• 11.252 nieuwsartikelen
  • 9.023.357 stemmen

Il Giorno della Civetta (1968)

Misdaad / Thriller | 112 minuten

Genre: Misdaad / Thriller

Alternatieve titels: La Mafia Fait la Loi / The Day of the Owl / Mafia

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Damiano Damiani

Met onder meer: Claudia Cardinale, Franco Nero en Lee J. Cobb

Gesproken taal: Italiaans

Plot Il Giorno della Civetta

"What are 'friends' for...? Why, for murder, terror, extortion, violence and other profitable enterprises!"

Salvatore Colasbena, een aannemer, is vermoord in een klein Siciliaans stadje in 1961, omdat hij niet aan de wil van de maffia voldeed. Inspecteur Bellodi onderzoekt de zaak, beginnend met Colasbena's echtgenote Rosa. Zijn bevindingen leiden hem naar maffiabaas Don Mariano Arena, maar hogere machten met belangen frustreren het onderzoek.

Captain Bellodi

The Brigadier

The Marshal of the Carabinieri

avatar van Wouter

Wouter

Waar vond je hem, draai285?

avatar van stephan73

stephan73

Spannende en zeer goed geacteerde misdaadfilm.
Franco Nero is goed als politie-chef die belast is met het onderzoek naar de moord op een aannemer. Het wordt voor hem niet een zoektocht naar de moordenaar, maar eerder probeert hij degene die geld heeft neergelegd te pakken te krijgen.
De hoofdrolspelers spelen erg goed, maar vooral Lee J. Cobb springt eruit. Prachtig geacteerd, vooral wanneer er aan het einde een nieuwe inspecteur is, na een doodsbedreiging aan het adres van Bellodi, is het beeld van Cobb die met weemoed terugdenkt aan de krachtmeting tussen hen beiden prachtig om te zien.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Extreem oppervlakkig bekeken natuurlijk een soort italocrime filmpje over de mafia op Sicilië,al is hij dan verder volstrekt niet spannend te noemen en begrijp je meteen hoe de vork in de steel zit.De film is dan ook gebaseerd op een roman van de siciliaan Sciascia en heeft als eigenlijke thema-ook niet erg origineel,geef ik toe-de verhouding noord/zuid:Nero de carabinieri officier uit Milaan gelooft in law,order en gründliche onderzoeksmethoden,zonder zich een hol aan te trekken van de locale mores.En daardoor gaat hij de mist in.Een filmpje over onoverbrugbare cultuurverschillen dus.

Geschoten in een sobere stijl,al kun je zien dat Damiani hiervoor een spaghetti had geregisseerd ,want hij brengt enkele extreme close-ups van de groteske baddie smoelen die Don Cobb omringen.

Diezelfde Cobb maakt trouwens duidelijk dat acteren vooral een kwestie van mimiek is:hoewel uiteraard gedubd is hij volkomen geloofwaardig als capo.Nero is weer ok en Cardinale is weer lekker,ze lijkt precies op haar personage in CUVIW.Logisch,want die film werd slechts een paar maanden later opgenomen.Ook Serge Reggiani komt voorbij als een soort ironisch interfilmisch citaat,hij speelt hier een "doulos".

De muziek van Fusco lijkt overigens af en toe verdacht veel op de latere Rotascore voor the godfather.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Geen thriller maar een maatschappelijke studie over de impact van de maffia binnen een gemeenschap. Het is daarbij de setting die opvalt : op een dorsplein staat het politie kantoor recht tegenover het huis van de maffiabaas. Ze begluren elkaar met verrekijkers. Gissen en proberen te ontdekken wat de ander zal doen. De stelling is als volgt : de maffia is de wet. De eerste vijf minuten (na die schitterende generiek) zien we hoe dit in zijn werk gaat. Een moord (iemand die de Maffia dwars zat), niemand van de passanten kijkt om naar het lijk, ze negeren het. Enkel de politie (carabinieri) houden halt en gaan een onderzoek openen. Ze botsen natuurlijk met de terughoudendheid van de bewoners. De omerta. Niemand zegt iets. Uit angst of uit loyaliteit. Want de Don is meer gerespecteerd dan de politie, de Don is lokaal en de politie (inspecteur vertolkt door Nero) is een indringer van het noorden. De film laat scherp de structuren van een Italiaanse samenleving zien, kritisch maar zonder een echt oordeel te vellen hoe Italië en maffia een complexere verhouding hebben dan wat The Godfather laat zien. Nu we het toch over die klassieker hebben : ook ik vond de score verdacht veel lijken op de score van Nino Rota in The Godfather.

avatar van Lakte

Lakte

Zeer goede, serieuze en realistische film over de Siciliaanse maffia. Erg bijzonder voor die tijd omdat de maffiafilms vaak niet serieus waren.

Naast de altijd goede Franco Nero doet Claudia Cardinale het ook erg goed! Echt in de top van haar gloriedagen!

Ik weet zeker dat Coppola deze film goed bestudeerd heeft voor The Godfather, er zitten kleine dingen in die later terug kwamen in zijn film en de soundtrack lijkt soms wel eens op die van The Godfather.

De film is prachtig gerestaureerd uitgebracht door Radiance Films in de Cosa Nostra Damiano Damiani trilogy bluray box samen met How to Kill a Judge en The Case is Closed: Forgot It.