... tenzij Elsa Yeung er in mee doet... ben bijna geinspireerd om een ninja filmpje op te zetten nu ) maar genoeg off topic, voorlopig laat ik deze iig nog even links liggen

• 12054 stemmen

Goketsu Jiraiya is overigens vrij te zien in het Internet Archief zie ik zojuist (de subs moet je dan wel weer elders zien te vinden...), zeker leuk om even 20 minuutjes aan te besteden!

Goketsu Jiraiya (Jiraiya the Hero) [1921] : Nikkatsu-Mukojima : Free Download & Streaming : Internet Archive

avatar van Quentin

Quentin

Een hoop off-topic gelul hier, maar niemand die het over de film zelf heeft. Laat ik dan de eerste zijn: een verrassend sterke film uit de meest donkere periode van Frankenheimers leven. Ondanks het feit dat de regisseur constant beschonken op de Japanse set stond valt daar weinig van te zien. Bekende thema's worden op redelijk simpele doch bijzonder effectieve wijze gebracht, vooral gedragen door de charmante Mifune en Glenn. Dit is zeker geen gelikte studioproductie, maar juist dat gebrek aan pretentie maakt deze prent zo genietbaar.

Solide 3.5*

scorsese

Aardige film waarin een Amerikaanse bokser terecht komt in een familievete tussen twee Japanse broers. Het plot weet niet echt te boeien, maar de scenes waarin de cultuurverschillen voorbij komen zijn wel goed. Mooi locatiewerk in Japan en ook de actie-volle finale is de moeite waard. Het tempo had echter wat hoger gemogen. Net geen 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een Amerikaanse bokser wordt ingehuurd om een zwaard uit Japan te halen. Wanneer hij daar aankomt wordt hij onmiddellijk ontvoerd en belandt in een vete tussen twee broers die er elk op uit zijn om de tweelingzwaarden in hun bezit te krijgen. Matigheid in alle geuren en kleuren : Scott Glenn is al even zielloos als een Chuck Norris of Steven Seagal (die voor deze film achter de schermen "martial arts coordinator" was). De personages zijn allemaal zwak uitgewerkt en komen amper tot leven. Enkel de ontzettend brute eindscène is nog een lichtpuntje. De cinematografie werd door een Japanner verzorgd, wat de film op visueel vlak een on-amerikaanse uitstraling geeft. Dit was voor mij een ondermaatse actiefilm die vooral door Glenn verpest wordt.