• 8.489.140 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Geregisseerd door: Larry Fessenden

Met onder meer: Daniel Zovatto, Bonnie Dennison en Chris Conroy

Plot Beneath

"They're only friends on the surface."

Een groep jonge vrienden herdenkt hun middelbare schooltijd met een uitstapje naar het afgelegen Black Lake. Hun feestje verandert echter in een nachtmerrie wanneer er plots een bloeddorstig roofdier in het water blijkt te zitten. Op een boot zonder roeispanen worden ze vervolgens onderworpen aan een ultieme test van vriendschap en opoffering, tijdens een strijd op leven en dood.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Onderhond

Redelijk.

Het begin is wat stroef, niet verwonderlijk voor een films waarvan je het verhaal al 10 keer gezien hebt en de personages niet echt geweldig zijn. Veel tijd is er niet verloren gegaan om een film als deze te bedenken in ieder geval.

Voordeel is wel dan Fessenden zich niet te lang bezighoudt met de introductie. Eerste dode valt redelijk snel en daarna is het aftellen. De vervelende personages beginnen na een tijdje een meerwaarde te vormen en zelfs het verhaal wat te sturen, vooral dan door hun egoistische keuzes.

Wel genoeg "had je daar niet wat eerder aan kunnen denken" momenten, maar voor het grootste gedeelte is het als kijker wel leuk vertoeven op die boot. Effecten zijn matig maar voldoen wel. Semi-suggestief, niet 100% overtuigend maar ook weer niet geweldig amateuristisch.

Filmisch redt Fessenden zich wel, al bewijst hij ook hier geen geweldig talent te zijn. Rest een leuke cameo van Mark Margolis en een aardig einde, het resultaat is een simpel maar redelijk effectief genrefilmpje.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Speciale effecten zijn in mijn ogen duidelijk ondermaats en veel personages zijn irritant-antipathiek zodat je als toeschouwer moeilijk kunt meeleven als er met hen iets gebeurt. Het monster een lelijke fake-vis is helemaal niet overtuigend. Tegenvaller.

avatar van henkula

henkula

Onderhoudend tot het einde.

avatar van perceived

perceived

Leuk filmpje,

met een lekker -zowel old skool als modern- sfeertje. Plotwendingen en handelingen zijn zo nu en dan te onnozel voor woorden, maar ondanks dat vond ik dit toch best genietbaar. Het heeft wat weg van het 2de (geweldige!) filmpje van Creepshow II, met dat vlot.

Hoe dan ook, (tot nu toe) ondergewaardeerd filmpje dat zwaar lowbudget is geproduceerd. Beslist geen hoogvlieger, maar Beneath is in ieder geval een stuk beter, leuker én authentieker dan de meeste horrors die ik de laatste tijd heb gezien. 6/10*

avatar van Insignificance

Insignificance

Het zal niet veel gekost hebben, er zit ook niet veel in, maar er komt ook nog eens niks uit. Abominabele poging tot een don't go into the water horror met een mal beest. Alleen daarom zou een scheut humor al meer dan welkom zijn, dat maakt zoiets niet direct beter, maar wel gemakkelijker verteerbaar.

Nu is het echt tandenknarsen om wat Fessenden allemaal doet. Blijkbaar bedoelt hij het serieus en dat blijkt al snel funest. Personages die te dom zijn om te poepen, alsmaar bekvechtend en onuitstaanbaar. Vooral visvoer uiteraard, maar hoe ze aan hun einde komen, is totaal geen genoegdoening.

Veel te slap. Koddig wordt het als er wordt ingezoomd op een peddelende hand (oei, gevaar!), terwijl je net te weten bent gekomen dat de vis niet eens in de buurt zwemt. Ik wil zo'n klein knullig horrortje best wat krediet geven, maar dat is deze wel erg snel kwijt. Geknoei met nul komma nul charme.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Verrassend goede horrorthriller waarin blijkt hoe snel vriendschap afbrokkelt als de mens zwaar onder druk komt te staan en zijn eigen bestaan in gevaar komt. Maar dit keer leidt deze drang tot zelfbehoud niet tot een goed einde. 4 sterren

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1980 berichten

Deze Beneath (2013) was vanavond op SBS9 en niet deze Beneath (2013)

avatar van 606

Aapje81 schreef:

Deze Beneath (2013) was vanavond op SBS9 en niet deze Beneath (2013)

ah nee, die andere had ik niet gezien en deze wel ??

avatar van 606

Deze komt volgende week voor de 4x op TV. Wanneer draaien ze de andere 2013 versie nou eens.

avatar van umbra

umbra

Zeer matig en met momenten gewoon slecht...Het vismonster is belachelijk slecht en het acteerwerk is zoals bij de slechtere syfy en asylum creatie's, beneden alle pijl...

