• 8.564.368 stemmen

La Fille de Nulle Part (2012)

Drama | 91 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Girl From Nowhere

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jean-Claude Brisseau

Met onder meer: Jean-Claude Brisseau en Virginie Legeay

IMDb beoordeling: 6,0 (895)

Oorspronkelijke taal: Frans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot La Fille de Nulle Part

Het verhaal van een gepensioneerde wiskundeleraar en een jonge dakloze vrouw. De aanwezigheid van de vrouw geeft Michel opnieuw zin in het leven, maar beetje bij beetje wordt zijn appartement het toneel van mysterieuze fenomenen.

image

avatar van Malick

Malick

Juryvoorzitter Apichatpong Weerasethakul - Filmfestival Locarno - vond het 'gedurfd en vermakelijk' en bekroonde het daarom met de Gouden Luipaard.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Daar heeft de man dan gelijk in gehad. Genoten.

avatar van Fransman

Fransman

• 1974 stemmen

Ja, dit is een film die sluit je in je armen, of je vind het eigenlijk niks. Voor mij geldt het laatste, al heb ik best geboeid zitten kijken. Maar die paranormale mikmak, spiritisme, telekinese en verschijningen, in combinatie met een flinke scheut filosofie en overgoten met een sausje van reïncarnatie, het is allemaal niet mijn ding.

En dan is daar nog de regisseur Jean-Claude Brisseau zelf, die ook nog de rol van Michel voor z'n rekening neemt. Dat doet hij overigens prima, maar wat hij nu eigenlijk met deze film beoogt, is mij niet duidelijk. Al denk ik dat er zeker wel wat autobiografische elementen in zitten; veel van wat hij Michel laat zeggen over z'n ontwikkeling van linkse radicaal tot spiritueel atheist geldt vooral voor hemzelf, denk ik.

Brisseau is een liefhebber van mooie jonge vrouwen, dat is bekend. Een voorliefde die hij in menig film heeft uitgebuit en die hem ook enkele keren in moeilijkheden heeft gebracht. Ook hier dus de oude man en het jonge meisje. Nou is het geen straf om een uurtje of wat naar Virginie Legeay te moeten kijken, maar dus ook naar een zwaarlijvige oude man, en dat vond ik minder. Feitelijk gebeurt er niet zo veel tussen die twee, ja waardering en affectie en een voorzichtig kusje, maar daar blijft het bij. Iets in mij zegt dat Brisseau wel veel verder had willen gaan, maar dat niet aandurfde, gezien het verleden.

Bovennatuurlijke verschijnselen zijn niet nieuw in deze film, in meer van zijn films komt dat terug. Het slot dat hij hier gekozen heeft is typisch zo'n slot van iemand die niet meer weet hoe er een punt aan te draaien: niet erg geloofwaardig en niet bevredigend.

De opnamen zijn naar het schijnt in zijn eigen appartement gemaakt. Naar verluidt heeft de hele productie 62.000 euro gekost en heeft hij deze film geheel uit eigen zak betaald. Noodgedwongen omdat de producenten het werken met Brisseau te veel risico vinden. Een controversieel filmer, daar ben ik dol op. Brisseau gaat z'n eigen weg en maakt films zoals hij ze maken wil. Die prijs uit Locarno zal hem grote voldoening hebben gegeven.