• 8.347.732 stemmen

Le Chant des Mariées (2008)

Drama / Oorlog | 100 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: The Wedding Song

Oorsprong: Frankrijk / Tunesië

Geregisseerd door: Karin Albou

Met onder meer: Lizzie Brocheré, Olympe Borval en Najib Oudghiri

IMDb beoordeling: 6,7 (762)

Oorspronkelijke taal: Arabisch

Plot Le Chant des Mariées

Tunesië, 1942. Twee jonge buurmeisjes en hartsvriendinnen ontdekken dat het liefdespad niet altijd over rozen loopt. Myriam wordt uitgehuwelijkt aan Raoul, een dokter die veel ouder is dan haar. Nour houdt van haar neef Khaled en zou met hem willen trouwen. Het ene meisje is joods, het andere moslima. Ze leven onder de Duitse bezetter die de moslims aan hun kant proberen te krijgen door hen de onafhankelijkheid te beloven. Hoewel ze door de omstandigheden gedoemd worden afstand van elkaar te nemen, zullen ze opkomen voor hun hechte vriendschap...

avatar van N_SANE

N_SANE

Een film waar ik niet veel van verwachtte, maar die mij toch wel degelijk in positieve zin wist te verrassen. Ik kon goed meeleven met de personages (hoofdpersonen), er zat een goede grauwe sfeer in en de film had goede aangrijpende momenten.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Speciale, redelijk sterke prent en een fabuleuze Lizzie Brocheré.

In haar tweede worp benadert Karin Albou de moeilijke relatie tussen joden en moslims op uiterst unieke wijze. Ook de setting, Tunesië ten tijde van WOII, kun je moeilijk alledaags noemen. En dat is de uitwerking van het gegeven evenmin: klasse hoe op genuanceerde wijze wordt getoond dat de twee zielsvriendinnen elkaar door toedoen van hun omgeving dreigen te verliezen.

Ook bewonderenswaardig hoe het enorme gevaar van de oorlog hier op de kijker wordt overgebracht: zonder dat er spectaculaire ontploffingen bij komen kijken, voel je de dreiging zich steeds steviger rond je hartkamer wentelen.

Ook al omdat je echt gééft om de twee meisjes waarbij vooral Brocheré me compleet van m'n sokken blies. Olympe Borval doet het overigens eveneens naar behoren.

Aparte film die ik misschien tekort doe met slechts 2,5* maar Le Chant Des Mariées is wel erg traag en balanceert al eens op het randje van het saaie.

avatar van ikkie01

ikkie01

Mooi in beeld gebracht de beleving van die 2 meisjes die door godsdienst de wereld verschillend beleven.

En dan in eens Nina Hagen - Naturträne. zo raar dat die muziek gekozen is, vond ik totaal niet passen hier in. Jammer in een verder erg goed drama.

avatar van rensie32

rensie32

ikkie01 schreef:

Dit vond ik nou ook al. Niet dat ik deze muziek nou lelijk vind, maar het paste totaal niet in het plaatje.

BBarbie

Na La Petite Jérusalem (2005) opnieuw een tamelijk gedurfde en daarmee erg bijzondere film van Karin Albou over vriendschap, trouw, manipulatie, orthodoxe tradities en de tegenstelling tussen joden en moslims. De hoofdpersonen worden in een keurslijf geperst, waardoor hun vriendschap danig op de proef wordt gesteld. Een film om over na te denken.

Indrukwekkende hoofdrollen trouwens van Lizzie Brocheré en Olympe Borval.

avatar van Movsin

Movsin

Niet zo best gekend feit uit WO II, namelijk de Duitse inval in Tunesië met de voortzetting van hun jacht op Joden aldaar, hierbij de tweespalt tussen de Arabische en Joodse gemeenschp aanwakkerend en niet te vergeten de hulp die de Duitse bezetters kregen van de Franse overheid, hun Vichyregime getrouw.

De belevenissen van de twee vriendinen zijn mooi en gevoelig verhaald. Beide jonge actrices kwijten zich overigens uitstekend van hun taak.

Deze keer is het niet persé het verschil in godsdienstige overtuigingen die een jeugdige vriendschap in het gedrang brengt, maar de fanatieke bemoeienissen van een buitenlandse agressor

avatar van hamajava

hamajava

Hele mooie, indringende film over vriendschap tussen buurmeisjes. Door ophitsing en manipulatie van een agressor, worden ook grote sociale verschillen duidelijk maakt. Prachtig geacteerd en gefilmd.

Wij sluiten ons aan bij de 2 bovenstaande berichten.