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Waardeloos op alle vlakken. What more can i say? Het hele gedoe rond afbrokkelende vriendschappen overtuigt voor geen meter

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 12/05/18)

Dit is geen goede film. Tomatometer 31 %. Dat zegt toch iets.

Maar toch kan ik dvdcrusher bijtreden met zijn bedenking over zogenaamde kameraadschap (vriendschap schat ik hoger in), die in penibele situaties blijkt al snel onder groet druk komt te staan. Dat is niet enkel bij een deel van de jeugd zo. Solidariteit staat niet in alle woordenboeken. Het is ook niet simpel.

De film is wel 'onderhoudend'.

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Nog wel erg vermaakt met dit filmpje. Hij zat op enig moment zelfs vrij dicht tegen een voldoende aan. Mede omdat ik de karakters toch wel leuk vond om tegenaan te kijken. Vooral Dennison was een leuke verschijning en had wel een lief bekkie.

Alleen door dit ging ik de film flink waarderen. Die suffe nepperd die in het water zit was natuurlijk volledig brak en het voelt hier en daar zeker wat amateuristisch aan. De kills zijn zeker tot een bepaald punt nog wel leuk.

De film kijkt prima weg, ondanks de brakke taferelen. De karakters zijn dusdanig leuk om tegenaan te kijken dat dit filmpje nog wel redelijk geslaagd is naar mijn mening.

mcdaktari

Het komt niet vaak voor dat ik een film zo afkraak, maar dit kon ik niet laten. Dit is met stip de slechtste horrorfilm die ik dit jaar gezien heb. Echt in alles!! Het acteren is heel slecht en er zit totaal geen logica in deze film, (voor zover dat in een horrorfilm kan) echt helemaal nul. De acties die ze ondernemen zijn echt om te gieren.

En ik lees hier toch echt "verrassend goede horrorthriller" en "redelijk" ???? Kom op, dit kunnen jullie niet menen. Of het moet zijn dat je net de kleuterklas uit bent en dat dit de eerste (horror)film is die je ziet. Zelfs dan zou ik er nog moeite mee hebben om het te geloven. Gewoon heel slecht. Ook de cast, zo'n voor de hand liggend bij elkaar geraapt zooitje. Een paar lekkere wijven, de hunk en het jaloerse broertje, een nerd en een Johnny Depp wanne be. Nou nou daar gaan ze Oscars mee winnen. Het enige wat ik dan nog leuk vond, was dat Mark Margolis (Tio Salamanca) uit Breaking Bad er een rol in heeft. Maar dat is meer een weetje dan dat het de film beter maakt.

mcdaktari schreef:

Misschien kijken mensen anders naar zo'n film dan jij? Je begint ook over Oscars te praten wat mij verteld dat jij misschien degene bent die een inschattingsfout maakt bij het starten van een dergelijke leuke foute horrorfilm...

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Jezus Christus wat een bagger is dit zeg, wauw.

Acteerwerk wat eigenlijk best om te huilen is, maar ik heb nog veel slechter gezien. Waar het echt totaal mis ging was het onrealistische, lachwekkende gedrag van iedereen in het bootje, mijn god zeg.

Het einde doet me dan wel weer deugd. Man wat een trash.

VanRippestein schreef:

Nee beste Rippestein volgens mij ben jij degene die een inschattingsfout maakt door te denken dat ik serieus meen dat deze film een Oscar zou winnen. Ik vraag me af of je ooit van sarcasme gehoord hebt?

mcdaktari schreef:

Volgens mij is er ruis. Je zegt dat je denkt dat er voor de acteerprestaties geen oscars worden gewonnen. De inschattingsfout waar ik op doel is dat je uberhaubt een notie maakt naar acteerprestaties bij een film die zo overduidelijk een b-horror is. Ik denk namelijk dat je op voorhand had kunnen weten dat het acteerwerk van de onderste plank is. De film daarop bekritiseren mag natuurlijk, maar dat is hetzelfde als een stomme film bekritiseren van gebrek aan geluid: ik mag aannemen dat je op voorhand wist dat dit het geval zou zijn en dat het een open deur is om hier alsnog kritiek op te geven. Jammer dat je de film niet leuk vond.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2008 berichten

