The Girl (2012)

Verenigd Koninkrijk / Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Julian Jarrold
met Sienna Miller, Toby Jones en Imelda Staunton

'The Girl' vertelt het verhaal over de obsessieve relatie van Alfred Hitchcock (Toby Jones) met de ster van 'The Birds', Tippi Hedren (Sienna Miller). Hitchcock stond op het hoogtepunt van zijn carrière toen hij in 1962 koos voor de onbekende mannequin voor de hoofdrol in zijn nieuwe film 'The Birds'. Maar wanneer hij Hedren verandert in de perfecte Hitchcock-blondine, raakt hij geobsedeerd door het winnen van haar liefde.

avatar van studio dewolf
Hij lijkt totaal niet op Hitchcock.

Meneer Bungel
Hitchkock?

avatar van Brix
F... Moet aan het vroege uur gelegen hebben.

Meneer Bungel
Misschien wil een mod het even aanpassen.

Graag!
Of gewoon laten staan als "gekuiste versie" van de naam

avatar van Knisper
Titel aangepast, maar als dit hetzelfde is als de link van de film, dan kan ik deze discussie natuurlijk daarheen verplaatsen.

avatar van Jesper187
Die gaat over dezelfde film inderdaad, alleen moeilijk te vinden in de search, wellicht dat er daarom hierover een topic is aangemaakt?

avatar van Brix
Je slaat de spijker op de kop Jesper.
Ik had er wel eerst vergeefs naar gezocht.
Verplaatsen lijkt mij een goed idee.

avatar van frolunda
Klinkt als een interessante film maar ik vond het eindresultaat toch wel tegenvallen.Jones heeft niet het postuur en uitstraling van Hitchcock (de stem ging wel) en Miller heeft niet de elegantie en stijl van Hedren,tja en dan blijft er niet zoveel over.Of het allemaal waar is?..............Wat doet dat er dan nog toe,feit blijft dat ie een briljante regisseur was en zij een aardige actrice die toch niet de klasse had van andere Hitchcock leading ladies als Bergman of Kelly.Vrij overbodige film.

avatar van Drs. DAJA
Toby Jones is geen Anthony Hopkins maar heeft Hitchcock's timing en uitstraling goed onder de knie; het mag helaas niet baten want het verhaal is weinig soeps. Er ontbreekt een daadwerkelijke spanning en het personage van Alfred Hitchcock blijft erg plat en doet geen eer aan de beste man. Zelfs als hij zo recht-toe-recht-aan de vieze oude man zou zijn geweest zoals deze film beweerd had dat in betere filmische scènes gegoten kunnen worden (bovendien op een manier waarop je het van het hoofdpersonage zou verwachten). Helaas, The Girl lijkt meer waarde te hechten aan het neerzetten van een schokkend verhaal dan aan een daadwerkelijk interessante en goed lopende film.

avatar van Stephan
Een stuk beter dan Hitchcock met Hopkins in de hoofdrol.

Was voor mij redelijk te doen, maar als je geen kennis of interesse hebt in de heer Hitchcock of in mevrouw Hedren kan ik me voorstellen dat je je regelmatig afvraagt waar je naar zit te kijken. Meer plot dan een onvolledig ogende en gekleurde(?) kijk op de merkwaardige werkverhouding tussen beiden heeft deze The Girl niet te bieden. Vooral Hitchcock komt er bekaaid vanaf, en word hier vooral gepresenteerd als een geobsedeerde, geile oude man in plaats van de unieke, briljante filmmaker die hij toch is geweest. Zonde! Dit verhaal is dan ook gebaseerd op de memoires van actrice Hedren en het mag dan ook geen verbazing wekken dat zij hier voorzichtig word neergezet als de heldin die goed voor haar kinderen zorgt(moest dat kleine meisje Melanie Griffith voorstellen?), en zich ondanks de vervelende avances, redelijk onverstoorbaar kwijt van haar acteertaak. Hulde! Miller geeft desalniettemin een goede imitatie van de echte Tippi, wat helaas niet gezegd kan worden van Jones. Qua stem komt hij redelijk in de buurt maar voor de rest is het toch vooral net niet. Vrijblijvend advies: kijk liever, desnoods voor de tweede keer, naar Hitchcock. Was als waardig document een klasse beter dan deze weinig belangwekkende poging.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama TV Movie...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Toby Jones speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

"The Girl" is voor de liefhebbers van Alfred Hitchcock zeker de moeite waard (het verhaal geeft wel een te beperkt beeld van de werkelijkheid), al was het alleen al vanwege de vele knipogen naar het werk van de meester.

"The Girl" verhaalt wat actrice Tippi Hedren destijds tijdens het maken van de filmklassieker "The Birds (1963)" naar eigen zeggen heeft moeten doorstaan met Alfred Hitchcock, waarbij ze indringend in beeld wordt gebracht door de mooie Sienna Miller en met Toby Jones als de geobsedeerde cineast.

Toby Jones doet het goed in de huid van de legendarische regisseur Alfred Hitchcock (als seksueel gefrustreerde tiran), maar had de pech dat Anthony Hopkins de filmische grootmeester in hetzelfde jaar gestalte gaf in de bioscoopfilm "Hitchcock (2012)", die zich richt op de totstandkoming van Hitchcocks andere meesterwerk "Psycho (1960)".

Al al met best een vermakelijke Drama televisiefilm, welke zich lekker wegkijkt vanwege het goede spel van de twee hoofdrolspelers, te weten Sienna Miller en Toby Jones (die qua uiterlijk wel niet echt lijkt op Alfred Hitchcock, maar hij overtuigt toch dankzij zijn perfecte stembeheersing), en met circa 90 minuten duurt de film ook niet al te lang.

Het was een publiek geheim dat Alfred Hitchcock in zekere mate een obsessie had voor sexy blondines. Hij heeft er in zijn carrière heel wat gebruikt, van Madeleine Carroll in 1935 tot en met Barbara Leigh-Hunt in 1972. Biograaf Donald Spoto heeft daarover twee boeken geschreven: “The Dark Side of Genius” (1983) en “Spellbound by Beauty” (2009).
Op dit laatste boek is deze televisiefilm gebaseerd. Centraal staat de gespannen relatie tussen Hitchcock en Tippi Hedren, die net als veel van haar voorgangsters in eerdere films van Hitchcock psychisch en/of fysiek ernstig in het nauw wordt gebracht. Ik sluit niet uit dat een zekere vorm van misogynie Hitchcock niet vreemd was.
Wat daar ook van zij, deze film geeft een naar inkijkje in het gedrag van “Hitch” ten opzichte van vrouwen, een van zijn steractrices in het bijzonder. Schokkend, om een understatement te gebruiken.