Bereullin (2013)

Zuid-Korea
Actie / Thriller

geregisseerd door Seung-wan Ryoo
met Gianna Jun, Jung-woo Ha en Werner Daehn

Een Noord-Koreaanse agent wordt in Berlijn verraden en bevindt zich midden in een lastige situatie vol spionage en intriges. Opgejaagd door Noord- en Zuid-Koreaanse agenten probeert hij samen met zijn vrouw, een tolk op de Noord-Koreaanse ambassade in Berlijn, te ontsnappen uit deze benarde situatie.

avatar van hannes64
Godsamme, alweer zo`n goeie.......van mij 3.5.
En ze blijven goed, die koreaanse actie qua thrillers.

In Zuid-Korea was deze donkere actiethriller, met de ingrediënten geheim(dubbel)agenten, spionage, verraad en overlopers, een daverend succes. Het koude oorlogsverhaal (Zuid- en Noord-Korea, waarbij USA, Israël en Duitsland ook een rol spelen) is verwarrend, maar ook hard en spannend. De hectiek staat centraal en met de actie en de cast (in het bijzonder Ha Jung-Woo) is het zoals gebruikelijk dik in orde.

Spanning hoor!

avatar van hutsekluts
Bijzonder blij verrast met een spannende spionage-thriller waarin de actie goed gedoseerd is en het verhaal tot het einde blijft boeien.

Veel geschreeuw en weinig wol. Een gewelddadige actiethriller, die kennelijk gemaakt is in een tijd dat de namaakammunitie in de uitverkoop was.
Ik vind Gianna Jun een goede actrice om wie ik - toen ze nog Ji-hyun Jun heette- veel heb moeten lachen in de voortreffelijke komedies My Sassy Girl (2001) en Windstruck (2004). Het is te hopen dat ze weer terugkeert naar dat genre, want in deze goeddeels mislukte film zonder veel verhaal doet ze maar voor spek en bonen mee.

avatar van Pacino88
Wordt het veel beter het tweede uur trouwens? Dit is voor mij absoluut de slechtste Koreaanse thriller die ik gezien heb, met een uitermate warrig verhaal en enorm irriterende en slecht gedubte Engelse accenten. De echte actie leek te beginnen toen ik stopte met kijken, maar of het nog de moeite waard wordt?

Ik zal zeggen, kijk New World in plaats van deze.

avatar van Marvinleeaday
Op zich wel aardig, maar ik vond het een beetje verwarrend, al die leden lijken zo op elkaar.

ipman-99
"The Berin File." ... " !!!

Spannende Aziatische Actie-Thriller !!! 'The Berlin File' is een spannende Aziatische Actie-Thriller met een geweldige acterende cast. Een spannend spionage verhaal met enkele geweldige
gedoseerde actie-scènes ..., zowel qua gevechten als vuurgevechten.
Het verhaal nam me mee en was boeiend tot de laatste seconde.

avatar van DutchTakeshiro
The Berlin file is het Zuid-Koreaanse antwoord op de Amerikaanse Bourne trilogie. Wederom stellen de Koreanen niet teleur en leveren een goede actiefilm af. Ze weten het anders te brengen dan veruit de meeste actiefilms uit Hollywood en dat maakt het zo fris. De sfeer is bij voorbaat voelbaar, alleen jammer dat het bruisende Berlijn niet zo leeft in de film. The Berlin file is wat ingewikkelder dan een "shoot em up" film en onderscheidt zich zo van een doorsnee actie "flick".

Fijne rollen van alle acteurs, er is een balans die belangrijk is bij dit soort films. Vaak zie je bij actiefilms dat er een acteur is die volledig is misplaatst en irritaties opwekt. De meeste acteurs komen me niet bekend voor. Jung-woo Ha speelt toch wel weer een hele gave rol, een Koreaan die ik graag zie knokken.

The Berlin file is een bovengemiddelde actiefilm. Voor iedereen die klaar is met standaard Hollywood actie doet er zeker goed aan door deze film te kijken. Er komt niet iets in voor wat we niet eerder gezien hebben, maar het steekt allemaal goed in elkaar. Het verhaal en de talen die in de film voorkomen houden het interessant en zorgen ervoor dat er vrijwel geen saaie scenes in zitten.

avatar van assowise
DutchTakeshiro schreef:

Dit dus. Zeer fijn vermaak!

avatar van sinterklaas
De Koreaanse Bourne?

Vermakelijk filmpje dat zich voornamelijk in Berlijn afspeelt in plaats van Seoul, wat ook nog zo een tal aan mooie plaatjes beschikt waarvan er genoeg herkenbare locaties voorbijkomen die ik in mijn vakantie daarheen ben tegengekomen. Het begint allemaal lekker rustig als een spionage/conspiracy-thriller, maar naderhand is er genoeg plaats voor een stevig portie actie. Het onderwerp is daarentegen wel weer erg vaak gebruikt en zo wil de film nog wel eens op de automatische piloot gaan, maar voor vermaak staat deze gimmick niet in de weg.

avatar van APPEL68
Pfff was wel vaak kwijt wie wie was een witte bij wie hoorde

Een simplistisch plot vind ik vaak zonde van de moeite, tijd en geld die in een film wordt gestoken, maar dit was wel heel ingewikkeld.

Ik neem aan dat de zuid-koreanen ook meevoelen met de noord-koreaan die zijn vrouw verliest en dat dit daarom geen simpel noord tegen zuid verhaal is. In tegenspraak daarmee is het harde oordeel dat de zuid-koreaanse spion geeft als hij de noord-koreaan laat ontsnappen. De rest van het plot was wel helder.

Hier wordt alles beslist met een schiet- en vechtpartij, maar ik zie liever dat spionnen elkaar op subtielere wijze in de val lokken. Dat zou echter een heel ander verhaal opleveren.

Overigens barst Berlijn bijna uit zijn voegen door de grote aantallen spionnen.

avatar van Rickyman
Een spannende harde Koreaanse spionagethriller, goed geacteerd, mooi sfeervol geschoten en bomvol actie. Alhoewel het vele geschop, geslaan en geschiet optenduur de geloofwaardigheid aantast.

avatar van joolstein
Spionage-thriller die ermee door kan maar helaas naar het einde te explosief wordt. Aan het begin zien we spionnen uit Zuid- en Noord-Korea, VS, Israël en Duitsland aan het werk in Berlijn. Natuurlijk hebben alle agentschappen een eigen agenda, wat garant staat voor goede spanning. Tussendoor zien we dan een paar zeer fijne actiescènes. Echter hoe meer je naar het einde toe gaat, raakt ook de koek op. En wordt de spanning teruggebracht naar: "ik moet mijn vrouw redden" Met natuurlijk als gevolg dat de kogels en ontploffingen niet aan te slepen zijn. Doordat de film steeds meer ging leunen op dat magere verhaaltje verdwijnt ook de spanning en dat was toch wel jammer. Want acteur Ha Jeong-woo (Hwanghae ,Ah-ga-ssi) speelt zeer overtuigend de hoofdrol. Zijn vrouw wordt gespeeld door de veertien jaar oudere Han Suk-kyu (1964) niet dat nu in de film opviel. Een film met een vermakelijk begin maar die gaandeweg helaas zijn kracht verliest en uitmondt in een ietwat voorspelbaar slot.

avatar van Phantasm
Prima aktiethriller die me geen moment heeft verveeld.