Op zich aardig filmpje, maar richting het eind word het wel minder.
De vis is wel mooi gemaakt bij bepaalde scenes, maar al je ziet hoe langzaam hij zijn bek op en en dicht doet merk je hoe nep en ongeloofwaardig dit het dan weer maakt.

verder maken de jongeren ( in het begin) al vrij veel rommel in het water, dat ze toch daar ook wel een voorbeeld kunnen laten zien hoe het niet hoort.
Vervolgens zie je ook dat alles wat ze de hele film in het water achterlaten vlak naast elkaar aanspoelen, terwijl zij zelf met bood en al geen enkele richting op dobberen....

En wat heeft dat wezen al die jaren dan gegeten ? dat meer moet wel helemaal leeg gegeten zijn, dat het nu ineens achter elkaar wel 6[ hele mensen op eet /spoiler] ?
Het kijkt wel simpel weg, maar tis echt geen hoogvlieger.

VanRippestein schreef:

Er zijn toch genoeg horrorfilms waar heel redelijk in geacteerd wordt. En het is me wel eens vaker gebeurt dat ik zonder verwachtingen een film ga kijken en dan blijkt het een goeie film te zijn, maar dat was hier niet het geval. Maar heb je de film zelf wel gezien? Omdat je er niet op gestemd hebt, en je stemt normaal toch meestal wel op films als ik dat zo zie.

mcdaktari schreef:

Ja er zijn inderdaad genoeg films waarin dat wel het geval is ja. Toch zou ik hier niet instappen met dat idee op basis van het plot en de trailer. Persoonlike noot hierbij is voor mij wel dat films met een belabberd acteerwerk of matige effecten niet persé slecht zijn. Daar zit misschien wel het verschil in waardering in tussen jou en diegenen die dit hoger inschatten. Ik vond de film een hoge entertainment waarde hebben. Door de coole vis (niet realistisch, wel leuk), en door de droplullen die bij elkaar in de boot zaten. Goed gelachen om de waanzin in hun handelen en hoe ze sommige zinnen uitkotsten. Das genieten voor mij. k heb op deze film niet gestemd omdat ik de film niet heb kunnen afkijken...

avatar van schram101

schram101

Tijdens het slot zo'n beetje ging plots de gedachte door mijn hoofd dat Beneath wel eens als pulp bedoeld zou kunnen zijn. Of is toch gewoon 'serieus' bedoeld, in hoeverre je daarvan kan spreken in dit genre. Hoe dan ook, het is in beide gevallen een erbarmelijke poging. Vreselijk slecht acteerwerk, onnozelheid ten top, wel erg tamme beelden voor een 16+ horror en personages die het liefst allemaal in het eerste kwartier dood ziet gaat. Een beetje de gebruikelijke omstandigheden misschien, maar vooral de trieste kills nekken de film.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2036 berichten

Zoals Onderhond al vermeld, Beneath is een simpel maar redelijk effectief genrefilmpje voor de liefhebbers en voor een keer best te pruimen.

avatar van Elchapo

Elchapo

Die vis........oh wat slecht, acteerwerk was ook al niet best.het verhaal is niets nieuws en de boot die lek was bleef ook zo'n 70 minuten nog drijven.....toch kijkt de film redelijk vlot weg:2 stars.

avatar van DragQueen

DragQueen

Wat een enorm slechte film. Het verloop ervan was vrij voorspelbaar, daar je het allemaal al eens eerder én beter hebt gezien. Verder werd er matig geacteerd en vielen de effecten zeer tegen. Met pijn en moeite uitgekeken. 1,5 Ster.

avatar van coumi

coumi

Op zich niet zo slecht. Idee en setting is wat te simpel om anderhalf uur mee te vullen, de makers hebben dat proberen te tackelen door meer dan een pure horror film af te leveren een extra element toe te voegen, namelijk het gegeven dat mensen behoorlijk slecht kunnen zijn als hun leven in gevaar komt. Op dit bootje geen helden, doch louter onsympathieke figuren met ongegeneerd geen groter belang dan het eigen belang, waardoor wel het gevaar bestaat dat je het als kijker tamelijk onverschillig ondergaat. De afloop is uiteindelijk voorspelbaar en bevredigend, helpt dat ik ook fan ben van het kleine negertjes concept wat hier wel goed werkt door enkele verassende wendingen daarin. Idee lijkt me trouwens minimaal een beetje geïnspireerd door het korte Stephen King verhaal The Raft, welk eerder werd verfilmd in Creepshow 2, waar dit als kort filmpje beter werkte.

avatar van Rickyman

Rickyman

Beetje ééntonig, had wel meer spanning en humor kunnen gebruiken.

