The Wind and the Lion (1975)

Avontuur / Actie

geregisseerd door John Milius
met Sean Connery, Candice Bergen en John Huston

In 1904 is Marokko de bron van conflicten tussen Duitsland, Frankrijk en het Britse Rijk, die allen proberen een invloedssfeer in het land te bemachtigen. Tijdens een overval door een groep Marokkaanse rovers worden de Amerikaanse vrouw Eden Pedecaris en haar kinderen, William en Jennifer, ontvoerd en Sir Joshua Smith, een Britse vriend van haar, vermoord. De leider van de rovers, Mulay Achmed Mohammed el-Raisuli, vraagt schandalig veel losgeld met de bedoeling een internationaal incident uit te lokken, de Sultan in verlegenheid te brengen en een burgeroorlog op poten te zetten. Al snel voelt hij echter iets voor haar en krijgen ze wat met elkaar.

avatar van TerryA
verbaasd dat er op deze film nog geen commentaar is geplaatst? - een zeer onderschatte film met Connery in de hoofdrol. Wel vind ik dat de korte beschrijving van moviemeter (zie boven) niet deze film justice doet ... want The Wind & The Lion is film gebaseerd op true story hoe westerse legers probeerde Marokko te manipuleren in begin van de 20ste eeuw, tot dat hun leider (gespeeld door Connery) besloot een amerikaanse zakenvrouw te gijzelen en dat dit bijna een wereld oorlog veroorzaakte! - in het echte verhaal was het en zakenman dat gegijzeld werd maar dan zouden ze niet Candice Bergen nodig gehad hebben voor de film! ... ook een geweldig soundtrack van Jerry Goldsmith. een aanrader

Aardige avonturenfilm en zeker de moeite waard, weet niet waarom hij zo laag gewaardeerd wordt.
Heb me prima vermaakt en je ziet ook nog eens de gewoontes van deze volkeren.

Ik word altijd zo moe van films waar zo nodig weer een vleugje geforceerde humor in moet zitten, maak dan een komedie phffffffffff.

avatar van Erick1985
Geweldige avonturenfilm waar Connery toendertijd zo goed in was. Geweldige soundtrack ook. Als je deze film goed vindt, moet je ook zekerrrr "The Man Who Would Be King" en "Robin And Marian" kijken. 4 sterren.

avatar van Uzza_Sparta
Wow, deze komt toch een keer op tv
Morgen middag te zien op BBC2, met Sean Connery in de hoofdrol als Mulay Achmed Mohammed el-Raisuli the Magnificent, met schotse accent
Deze film is gebaseerd op een waargebeurde verhaal, een geweldige avonturenfilm, en een absolute aanrader.

avatar van Uzza_Sparta
en hier een artikel over de echte incident dat in 1904 afspeelde tussen President Roosevelt en de ontvoering in Marokko van Perdicaris door die el-Raisuli (Connery)

President Sends Fleet to Tangier to Rescue One American Citizen | Suite101.com - michael-streich.suite101.com

avatar van Brix
@Uzza_Sparta:

Geheel mee eens, een geweldige avonturenfilm ! (veel te lage score hier!)
Sterke rol van Candice Bergen, en Connery is schittterend.

Ik heb de DVD ook wel, maar toch nog zitten te kijken vanmiddag naar de BBC uitzending.

@Brix

ik ga op zoek na de DVD, want de versie op televisie was volgens mij erg geknipt? (misschien omdat er terveel kinderen in de middag het kunnen zien?)

Deze had ik in jaren niet meer gezien, maar was wel zo'n typische avonturenfilm dat ze in de jaren 70 zo goed in waren (pre CGI)

Bepaalde scenes deed me ook gelijk denken aan andere films, waaronder Lawrence of Arabia (desert scenes) en de finale had veel overeenkomsten met Peckinpah's The Wild Bunch!

avatar van Brix
@Uzza_Sparta

De DVD is 't goedkoopst bij DVD Outlet > € 7,78 incl. verzendkosten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zeer merkwaardige film. Sean Connery als Schots sprekende Berber met Islam-overtuigingen is een lachertje, maar de film heeft ook heel veel zeer aantrekkelijke dingen in zowel production design (kleur! licht!, aantrekkelijke locaties) als tempo en flair. Ook ik had liever wat minder komische elementen gezien, want de toon was té wisselend zodat de film uiteindelijk nergens écht overtuigend is en toch een onlogische ratjetoe wordt.

Ik herinner met trouwens een aflevering van Martin Gaus "Dierenmanieren" (ik ben er nog niet voor behandeld) over dierenmisbruik (met name paarden) in films. Ik geloof dat er scènes uit Never Say Never Again in zaten, maar nu ik dit heb gezien weet ik ook zeker dat hij deze film aanhaalde. Kwam me erg bekend voor. Ik denk trouwens dat ik deze film ook wel eens begin jaren 80 op TV of zo heb gezien. Oogde erg herkenbaar allemaal.

avatar van Sergio Leone
Taai.

