Évocateur: The Morton Downey Jr. Movie (2012)

Documentaire

geregisseerd door Seth Kramer, Daniel A. Miller en Jeremy Newberger
met Morton Downey Jr.

Eind jaren tachtig werd de Amerikaanse televisie onaangenaam verrast door The Morton Downey Jr. Show, een programma waarin de brutale Morton (Mort) Downey Jr. zijn gasten – onder luid gejuich van het publiek – finaal afmaakte. Dat Mort een soort klootzakkenact opvoerde, leek in eerste instantie evident. Maar steeds meer ging de presentator in zichzelf geloven: hij werd waanzinnig narcistisch, creëerde een ongekende vrouwenhaat en manipuleerde zijn publiek. Van fervent Ted Kennedy-aanhanger werd hij een toonbeeld van een extreem-conservatieve republikein. Op een gegeven moment dacht Downey Jr. een leuke stunt uit te halen met zijn publiek, maar dat werd hem niet in dank afgenomen: met de sneltreinvaart waarmee hij zijn publiek twee jaar eerde veroverde, lieten zijn fans hem ook weer vallen. Een film die gebruik maakt van animatiebeelden.