Tegenvallertje van Larry Fessenden, een regisseur die ik wel kan waarderen, weet met weinig budget meestal wel een fijn mysterieus sfeertje te creëeren, zoals bij Wendigo, Habit, Last Winter en Depraved..

En produceert en acteert hij ook nog in andere aardige filmpjes uit het genre.

avatar van slam1975

slam1975

Tja met veel pijn en moeite uitgekeken. Was dit nou serieus of een film met een dikke knipoog? Pulp filmpje? Dan kan ik het nog wel waarderen. Maar vond die vis zo nep. Net of ze die gehaald hadden bij de feestwinkel.

avatar van Apieknar

Apieknar

Lachwekkend slechte film, maar ik heb in ieder geval gelachen!

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien.

Vroeger ook al eens gezien en ik herinner me de film als een vermakelijk en kort tussendoortje die nergens verveelt en de vis vooral gebruikt als achtergrondelement. Uiteraard moet een film zichzelf verkopen dus dat je vooraf denkt een bloederige vissenfilm te gaan zien is logisch, maar tijdens deze film dus niet het geval. Het is meer een overlevingsfilm.

Deze uitermate simpele en korte horrorfilm dient als snel vermaak en ondanks dat het wel enig moraal in het geheel probeert te vermengen is het vooral een popcornfilm geworden. Wel eentje die maar een half miljoen heeft gekost, maar Beneath kent niettemin zijn charme. De film is klein, maar fijn. Het meer biedt een uitstekende locatie voor wat horror, het ziet er lekker vies en natuurlijk uit. Gewoon goed.

Het acteerwerk is ook opvallend solide voor een B-film als deze. Elk personage, hoe vervelend ze ook mogen zijn, biedt zijn meerwaarde en het is uitermate vermakelijk om te zien hoe het verhaal zich verder ontwikkelt. Erg verrassend is het niet, maar wel erg vlot. De keuzes zijn arrogant en niet altijd even realistisch, toch blijft het leuk om te zien wat mensen doen onder de invloed van angst.

Een nadeel aan Beneath is dat het allemaal soms wel erg dom is en in dit geval ook net wat te opvallend om te negeren. Het is best verwonderlijk hoe de 5 mensen niet aan wal weten te komen voor een erg lange tijd. Daar kan je haast niet omheen kijken, maar dankzij een lekker tempo en genoeg horror is het moeilijk een echt storende factor te noemen.

Lekker vlot tussendoortje met genoeg actie en interessante personages die je geboeid houden totdat de credits over je scherm rollen. Vanwege budgettaire beperkingen kan deze film nooit uitgroeien tot een epische of grootse horror, maar de kleine natuur van de film heeft ook zijn voordelen. De vis is zo-zo, maar het verhaal zelf biedt genoeg vermaak om menig kijker op z'n minst te laten blijven kijken. Jammer van het enorme gebrek aan logica.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Opvallende horror eigenlijk. De start is een blauwdruk van een slasherfilm met een groep jongeren (uiteraard 2 meisjes en 4 jongens) die op vakantie gaan, waar van 1 nogal tegen zijn zin en een koppeltje erbij. Ze komen zelfs nog de 'weirdo' van dienst tegen. Dan wordt het een monsterfilm als een zoveelste versie op jaws of piranha. Maar eigenlijk draait het niet om dat monster dat er uit ziet als een lelijke muppet. De kern is de groep jongeren die zelf vooral hun grootste vijand zijn. De intriges en ruzies zijn onderling groter dan het gevaar van dat monster in het water.

Geen van alle kan helaas goed acteren, wat maakt dat je de hele bende niet sympathiek vind en het ook niet erg is als er iemand dood gaat. Behalve Deb die als enige niet met iemand in de clinche ligt, maar als eerste mag sterven.