• 8.564.735 stemmen

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Spies & Glistrup

De Deense luchtvaartpionier en levensgenieter Simon Spies raakt tijdens zijn studietijd bevriend met Mogens Glistrup, die op zou groeien tot een controversiële advocaat nadat hij op nationale televisie zijn bewondering uitsprak voor belastingontduikers en hen de vrijheidsstrijders van zijn tijd noemde. De film pikt het excentrieke tweetal op in 1965, wanneer ze elkaar na vijftien jaar, voor het eerst sinds hun studietijd weer ontmoeten. Na deze ontmoeting begint hun vriendschap wederom op te bloeien, gestimuleerd door hun succesvolle samenwerking binnen het luchtbedrijf van Spies. Het geld begint te stromen, en terwijl Spies zijn nieuw verworven rijkdom gebruikt om de grenzen van zijn persoonlijke vrijheid op te zoeken, ontwikkelt Glistrup zijn radicale 'zero tax' wetgeving, waarmee hij probeert de staat op z'n kop te zetten De film volgt het tweetal in de zeven jaar na hun hereniging: een wonderbaarlijke periode vol met psychedelische experimenten en revolutionaire ideeën.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van chevy93

chevy93

Dat is nogal een beschrijving. Experimenten en 1965, zou muziek een grote rol gaan spelen in deze film?

kappeuter (crew films)

Vanaf 20 maart 2014 in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Nicolas Bro ziet er hier precies wel redelijk hilarisch uit

Bro

ook een typische bioscooprelease datum voor een film die naar het IFFR gaat

avatar van McSavah

McSavah

Zie Bro eigenlijk liever nog wat dikker

Op basis van de trailer zou de toevoeging van het genre komedie niet misstaan.

Montorsi

Ja hij is wat afgevallen lijkt het wel, of zal het aan die andere kop (en afwezigheid van baard) liggen?

avatar van McSavah

McSavah

Zou inderdaad ook het gebrek aan baard kunnen zijn. Als je het vergelijkt met zijn recente poster van Nymphomaniac.. al is die ook net zo gefotografeerd dat het onderste deel er iets groter uitkomt

avatar van Knisper

Knisper

Toe maar, dat is een tijd geleden dat Boe ook daadwerkelijk een biosrelease heeft gekregen.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Gierigaards he.

Eindelijk! Trailer ziet er ook erg leuk uit. Heeft wat weg van een Franse komedie.

avatar van herman78

herman78

chevy93 schreef:

Experimenten en 1965, zou muziek een grote rol gaan spelen in deze film?

Nee, dat doet het niet. Gaat meer om experimenten met drugs.

avatar van Black Math

Black Math

Nogal een teleurstelling. Ik had nog nooit van die Glistrup en Spies gehoord, de aankondiging aan het begin van de film dat het verhaal gedeeltelijk op feiten berust zag ik vooral als een trucje zoals bij Fargo, maar de heren blijken wel degelijk te hebben bestaan.

Boe heeft enkele prachtfilms gemaakt, die verre van conventioneel zijn, maar dit is voor mijn gevoel niet meer dan een degelijke biografische film. Weliswaar vakkundig in beeld gebracht, maar ook op dat vlak weinig spectaculair. Het spectaculairste is zo ongeveer de erecte penis van Spies die om de zoveel tijd door het beeld zwaait. Als je het als Boe daarvan moet hebben, is het wel erg droevig gesteld. Waar is de verwondering zoals bij de eerdere films gebleven?

Het helpt ook weinig dat de geportretteerde heren zo ongeveer de grootste varkens zijn die ik sinds tijden in een (biografische) film ben tegengekomen. Dat wordt, na de vrij saaie intro waar het alleen maar over machtsspelletjes in het bedrijfsleven ging, steeds duidelijker. Glistrup is een anarcho-kapitalist avant la lettre, die als een Berlusconi de politiek in gaat om vervolging te voorkomen, en uiteindelijk als rechts-radicaal eindigt. Spies is iets interessanter vanwege zijn levensstijl en bizarre voorkomen, maar is in mijn ogen werkelijk een beest wat betreft zijn omgang met vrouwen, met als dieptepunt de scène met het 15-jarige meisje. Bijzonder walgelijk.

Voor de Denen, die dit allemaal in kranten voorbij hebben zien komen, erg interessant, maar ik kan er erg weinig mee. 2*, vooral nog omdat het iets mooier opgenomen is dan de gemiddelde biografische film. Maar ook wat dat betreft niet het niveau van eerdere films van Boe. Jammer.

