Firecreek (1968)

Western

geregisseerd door Vincent McEveety
met James Stewart, Henry Fonda en Gary Lockwood

De inwoners van het kleine dorpje Firecreek komen op voor hun rechten nadat een cowboy de inwoners probeert te laten vertrekken. Dit alles leidt tot een gevecht tussen de heldhaftige Johnny Cobb en de kwaadaardige Bob Larkin.

neo (crew)
Een rustig dorpje, een man die door de aankomst van een stel bandieten weer naar de wapens grijpt... Hier alleen net weer in een iets andere, interessantere variatie. Stewart is op zijn best, ook in zijn scenes met mede blauwoog Fonda. De wraakgevoelens werden in de film door een simpele scene ineens zo opgeschroefd, erg knap gedaan. Tevens componeerde Alfred Newman hiermee een van zijn beste scores uit zijn carriere. Werkte vooral zeer goed bij een montage waarbij verschillende inwoners in hun rust werden getoond, afgewisseld met blikken van Fonda, met daaronder een heerlijke, vrij kalme Newman melodie. 3.5 sterren

Redelijke sterke Film, Met een Henry Fonda in een soort van Badguy rol die worstelt met zijn gevoelens tegen over zijn eigen Posse en wat ze doen.
Moet wel zeggen dat de sfeer wel iets donkerder had gekund, maar is het kijken meer dan waard vooral het einde met een vreemde shootoff, maar het werkte wel erg goed.

Prima antiheld-verhaal. De manier waarop Stewart speelt is toch uniek te noemen. Meestal zijn zijn karakters niet van het typische heavy-hero gehalte. Ook hier speelt hij weer een familieman die opkomt voor rechtvaardigheid zonder dat hij daarvoor kiest. Wederom een zeer menselijke rol en hij kreeg in deze film ook prima teksten mee.
Ook Fonda speelt een mooie rol. De leider van de bende die de daden van zijn mannen in zekere zin minacht, maar niettemin moet tolereren om leiding te kunnen blijven geven.
De film zakt heel af en toe iets in om dan terug te keren met ongekende en een benauwende spanning, waaraan de muziek een aardige steen bijdraagt. Ook de locatie is erg goed gekozen, een klein gehucht met een wat mismoedige, duistere aanblik ("Unheimisch" zouden de Duitsers zeggen, en dat vind ik wel treffend voor de aanblik die het stadje je geeft). Ook de inwoners nodigen niet direct uit om er een vakantie te boeken.
Qua bijrol vond ik Robert Porter erg goed als het lichtelijk verstandelijk gehandicapte hulpje van Stewart.
In een andere bijrol James Best (oftewel Roscoe P. Coltrane van "The Dukes of Hazzard", voor het eerst dat ik die tegenkwam in een film).
3,5* maar misschien bij herziening wel een halfje hoger.

avatar van 606
Prima western met een leuk verhaal.
Sterk geacteerd.

3,5 ster

avatar van trebremmit
De flm heeft veel raakvlakken met High Noon.
Stewart is weer geweldig op dreef en Fonda komt geloofwaardig over als badguy. De bijrollen vond ik niet allemaal even sterk waardoor niet elke scene even boeiend is.

avatar van Jan met de pet
Goede western, soms wat traag maar het laatste gedeelte maakt veel goed : 4,0

Prima western! Ietsje vlotter en duisterder, was het een echte klassieker geworden denk ik..

De betere western uit die periode. Blijft misschien wat hangen in het middenstuk want het is niet de klassieke, actievolle western, met revolverhelden alom maar eerder één met gewoon een dramatisch, met menselijke gevoelens opgebouwde, intrige.
James Stewart zet een puike, overtuigende vertolking neer van de "sheraf" uit een onooglijk kleine, vreedzame gemeenschap die met ongekende, gewelddadige problemen wordt geconfronteerd.
Verdienste van de film is het crescendo in het gebeuren en uiteindelijk een slot dat iedere westernliefhebber moet bekoren.

In tegenstelling tot tijdgenoot John Wayne die in diens westerns doorgaans een zelfverzekerde,
stoere cowboy van harde bolster blanke pit speelt, zijn de rollen van Stewart in de westerns
meestal complexer: Meer met een geweten, die een tussenweg moet zoeken tussen het goede
en het kwade. Komt in deze film ook expliciet naar voren. Prachtrol ook weer van Henry Fonda.
Goede western.

avatar van mr rumson
Goede western al had voor mij de sfeer wel wat broeieriger gemogen.
Het verhaaltje is vrij dun wat op zich niet erg is .
Maar zorg er dan voor dat de film blijft boeien tot het eind. Bij mij lukte dat helaas niet altijd.
Het groepje outlaws vond ik zelfs wat aan de brave kant .
Ze hadden voor mij wel wat agressiever over mogen komen zodat je echt een hekel krijgt aan dat uitschot.
Stewart en Fonda acteren zoals we van hun gewend zijn maar ook de rest deed het niet onaardig.
Het vuurgevecht op het einde ziet er zonder meer mooi uit.
Al met al een goede western waar meer ingezeten had .

Juweeltje met spaghetti Leone trekjes.
Komt ook uit hetzelfde bouwjaar trouwens.

avatar van clubsport
Een stuk meer drama dan western maar prima invulling van de rollen door Stewart en Fonda en ook de dames krijgen via diverse rolletjes wat meer screentijd dan we gewend zijn in een western .
Toch verassend om rosco p coltrane in deze film te zien , wel een rol die hem wel lag denk ik .