Stazione Termini (1953)

Alternatieve titels: Terminal Station | Indiscretion | Indiscretion of an American Wife

Verenigde Staten / Italië
90 minuten / 63 minuten (VS)

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Jennifer Jones, Montgomery Clift en Gino Cervi

Een getrouwde Amerikaanse vrouw heeft een affaire met een andere man, terwijl ze haar familieleden bezoekt in Rome. Ze besluit dat ze de relatie moet verbreken en terug moet keren naar haar echtgenoot. Ze ontdekt echter dat ze hier toch niet zo zeker van is, en blijft piekeren over welke beslissing ze moet nemen.

De film gehuurd, blijkt het maar 63 minuten te duren.
Na wat research ben ik er achter gekomen dat er 2 versies zijn.

1 versie is de orginele italiaanse versie die 89 minuten duurt met de naam terminal station.

Versie 2 is door producer David O. Selznick 'speciaal' voor de amerikaanse markt gemaakt met de naam Indiscretion of an American Wife.

De eerste versie schijnt meerdere verhaallijnen te hebben dan alleen het Jones/Clift verhaal.

In 2003 is er een criterion dvd versie uitgekomen met allebei de versies.

avatar van Verhoeven
Een korte maar reuze interessante video-essay over montage en neorealisme.

De originele (lange) film is een tegenvaller. Afgaande op de beschrijving verwachtte ik zoiets als een neorealistische versie van Noel Coward’s subtiele en sublieme Brief Encounter (1945), maar dat is dit niet. Het verhaal over het beëindigen van een buitenechtelijke liefde bevat veelal een herhaling van zetten en kent te weinig interessante ontwikkelingen wanneer de protagonisten soms gedurende lange periodes een beetje doelloos ronddwalen in het centraal station van Rome. Af en toe is dat station overvol, dan plotseling nagenoeg leeg; een beetje slordig allemaal.
Prima acteerwerk van Jennifer Jones, maar de ooit geweldige Montgomery Clift was toen al over zijn hoogtepunt heen. Al met al een teleurstellende film van De Sica.

Het verhaal was nog wel intrigerend, maar de film kwam kunstmatig over (waarschijnlijk omdat de regisseur Italiaans was en geen woord Engels sprak) over het afscheid tussen een Amerikaanse getrouwde vrouw en haar jongere ongetrouwde Italiaanse geliefde. Een verhaal over de keuze tussen illusies en realiteit.
Opvallend detail: kleine rol voor de tiener Richard Beymer

avatar van Dievegge
Dat Vittorio De Sica en David O. Selznick twee botsende visies hadden, is aan het resultaat te merken. Bij momenten is het puur melodrama uit Hollywood, maar dan zitten er enkele scènes in die neorealistisch aandoen, wanneer ze arme mensen ontmoeten op het station. Een tweede probleem is dat Montgomery Clift een Italiaan voor moet stellen, maar niet met het juiste accent spreekt. Spijtig, want er zijn momenten dat het op gang begint te komen. Jennifer Jones heeft een paar emotionele scènes waarin ze worstelt met het dilemma tussen plicht en passie. Tieneracteur Richard Beymer heeft een leuk nevenrolletje.