Mr. Majestyk (1974)

Alternatieve titel: Mister Majestyk

Actie / Misdaad

geregisseerd door Richard Fleischer
met Charles Bronson, Al Lettieri en Linda Cristal

Vincent Majestyk, een meloenenteler in Californië is in grote problemen geraakt door valse beschuldigingen. Als zijn arbeiders worden bedreigd door een lokale maffiabaas neemt hij het recht in eigen hand en slaat hij keihard terug. Hij wordt gepakt, in de gevangenis gegooid en belandt in een cel bij Frank Renda, een berucht maffialid. Wanneer de maffia Frank wil bevrijden, steekt Majestyk daar een stokje voor. Frank weet uiteindelijk toch te ontsnappen en zweert wraak.

Aardige film, vroeger vond ik het einde altijd enorm spannend, maar toen ik hem terug zag, viel dat tegen . Toch is deze film vermakelijk en boeit hij steeds, door o.m. goed acteerwerk van Charles Bronson.

avatar van Anatolia
Fijne film om eens een keer op tv te zien.

avatar van U-96
Mijn favoriete akteur Charles Bronson die alweer het recht in eigen handen neemt! Ditmaal als dappere meloenenteler die in problemen komt met een gevaarlijke en machtige moordenaar...

Het verhaal en de personages zijn best goed. Af en toe komt de film een beetje langzaam over, maar de humor en akties van de bijdehante Bronson maken een hoop goed. Erg vermakelijke film, maar dit soort films moeten je wel liggen wil je zoiets vinden. Fijne aktie en een leuk einde...

~ 3.5 sterren ~

Een van de betere van Charles Bronson. Once upon a time in the west en The magnificent seven zijn beter maar ik heb me altijd goed vermaakt met deze film. Bronson is zo'n acteur die ik altijd wel graag zie spelen. Je weet dat het geen super acteur is maar toch.

kijkert
Is dit die film dat die ene op dat hete fornuis gezet wordt?

avatar van U-96
Ik geloof 't niet.

avatar van DiDa
Deze film afgelopen maandag opgenomen van de BBC. Het was lang geleden dat ik deze film had gezien. Ik moet zeggen dat Mr. Majestyk behoort tot één van de beste Bronson films.

De film heeft een sterke sfeer en een zeer charismatische Bronson die zijn rol vol overtuiging speelt. Bronson is eigenlijk ook maar een actie ster, iets wat Schwarzenegger en Stallone van hem hebben overgenomen in de jaren 80. Maar nooit had een actie ster de charisma, overtuiging en uitstraling van Charles Bronson. De ogen van de man spreken boekdelen. Geweldig.

Mr. Majestyk heeft naast de sterke sfeer ook een lekkere opbouw. De film vormt een goed geheel. Rustige scenes worden afgewisseld met keiharde actiescenes. Ook even lof over de rol van Al Lettieri. Hij zet hier een goede bad guy neer (jammer dat de man een jaar na deze film is overleden aan een hartaanval).

Mr. Majestyk is puur nostalgie, puur Bronson en puur klassiek in zijn stijl. Bronson liefhebbers weten wat ik bedoel... 4 sterren

aerts007
Prima verhaal,Bronson zoals het hoort!
Heb ik wel 30 maal gezien op ZDF.

avatar van thunderball
Deze een week of twee geleden weer eens bekeken op het MGM Moviechanel, nadat ik hem sinds de jaren '80 niet meer gezien had.

Aardig Bronson actievehikel, met aardig uitgangspunt.
Hij krijgt goed tegenspel van Lettieri en dat levert een aantal vermakelijke en spannnende situaties en scene's op.

Nergens echt denderend of bijzonder, maar wel vemakelijk.

Een voldoende, ofwel zes sterren.

avatar van Filmkriebel
Gewoon een leuke Bronson film, over een meloenboer die het aan de stok krijgt met een wrokkige hitman. Eenvoudig verhaal, gegarandeerd amusement, een goed tempo, nu en dan goede actie en natuurlijk een vleugje humor. Naief en conventioneel voor die tijd.

Het einde vond ik onnozel en teleurstellend : enkele domme acties van de bad guys die hun sleutels op de auto laten zitten, onbeweeglijk naar Majestyk speuren vanuit die hut (geen betere manier om verrast te worden) en die een vrouw vooruit sturen om Bronson uit zijn schuilplaats te lokken gevolgd door een zwakke finale shootout . Maar ja, in de jaren '70 kon men zich dat nog allemaal veroorloven.

Verdomme.

Het verhaal begint ijzersterk en Bronson is übercool. E.e.a. is onvoorspelbaar, een pré die zelden voorkomt. Maar dan..

