The Wrecking Crew (1968)

Komedie / Actie

geregisseerd door Phil Karlson
met Dean Martin, Elke Sommer en Sharon Tate

Vierde film uit de Matt-Helmserie. Ditmaal wordt Matt Helm door I.C.E. naar een machtige graaf gestuurd die ongelooflijke hoeveelheden geld gestolen heeft. De Britse geheime dienst is deze graaf echter ook op het spoor, en stuurt Freya Carlson om Helm te helpen, maar de samenwerking tussen de twee verloopt niet bepaald gladjes.

avatar van soom
It's fine.
*PLONS!*
It's too deep..

Lieve Sharon,

Zoals ik bij Tess (terechte 5*) schreef, wilde ik graag een film zien met jou op beeld. Amazon.com en Play.com waren echter niet het antwoord, want ik ben gestopt met dvd's kopen, behalve als ik echt iets heel interessant vind. Ik wilde Dance of the Vampires uiteindelijk echter wel zien, dus besloot ik om een volledige film via Youtube te kijken. Helaas vond ik alleen maar korte filmclips. Uiteindelijk kwam ik bij deze film uit. Dus werd het uiteindelijk deze, als eerste kennismaking met jouw prestatie als actrice.

Mijn vader maakte tijdens het kijken een paar heerlijke opmerkingen over o.a. de aankleding, en ik kon wel zien dat het inderdaad erg knullig was. Verhaaltje is dan ook echt heel erg dunnetjes, Dean Martin en de rest wel redelijk, maar ik keek alleen vanwege jou. Eigenlijk zoals ik alleen Into the Wild keek vanwege het feit dat Kristen Stewart daar met een bijrolletje in zat. Ik ben gewoon geinteresseerd in bepaalde mensen en zal om die reden bepaalde films dus kijken. Niet vanwege de hoofdpersonen, maar vanwege de bijrollen. Zo ook deze.

Je hebt een bepaalde, tijdloze schoonheid, die dus nooit echt tot bloei is gekomen, helaas. Je was in elk geval wel zeker weten een goeie actrice. Hoe langer ik daarover nadenk, nadat ik je nu gezien heb, hoe meer ik dit ga vinden. Het is, zoals ik ook bij Tess schreef, tragisch dat je het leven verliet op de manier zoals het gebeurde, door toedoen van mensen die op zijn zachtst gezegd, geen lieve bedoelingen hadden. Het vervult me met zoveel mededogen naar jou toe. Konden sommige dingen in het verleden, en in mensenlevens, maar veranderd worden. Maar het leven geeft je nu eenmaal een paar gemene rotschoppen, soms. Het leven kan eindigen op een manier die je zelf niet wilt of tenminste voor ogen had.
Ook voor de mensen die achterblijven. Hun verdriet zal altijd blijven, niet overgaan, hoe ze ook verder gaan. Ik weet zeker dat Roman altijd wel aan je zal blijven denken, zolang hij leeft.
Ik persoonlijk denk nog meer aan je dan ik al deed. Rust zacht.

5*. Ondanks dat het zó dun is en oh zo knullig, het is echt wel ongelooflijk genieten. Vooral vanwege het feit dat het heerlijk gedateerd is, en ik ongelooflijk genoot van jouw wisselwerking met Dean Martin (en natuurlijk ook vanwege de heerlijke zangstukjes, de humor en tenslotte heerlijke beelden die echt in een James Bond film thuishoren. Minstens 3 sterren gaan naar jouw aandeel in deze film! En om het nog (on)geloofwaardiger te maken zet ik 'm ook meteen maar in mijn top 10).

avatar van Beertje45
Enorm lang geleden gezien en herinner me vaag dat Chuck Norris hier een piepkleinrolletje in had als heavy?

avatar van Betamax
Chuck Norris niet gezien!

De 4e van de Matt Helm reeks en ik denk de minste.
Verhaal is veel flauwer dan de vorige Matt Helm films.
Gewoon leuk om een keer te zien maar verder niets

avatar van Beertje45
Chuck speelt een rolletje als lijfwacht in een bar. Dat is toch wat ik me herinner

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De laatste film uit de Matt Helm reeks, aardig vervolg maar voor mij toch het minste deel van de 4.
Dit is trouwens wel de eerste film die ik zag met Sharon Tate, ik kende haar alleen(helaas!) van de Manson Murders... hier moest ik toch wel geregeld aan denken toen ik haar mooie verschijning op het scherm zag, een raar gevoel als je daar te veel bij stil staat.

The Ravagers was officieel de opvolger van dit deel, maar volgens IMDB had Dean Martin door de moord op Sharon Tate daar weinig zin meer in. Jammer dat hij de rol van Matt Helm nooit meer heeft opgepakt maar tegelijkertijd zijn 4 films misschien ook wel meer dan genoeg geweest.

Uiterst vermakelijke reeks!
Mijn top 4:
1. Murderers' Row (1966) (4,0)
2. The Ambushers (1967) (3,5)
3. The Silencers (1966) (3,0)
4. The Wrecking Crew (1969) (3,0)

Prima vermaakt met deze typisch jaren zestig film. Gemeten naar de hedendaagse maatstaven is het allemaal wat mager en kun je er van alles op aanmerken, maar so what? Het mocht toen zichtbaar niet te veel kosten(de belangrijke scène van de goudroof aan het begin word nog niet eens fatsoenlijk afgerond, tegenwoordig toch ondenkbaar), en het verhaal hadden u en ik ook kunnen bedenken, maar voor de anderhalf uur dat het duurt is het plezierig toekijken dankzij de vele mooie dames, gevatte inside jokes(het gegeven dat de bijna slaapwandelende Martin een onverslaanbare spion speelt is al hilarisch) en een voorspelbaar maar vlot lopend verhaal.
Aan het einde word nog pontificaal gemeld dat er een vijfde Helm film aan gaat komen(The Ravagers) maar die is er nooit gekomen. Martin had er, na de brute moord op Sharon Tate(die ook in The Ravagers een rol zou spelen), geen zin meer in. Begrijpelijk maar wel jammer.