Journey into Fear (1943)

Film noir

geregisseerd door Norman Foster
met Joseph Cotten, Dolores del Rio en Ruth Warrick

Een marinier, samen met zijn vrouw terugkerend in de Verenigde Staten, ontdekt dat hij wordt achtervolgd door nazi agenten die er op uit zijn hem te vermoorden. Zonder een woord te zeggen tegen zijn vrouw, vlucht hij uit het hotel waar zij verblijven en gaat hij aan boord van een schip, om als het schip een maal is uitgevaren te ontdekken dat nazi agenten hem hier heen zijn gevolgd.

Sai
Een beetje een mix van Welles met Hitchcock. Dat zorgt natuurlijk voor een hoge lat, en helaas springt de film daar frontaal tegenaan. Foster heeft niet het overzicht van Welles (die wel een paar losse scènes regisseerde), en hoofdrolspeler Cotton heeft niet het charisma van Grant/Stewart. Toch is het best een leuk jaren '40 thrillertje, met wat memorabele scènes. Ook leuk. 7.

avatar van Straniero
Het verhaal is me toch echt te onlogisch en de karakters zijn eigenlijk allemaal nietszeggend, op wellicht Cotten na dan. Wel een prettige tijdsduur en een paar aardige scènes, maar daar houdt het dan ook mee op.

avatar van Dogie_Hogan
Op 22 febr. 2011: R-2UK.

avatar van Brix
Ondanks goed noir sfeertje, en de bekwaam spelende Cotten, stelde de film mij toch wat teleur.
Hij is gewoon te kort en komt onaf op mij over.

Alleen de laatste scènes zullen mij denkelijk bijblijven.

Ja, Sai, Straniero en Brix hebben wel een puntje. De sfeer is prima, het verhaal van Eric Ambler in principe ook, maar het is ook wat onoverzichtelijk, de personages beklijven niet en het slot is te abrupt. Maar Orson Welles maakt veel goed als kapitein Haki. Toch een bewijs dat er ook in de jaren veertig van de vorige eeuw prima films werden gemaakt.

Genietbare noir/thriller die vooral visueel uitmuntend is. Van regisseur Norman Foster heb ik nog geen andere films gezien maar de hand van Orson Welles lijkt hier toch wel aanwijsbaar. De editing was in handen van Mark Robson, die nadien enkele horrorklassiekers voor Val Lewton zou gaan regisseren. Topteam toch wel.
De plot lijkt me redelijk stevig, ondanks of dankzij de inmenging van verschillende scenaristen.
Joseph Cotton vond ik heel geloofwaardig in zijn rol van een werknemer die in een kluwen van intriges terechtkomt, en boven zichzelf uitstijgt. Behalve thrills bevat deze film ook wel wat humor voor wie er voor open staat. Het gesprek tussen Cotton en de Franse passagier over diens vrouw en zijn liefde voor communisme is kostelijk. Ook diens pogingen om Cotton te bewapenen zijn hilarisch zonder dat de scenes de toon van de film veranderen. Onvergetelijk is de figuur van de huurmoordenaar die de hele film lang geen woord zegt maar des te meer aanwezig is. Gespeeld door Jack Moss die eerder meewerkte als editor aan Welles' The Magnificent Ambersons.
Wat ik ook knap vond aan de film is het gebruik van scheepsgeluiden om de spanning aan te zwengelen. Aan boord van het schip hoor je telkens in de achtergrond het vage gebons van een machine. Well done.
Geen klassieker maar meer dan goed genoeg voor liefhebbers van het genre.