Confidence (2003)

Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door James Foley
met Edward Burns, Andy Garcia en Dustin Hoffman

Jake Vig staat op het plan zijn grootste oplichterstruc ooit te plegen: het wreken van de dood van zijn vriend. Het plan mislukt echter, waardoor hij een schuld oploopt bij een maffiabaas en zijn rechterhand.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Filmpje in de stijl van The Italian Job of Ocean's Thirteen met een bende die een geniaal plan heeft uitgedoktert en dat dankzij het script ook tot een fantastisch einde komt. Deze film mist wel wat enige stijl en actie om echt te overtuigen. Edward Burns doet het eigenlijk niet slecht en ook de rest van de bende kan er door. Hoffman en Garcia spelen geforceerde karikaturen en zijn wat minder. Nochtans op het eerste zicht de grote namen in deze film. Alles is wel leuk om een keertje te zien, maar het had beter gekunnen. Andere regisseur die hier en daar de film bijvijst en dit kan een goeie blockbuster worden.

Tarkus schreef:
Prachtige film, prachtig verhaal.
Uitstekende Edward Burns en Rachel Weisz, sublieme vertolkingen van Andy Garcia en Dustin Hoffman.
Je moet bij het bekijken van deze film wel heel aandachtig zijn, want door de verschillende flash backs en de vele plotwendingen zou je snel de draad kunnen verliezen, maar het is werkelijk een topfilm.
Heel ingenieus hoe de hele oplichting in elkaar wordt gezet en verrassend wie er allemaal aan meewerkt. Maar dat weet je maar pas helemaal op het einde van de film, dus zeker uitkijken !!!

Inmiddels alweer 6 jaar geleden dat ik de eerste maal deze film zag (wat gaat de tijd toch snel), maar de prent heeft niets aan kwaliteit verloren.
Bijgevolg blijf ik bij mijn eerdere commentaar, puike film !!

avatar van Insignificance
Zo'n filmpje waar Steven Soderbergh wel raad mee zou weten. Foley gaat het iets minder af. Gevat en hip, maar toch niet glad en scherp genoeg om er helemaal mee weg te komen. Meeste personages en dialogen zijn niet echt sterk genoeg om het op sleeptouw te nemen. Aan star power geen gebrek, maar aan Hoffman als kauwende kingpin valt weinig plezier te beleven.

Rachel Weisz mist de uitstraling voor een rolletje als deze en de hoofdrol ben je ook zo weer vergeten. Wel een paar leuke gimmicks, zoals de top 3 redheads, maar te weinig om de film aan op te hangen. Het verhaaltje neemt wat dat betreft veel tijd in beslag. Het kronkelt via de voice over allerlei kanten op, maar verder dan vluchtige, milde fun komt het al met al niet.

avatar van Richard_Voorhees
Een aantal jaren eens gezien en afgelopen avond weer eens bekeken, omdat ik me bijna niks meer van de film kon herinneren.
Tjah, er zijn wel meer (betere) films in dit genre gemaakt, maar vermaken doet het van begin tot eind. Lekker glad geproduceerd, redelijk acteerwerk en hier en daar leuke dialogen en personages. Vooral Dustin Hoffman was erg vermakelijk als Mr. King.
Geen hoogvlieger, maar zeker geen slechte film.

avatar van Picker
Redelijke film, wel zo'n film waarbij je in het begin al weet hoe de film gaat aflopen....ongeacht het aantal plot wendingen
Al met al prima vermaakt en een blik vol goede acteurs, ben sowieso altijd erg te spreken over Paul Giamatti.

Matige film, die ik moeilijk uit kon kijken. Het was allemaal net niet ovetuigend genoeg om naar te kijken.

avatar van John Lee Hooker
Een quasi gangster-gebeuren met uitgedokterde plannen, ondervragingen en misleidingen en dit alles verpakt in een onsamenhang geheel met losstaande scènes. Edward Burns met zijn stalen blik en machogedrag vond ik tegenvallen en waar Guzmán er normaal gesproken in zijn eentje al een feest van maakt kon hij hier niet zoveel bijdragen. Dingen worden herhaald en er zit een voice-over bij die je uitleg geeft. Het maakte de boel niet veel indrukwekkender. Op tafel staat een bord spaghetti. Het ruikt goed, het is warm en compleet afgeserveerd met kaas maar bij iedere hap die je neemt komen er tien blaadjes sla, een lepel curry en een glas chocolademelk bij. Op de helft is het al koud en je kunt er niet echt van genieten.

avatar van LostCauze
Voorspelbaar van begin tot eind maar toch vermakelijk, 3*.

Goeie film waarin een groepje professionele oplichters in de schuld komen te staan bij een maffiabaas. Een weinig originele oplichtersfilm met de gebruikelijke twists and turns, maar zeker wel onderhoudend. Leuke personages ingevuld door een meer dan capabele cast. Visueel heeft de film wat weg van een film-noir in kleur. Een nipte 3.5 sterren.

Gestilleerde, maar enigszins brave misdaadthriller, die op een vlotte wijze (in flashbacks) verteld wordt, nooit echt spannend wil worden en gelukkig, naast oppervlakkige mindere delen, ook enkele verrassingen in petto heeft. De cast heeft klinkende namen: Dustin Hoffman (bijrol) speelt goed in de rol van een wat geknakte gangster.

avatar van ErikP
Redelijk tijdverdrijf. Maar de grote namen doen je een veel betere film vermoeden en niet een 13 in een dozijn film.

avatar van Left4Dead
Prima cast maar dankzij het script wordt er te weinig uitgehaald. Daarnaast vindt ik Burns een miscast, hij verzuipt tussen de grote namen en hij heeft gewoon te weinig talent om meerdere karakters aan te kunnen nemen, beperkt noemen we het ook wel.

Verhaal is verder wel ok en Garcia met Hoffman laten weer een visitekaart achter. Weizs is prima maar ik word maar geen liefhebber van haar acteerwerk, ik weet niet waarom maar het is mijn ding niet. De rest doet relaxed prima mee, neem nou Giamatti die is weer gewoon heerlijk naturel goed bezig.

Het is een leuk werkje geworden maar Foley is te licht voor dit werk. Met de grote namen en het prima verhaal heeft hij veel te weinig gedaan, het had een klapper kunnen zijn imo.
Toch is het vermakelijk ook al heb ik heb al een aantal keren gezien. Mijn 3** blijven staan

avatar van Boenga
Vergezocht, onrealistisch, onwaarschijnlijk, geforceerd en nog wat meer van die woorden zorgen ervoor dat de ergernis doorheen het verhaal groter is dan het meeleven en opgaan in de spanning.
Bovendien zit Hoffman, die ik toch een fantastische acteur vind, hier helemaal niet op z'n plaats.
Het was bij momenten doorbijten om te kunnen verder kijken...