We zitten iets verder dan halverwege de film en ik krijg het gevoel in een episode van The Dukes vs Starskey meets the A-Team te zijn beland. En dat vind ik niet leuk. Ik heb namelijk de luxe cinema-set niet ingesteld om TV te kijken.

De teleurstelling komt vooral vanwege een klein maar vervelend hiaat en, nog minder, een reeks onwaarschijnlijkheden die weinig te maken hebben met de goede eerste helft. Het einde stelt dan ook nog eens teleur.

Verdomme dus..

Redelijk.

avatar van Filmkriebel
Is leuk als je maar in je achterhoofd houdt dat het een film uit '74 is, wanneer het publiek nog geen zo'n hoge eisen stelde aan geloofwaardigheid.

Zinema (crew)
Ik snap je, maar ook in de jaren '70 zijn er zat films gemaakt die wel geloofwaardig zijn, vandaar mijn beoordeling.

avatar van Filmkriebel
Da's ook waar. Maar ben het eens : de film was maar goed tot het moment dat die gangster Bronson uit de vingers glipt. . Daarom heb ik voor mijn tijdelijke "70s revival" French Connection gepland, die ik nog nooit heb mogen aanschouwen, en die hoop ik toch een stuk beter is.

Zinema (crew)
Ik vind dat die i.d.d. beter is. Daar ga je hoogstwaarschijnlijk meer van genieten.

avatar van Near_Dark
De acteurs Charles Bronson & Chuck Norris zijn van kindsbeen af mijn favoriete actiehelden geweest. Zij namen het steevast op voor de kleine man die onrecht werd aangedaan en konden dit doen doordat ze ooit in één of andere oorlog, meestal Vietnam, geleerd hadden hoe ze zich moesten verdedigen.

Deze had ik nog nooit eerder gezien maar een drietal jaar geleden speelden ze hem eens op de BBC en mijn recorder stond klaar. Vandaag is het er eindelijk van gekomen om hem te bekijken.

Hij volgt het gekende stramien, weeral is Charles Bronson ongewild slachtoffer van gewetenloze misdadigers en moet hij op zijn eentje de boel zien te redden. De plaatselijke politie bestaat uit een bende losers die niet veel meer kunnen doen dan vanop de zijlijn toekijken hoe Charles de held uithangt en de misdadigers in hun plaats uit de weg ruimt !

In de jaren '70 zal dit allicht een goeie film geweest zijn maar naar huidige maatstaven viel hij best tegen, in dit genre is er al véél straffer spul verschenen !
Maar toch vond ik het plezant om hem eens gezien te hebben, al is het maar voor de melige jaren '70 muziek en de beelden van hoe de Wereld er toen uitzag. Wat actie betreft zag het er best leuk uit maar het kwam allemaal erg gedateerd over, tsja...

6/10.
Ik vond het leuk om Charles Bronson nog eens aan het werk te zien,
maar meer dan een nostalgische trip is het niet geworden.

Als je dit soort wraakfilms graag ziet ben je tegenwoordig beter af met films zoals "Taken (2008)", "Death Sentence (2007)", "Cape Fear (1991)", "Panic Room (2002)", "Red Eye (2005)", noem maar op.....

avatar van Ramon K
Volgens mij is deze film van Bronson al niet de wraakfilm bij uitstek, maar dan kom je ook nog eens met moderne voorbeelden aan die weinig beter zijn en/of weinig met het genre van doen hebben (Panic Room? Cape Fear?).

En je punt is.....?
Ach ja, ik heb hem al.
Laat het vooral niet aan je hart komen dat ik enkele films opnoem die niet "per sé" in het rijtje passen, maar het zijn goeie genre-voorbeelden, toch ?

avatar van Ramon K
Weinig of niet beter dan deze oude Bronsonfilm wat mij betreft (op Cape Fear na). En ik snap nog steeds niet dat je Cape Fear en Panic Room noemt. Die hebben toch niets met dat wraakgenre van doen?

avatar van Near_Dark
Ik vind van wel, in Cape Fear neemt de slechte wraak op de 'goeien' en op't einde andersom. In Panic Room is niet echt sprake van wraak nemen maar toch van een strijd tegen de slechteriken die iemands huis zijn binnengedrongen en de inwoners die het tegen hen opnemen.

Ach ja, laat maar zitten, deze discussie gaat toch nergens heen...

yorgos.dalman
Bronson is sterk als stoïcijnse boer die zijn oogst en mensen probeert te beschermen tegen een hand vol misdadigers maar scriptschrijver Elmore Leonard blaast het hele verhaal op met standaard actieclichés als een huurmoordenaar, autoachtervolgingen en explosies en verpest hiermee een goed uitgangsgegeven.

