Il Giorno della Civetta (1968)

Alternatieve titels: La Mafia Fait la Loi | The Day of the Owl | Mafia

Italië / Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Damiano Damiani
met Claudia Cardinale, Franco Nero en Lee J. Cobb

Salvatore Colasbena, een aannemer, is vermoord in een klein Siciliaans stadje in 1961, omdat hij niet aan de wil van de maffia voldeed. Inspecteur Bellodi onderzoekt de zaak, beginnend met Colasbena's echtgenote Rosa. Zijn bevindingen leiden hem naar maffiabaas Don Mariano Arena, maar hogere machten met belangen frustreren het onderzoek.

Waar vond je hem, draai285?

avatar van stephan73
Spannende en zeer goed geacteerde misdaadfilm.
Franco Nero is goed als politie-chef die belast is met het onderzoek naar de moord op een aannemer. Het wordt voor hem niet een zoektocht naar de moordenaar, maar eerder probeert hij degene die geld heeft neergelegd te pakken te krijgen.
De hoofdrolspelers spelen erg goed, maar vooral Lee J. Cobb springt eruit. Prachtig geacteerd, vooral wanneer er aan het einde een nieuwe inspecteur is, na een doodsbedreiging aan het adres van Bellodi, is het beeld van Cobb die met weemoed terugdenkt aan de krachtmeting tussen hen beiden prachtig om te zien.

Extreem oppervlakkig bekeken natuurlijk een soort italocrime filmpje over de mafia op Sicilië,al is hij dan verder volstrekt niet spannend te noemen en begrijp je meteen hoe de vork in de steel zit.De film is dan ook gebaseerd op een roman van de siciliaan Sciascia en heeft als eigenlijke thema-ook niet erg origineel,geef ik toe-de verhouding noord/zuid:Nero de carabinieri officier uit Milaan gelooft in law,order en gründliche onderzoeksmethoden,zonder zich een hol aan te trekken van de locale mores.En daardoor gaat hij de mist in.Een filmpje over onoverbrugbare cultuurverschillen dus.
Geschoten in een sobere stijl,al kun je zien dat Damiani hiervoor een spaghetti had geregisseerd ,want hij brengt enkele extreme close-ups van de groteske baddie smoelen die Don Cobb omringen.
Diezelfde Cobb maakt trouwens duidelijk dat acteren vooral een kwestie van mimiek is:hoewel uiteraard gedubd is hij volkomen geloofwaardig als capo.Nero is weer ok en Cardinale is weer lekker,ze lijkt precies op haar personage in CUVIW.Logisch,want die film werd slechts een paar maanden later opgenomen.Ook Serge Reggiani komt voorbij als een soort ironisch interfilmisch citaat,hij speelt hier een "doulos".

De muziek van Fusco lijkt overigens af en toe verdacht veel op de latere Rotascore voor the godfather.