White Lightning (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Joseph Sargent
met Burt Reynolds, Jennifer Billingsley en Ned Beatty

Gator is een dranksmokkelaar die uit de gevangenis wordt ontslagen, op voorwaarde dat hij meehelpt een einde te maken aan de sinistere praktijken van de sadistische sheriff Connors. Een verhaal van bruut geweld, misdaad en dranksmokkel beleeft haar hoogtepunt tijdens een uitermate spectaculaire auto-achtervolging, die een spoor van verwoesting achter laat.

avatar van Bandit
Een prima film, met goede auto-achtervolgingen. In 1976 maakte Reynolds (regiedebuut) de film "Gator", een vervolg op "White Lightning". Laura Dern maakte in "White Lightning" haar speelfilm-debuut.

Matige actiefilm waarin een gevangene op vrije voete wordt gesteld om zo een een corrupte sherrif te verraden. De film komt soms wat ongeorganiseerd over waardoor de aandacht nogal eens verslapt. Verder is helpt het ook niet dat het verhaal en de uitvoering weinig origineels bevat. Burt Reynolds doet het aardig en de film bevat een aantal vermakkelijke auto-achtervolgingen.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaadfilm...
Leuk voor de oude opname jaartal1973...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende jonge acteurs: Burt Reynolds, Matt Clark en
Bo Hopkins....
Raceauto, ouderwetse auto...
Geen HD, alleen kleiner breedbeeld...

Heerlijke film uit de oude doos!

avatar van goongumpa
Film is niet zo goed als de poster, maar toch fijn. Burt is echt zo'n rare filmster, met z'n arrogante 'ik pak wat ik wil - ook uw wijf'-uitstraling en z'n hillbilly racefilms. Ik mag 'm wel.

"How'd you like that knife shoved up your ass?"
"...I wouldn't like that at all."

avatar van Filmkriebel
Nogal matige film maar wel de typische mix van actie en humor waar men Reynolds kan in verwachten. Begon wel vrij goed, met een lekker zweterig en zwoel "southern" sfeertje. Bovendien ademde de film heel wat jaren '70 sfeer uit: oude wagens, biljartzalen, flipperkasten, hillibillies. Ned Beatty komt niet echt tot zijn recht als corrupte sheriff. Daarna wordt het allemaal wat minder, met Reynolds die eventjes oninteressante moves doet met de (onaantrekkelijke) vrouw van zijn handlanger. Het einde vond ik slecht afgewerkt. Sheriff raakt in het water, verdrinkt, wordt begraven. En Gator dan? Terug de bak in? . 3*