Bronson in een rol die hem op het lijf geschreven is maar wat beter werd uitgewerkt in klassiekers als Death wish, The mechanic en Hard times.

avatar van movie acteurs
Best een aardige film. Het verhaaltje komt goed over en Bronson is geweldig als Vincent Majestyk de meloenenteler. Ook Al Lettieri en Linda Cristal deden het goed. Ook zat er dicht bij het einde een leuke achtervolging scene. Ik hou hier wel van dus 3,0.

Vermakelijke actiefilm waarin Charles Bronson alleen maar zijn meloenen wil oogsten. Hierbij wordt hij tegengewerkt door een crimineel en de politie. Goeie openingsscene en een aantal geweldadige momenten waarbij de meloenen zelf ook niet ongedeerd blijven .
Zowel Charles Bronson en Al Lettieri als de badguy bezitten genoeg charisma om deze film meer dan kijkbaar te maken.

Een Bronson film zoals ik ze graag zie.

Bronson heerlijk koel, die alleen maar om de oogst van zijn meloenen geeft en ook niet gediend is dat de immigranten die voor werk komen worden gediscrimineerd. Dat komt hem natuurlijk weer goed uit.

Het stuk dat op de Dukes lijkt past niet echt in de film. Het zit wel goed in elkaar behalve dat de auto, bestuurd door de vrouwelijke immigrant, stuitert als een gek en Bronson zogenaamd achterin de bak moet liggen. Dat komt niet echt geloofwaardig over maar drukt de pret niet.

avatar van Betamax
Gewoon een recht toe recht aan verhaal.
Prima aktie en spanning

avatar van nightbreed
Na hele lange tijd weer eens gezien. Prachtig die jaren 70 sfeer en die jaren 70 auto´s.
Erg jammer dat Al Lettieri een jaar na deze film al kwam te overlijden (hartaanval), voor mij is en blijft hij de ultieme schurk.

Behoorlijke actiefilm met Charles Bronson met zijn "usual flair" en "stielkennis" in één van, naar mijn gevoelen, betere rollen.
Eens te meer is hij de man die het goed bedoelt maar door omstandigheden, waaraan hij geen schuld draagt, kennis maakt met de misdaad.
Gelukkig is hij geen doetje en dat leidt naar een spannende ontknoping.

ipman-99
"He Didn't Want To Be A Hero ... Until The Day They Pushed him Too Far." ... " !!!

Fantastische Bronson (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Mr. Majestyk' met Charles Bronson
is een nostalgische filmavond voor mij weer geworden.
Dit is ongetwijfeld één van mijn 'favorieten' Bronson films ... Bronson neemt
alweer het recht in eigen handen !
Het charisma dat Bronson bezat is echt van een schitterend niveau, zijn ogen spreken
inderdaad boekdelen !
Rustige scènes/dialogen wisselen af met keiharde moordlustige scènes waarin Bronson
laat tonen waarom dat hij tot één van mijn favorieten acteurs behoort.

avatar van goongumpa
Mr. Majestyk heeft alles wat een dikke old school actiefilm nodig heeft -- en meer. Het scenario van Elmore Leonard is qua premisse al origineel (ooit een meloenboer met paracommandoskills gezien?), maar heeft ook een een vlot verloop, lekkere dialoog en veel actie op toffe locaties. Dan moet je als regisseur gewoon zorgen dat je de camera op de juiste plekken zet en de actie goed in beeld brengt - en dat doet Fleischer prima. Vooral de 20-minuten durende actieclimax (eerst een achtervolging, dan een shootout) is sensationeel.
Al Lettieri, van Godfather-faam, zet een bedreigende slechterik neer en Paul Koslo is zo'n gemeen en laf onderdeurtje dat je hem gewoon poepeklets wil geven. Maar het is natuurlijk wel een Bronson Vs. Iedereen film, en Charlie stelt niet teleur. Zijn toegeknepen oogjes-blik, rare voordracht van one-liners en stoïcijnse, weerspannige persona stonden hier op punt.
Ook nog een pluim voor de score van Charles Bernstein. Zo'n onheilspellende piep/bromtoon (nu populair) had ik nog niet in zo'n oude film gehoord, en verder gaat de muziek heerlijk zijn gangetje.

avatar van Insignificance
But I'm gonna get you, my baby. Geweldige bullebak, die Lettieri. Bronson heeft er een zware kluif aan, al trekt zijn karakter mooi niks aan van de beruchte reputatie die de maffioso heeft. Leuk, die houding en pit hebben de grotere personages wel, maar een weerhaakje die ze bijzonder maakt en zo'n filmpje net dat beetje extra geeft, dat dan weer niet.

Een koppige meloenenman met een verleden als oorlogsheld, zo'n verhaaltje en dat met wat redelijke actie hier en daar. Met name op het eind. Nog wel aardig is de ommezwaai van Renda. Van een stoere, onbevreesde gangster naar iemand die verandert in een laffe wezel, verstijfd van angst. Verder heeft het wat te weinig om echt aan te spreken.