Wat voor film men precies wilde maken is mij niet geheel duidelijk. De thematiek is er, maar de toon springt alle kanten uit. Af en toe wordt niet gekeken op een afgehakt hoofd meer of minder: dan weer neemt de kinderachtige humor de bovenhand.
Feit is dat ik opgelucht was toen de eindcredits verschenen.

Het opmerkelijkste is ongetwijfeld Sean Connery, die hier een Schotse Arabier neerzet. Ik heb geen flauw idee of het als komische noot bedoeld was of niet; feit is dat dit één van de ergste miscasts is die ik ooit gezien heb.

Audiovisueel is The WInd And The Lion klassiek: de soundtrack is bombastisch en druk terwijl de locaties ten volle benut worden en massascènes te paard erg goed in beeld gebracht zijn. Spijtig dat de regisseur niet wist wat aan te vangen met de rest.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als fan van Sean Connery zal een film met hem altijd wel een streepje voor hebben. Ook al is hij een Marokkaanse sultan, wat met een Schots accent toch apart is. The Wind and the Lion lijkt ergens wel op Lawrence of Arabia, maar het verhaal verwijst naar waargebeurde feiten. Een beetje geromantiseerd wel. Pedecaris is hier een vrouw, terwijl de echte Pedecaris een man was.

Ik verwees al naar Lawrence of Arabia, al past de sfeer eerder bij The man who would be king en misschien ook wel de films van Akira Kurosawa. Ik veronderstel wel dat men dicht bij de feiten is gebleven en soms vraag je je af waar het verhaal eigenlijk naar toe wil gaan. Historisch gezien is het alvast interessant om zien en door de setting en de gevechten ook wel een goeie avonturenfilm. De film is blijkbaar wat in de vergeethoek geraakt, al was het in zijn tijd toch een succes. Het succes van Jaws dat jaar trok blijkbaar veel van de aandacht weg.

Liefhebbers van Connery of Lawrence of Arabia zullen hier best van kunnen genieten. Zelf vond ik het zeker de moeite. Connery is charismatisch genoeg om de rol van sultan te spelen, Bergen daartegen is een pak minder.

avatar van blurp194
Een ouderwetse grote avonturenfilm.

Sean Connery overtuigt maar matig als de Berberse sultan, de heer van het Rif-gebergte. Alleen de kracht van zijn stem brengt iets dat hem tot de voorman van de stam, de heerser van zijn gebied maakt. Daartegenover Candice Bergen, die volstrekt overtuigend de ietwat vrijgevochten maar toch traditionele vrouw is - met als eerste zorg haar kinderen, maar daarna bepaald een vrouw. Met een heel eigen kracht die even sterk is in New York als in Marokko. In de scenes samen wordt Connery nogal eens naar het tweede plan verwezen, en dat is wel iets wat deze film tot iets bijzonders maakt.

Het verhaal is ietwat gebaseerd op de historie. Dat geeft me aan om te schrijven dat de rol van Theodore Roosevelt, in ietwat een bijlijn van het verhaal, eigenlijk toch het meest interessant en ook misschien het meest historisch correct is. Brian Keith speelt hem fenomenaal, met alle trekjes en eigenaardigheden die hem tot een echt persoon maken - en gelukkig krijgt hij daar ook voldoende ruimte voor.

Als vertelling is het toch een beetje een raar verhaal dat niet lijkt te weten waar het heen wil. Is het een verhaal over een Westerse mevrouw die zich van haar voeten laat spelen door een romantische Arabische held, is het een waargebeurd verhaal, is het een propagandafilm van de Democraten, is het een kritische beschouwing op de Amerikaanse inmenging in Noord-Afrika. Daar is het verschil met de echte avonturenfilm toch wel wat te groot eigenlijk - dit is geen Raiders of the Lost Ark, hoewel die van later datum was, maar het is ook geen Casablanca.

Passend bij het genre krijgen we voldoende plaatjes te zien van onherbergzame wildernissen - en natuurlijk door de laagstaande zon verlicht - en zijn er meerdere scenes met hordes woestelingen die hun aard in beeld brengen - wel gepast, zoals de zeitgeist en de age rating dat vraagt. Toch maakt dat maar weinig indruk - allemaal wel eens beter en indrukwekkender gezien. En voor de echte romantiek is ook deze film dienstplichtig aan het grote voorbeeld, de ultieme avontuur-in-Noord-Afrika film: Casablanca.

En in die vergelijking kan deze film geen punten meer verdienen. Met een slaperige en matte Connery, hangt het alleen aan Candice Bergen om de eer te redden. Nauwelijks gelukt.

Wat geschiedenis achter deze avonturenfilm die zoals meestal een portie romantiek meekrijgt.
Sean Connery kan zelfs als Berbische chef zijn Britse flair met een streep humor niet kwijt. Best charmant en dat vond ook mooie Candice Bergen.
Dat en meerdere scènes - vooral naar het einde toe - maken het allemaal minder ernstig en aldus ontspannender en... zo gedateerd vond ik deze film ook weer niet.
Oscarnominatie voor geluid en muziek. Terecht.