Marooned (1969)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door John Sturges
met Gregory Peck, Richard Crenna en Gene Hackman

Na een paar maanden te hebben doorgebracht in een lab in de ruimte, bereiden drie astronauten zich voor op hun reis terug naar aarde, maar dat blijkt onmogelijk te zijn. NASA zet een reddingsactie in werking om ze alsnog terug naar aarde te brengen.

avatar van otherfool
Ik zag de ingekorte MST3K versie, en die was al waanzinnig traag, kan me haast niet voorstellen dat daar nog een ruime 3 kwartier bij kan. Curieuze film vol sterren won zelfs nog een Oscar (Visual Effects), maar de gebeurtenissen rond deze vroege Apollo 13 voltrekken zich in een dermate tergend tempo dat de aanwezige kwaliteit snel weer vergeten wordt.

1,5*.

avatar van Vinokourov
Mjah, ik heb dus de extra lange versie gezien en het is behoorlijk traag ja. Het probeert iets van de 2001: A Space Odyssey-sfeer te pakken, maar mislukt falikant door de vele nerderige hardcore-ruimtevaartdialogen, die vast ergens wel sense maken, maar totaal geen spannende sfeer weten te brengen.

"Ironman, do you copy me?"
[pauze]
"Ironman, do you copy me?"
[pauze]
"Houston, I read you"

En zo gaat dat geneuzel de hele film door. Gregory Peck lijkt ook niet geschikt te zijn voor een rol als NASA-baas. Bizar punt om op te letten is wanneer hij met zo'n veiligheidshelm in het NASA-command center rondwandelt. Leuk wtf-momentje . Visual effects en decors waren desaleniettemin behoorlijk oke, maar kunnen deze bijzonder gortdroge film niet redden.

avatar van Biosguru
Per ongeluk een tweede keer gezien, duurde toch zeker 20 minuten voor er een beeld voorbij kwam dat er herkenbaar uitsprong. Nog geen jaar terug voor het eerst gezien. Toch bijzonder dat je met zon budget en inzet zulke generieke beelden weet te maken. Nog maar 1 ster eraf.

avatar van timmienoelie
Wat een nagelbijter!

Had een soort van uneventful SF soap opera verwacht, Airport in space zeg maar, maar niets is minder waar. Een koude space thriller met steengoede vertolkingen van een ultra rationele Gregory Peck en Gene Hackman als nervous wreck.

Onterecht lage rating.