Zamok (1994)

Alternatieve titels: Замок | Castle, The | Zamek

Rusland / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Nikolay Stotskiy, Svetlana Pismichenko en Anvar Libabov

Landmeter K. roept de hulp in van het meisje Frida, de minnares van een van de slotheren, om toegang te krijgen tot het slot. Hij wil rechtvaardiging krijgen voor zijn aanwezigheid in het door het slot totaal gecontroleerde dorp. Het meisje weigert en verbreekt haar verhouding met K. Toch lukt het K. uiteindelijk iemand van het slot bereid te vinden tot een gesprek.

Vanavond te zien in EYE (Amsterdam)

Absoluut meesterwerk. Binnen de kortste keer zit je als kijker in net zo'n labyrint als landmeter K, die nog met een zeker optimisme door de sneeuw en ijzige kou ploetert in de hoop iets te begrijpen van de wereld waarin hij terecht gekomen is en hoe hij een rechtvaardiging van zijn bestaan kan bewerkstelligen. Daarvoor moet hij in het slot zijn, denkt hij, maar hoe kom je daar.

Denk niet dat de hierboven genoemde synopsis de lading van deze film dekt. Daarvoor moet je zelf afdalen in het labyrinth dat de regisseur gemaakt heeft op basis van het (onvoltooide ) boek van Franz Kafka. De beelden, het licht en de al even vervreemdende en haast hallucinerende muziek zijn prachtig. Als je er eenmaal inzit kom je ogen en oren tekort en hoop je dat K. de uitgang (en de liefde) vind, terwijl je weet dat dit niet zal gebeuren. Ik vrees alleen dat de meeste mensen deze film na vijf minuten voor gezien houden. Maar ik heb ademloos zitten kijken. Nu kijken wat Michael Haneke er een paar jaar later van gemaakt heeft.