Montorsi

Minder dan verwacht. Iets te veel gedoe, terwijl de gekkigheid een stuk beter werkte. Maakt dat de film leuke momenten afwisselt met iets te veel saaiere fases. Iets te karikaturaal ook, vooral Spies. Bro is leuk maar heeft het ook wel eens spetterender gedaan. Best leuk, maar er had meer in gezeten denk ik. Ook qua regie voor Boe's doen te gewoontjes. 3*

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Niet echt de film die ik van Boe verwacht, ik associeer hem toch met een veel visuelere filmtaal, heel sporadisch komt het nog terug maar visueel is he eigenlijk vrij pover. Spies & Glistrup zijn dan twee hele markante personages en daar moet de film een beetje uit putten, want de film is zo clichematig zoals elke rise & fall gaat. De decadente uitspattingen, de makkelijke manier van wegkijken en de luchtigheid maken het zeker een vermakelijke film maar van Boe mag je veel meer verwachten. Te gewoontjes.

avatar van timbo_

timbo_

Van de magie van Reconstruction is bij Christoffer Boe niets meer over. Uitbundig en extravagant, maar toch vooral saai en zonder de audiovisuele flair die Boe in zijn vorige films liet zien. Wat overblijft is eigenlijk een simpele biopic. Een film over twee excentrieke figuren die tijdens de rise nog wel weten te boeien, maar richting fall eigenlijk al lang niet meer interessant zijn.

De conclusie is dan dat Spies & Glistrup zich het best laat vangen in woorden als degelijk en gewoontjes. Een pijnlijkere conclusie is wat mij betreft niet denkbaar voor de nieuwe film van Boe.

Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl | Recensie: Spies & Glistrup (27 maart)

avatar van s0062423

s0062423

Geen idee wat Boe bezielde.

Ik dacht aanvankelijk dat dit een opdrachtfilm was. Zo eentje van bovenaf opgelegd, ff snel tussen ‘eigen’ films door, om snel, snel, snel de kas te kunnen spijzen. Maar blijkbaar heeft Boe dit misbaksel helemaal zelf geschreven, en is het ook onder zijn eigen productiehuis Alphaville geproduceerd. En dat vind ik onbegrijpelijk.

Weg magie, weg visuele schoonheid, weg stilering, weg interessante montage, weg basic scriptwriting. Wat we echter wel krijgen is een knullig opgebouwde biopic, met een op de koop toe armzalig slechte art direction. Deze film komt niet eens in de verste verte in de buurt van wat Boe normaal gezien kan, en waarmee hij vele harten heeft veroverd. Erger nog, zelfs in zijn genre scoort deze film ver ondermaats. Aparte keuze om een film te laten starten met 15 minuten dialoog waar weinig mensen iets van zullen begrijpen, om dan over te gaan naar een aaneenschakeling van wansmakelijk scènes die de ‘teloorgang’ van de personages moet laten zien. Alleen heeft jammer genoeg geen enkele kijker enige voeling met de personages, vooral omdat Boe geen enkele moeite heeft gedaan om zijn personages ook maar een klein beetje sympathiek te laten overkomen, of hen ook maar een klein beetje te situeren in tijd & ruimte. Resultaat: het interesseerde me voor geen enkele meter. Ik wist niet wie het waren en wat hun drijfveren waren. En dat lijkt me echter wel essentieel in een biopic.

Best jammer voor Bro en Asbaek, want hoewel beiden er niet uitzagen, acteerden beiden wel vrij tot zeer sterk. Maar het mocht niet baten.

Jammer genoeg mist Boe wel meerdere kansen. Zo is de film in zijn geheel een onbegrijpelijk kleur, muziek - & zoutloze registratie van een een persoon die continu met psychedelische drugs aan het experimenteren is in de jaren ’60. Waarom doet Boe hier niets mee?

Qua thematiek en verhaallijn heeft de film heel veel weg van The Wolf of Wall Street, maar Boe wordt hier vele malen overklast door oude knar Scorsese.

Doodzonde.

Ontzettend lege en slechte film, met welgeteld één memorabele scène en twee acteurs die er veel aan doen om de film recht te trekken, maar dat kan jammer genoeg allemaal niet opwegen tegen de vele fouten die Boe hier maakt.

avatar van Cellulord

Cellulord

Black Math schreef:

Een tegenvaller, echt spijtig want Boe hoort bij mijn favoriete regiseurs. Volgende keer beter (hoop ik).

avatar van b00ts

b00ts

Film begon heel aardig maar ik begon me na een half uur al te vervelen. En is dit op ware feiten gebaseerd? Rare jongens, die Denen. Het einde wordt wat snel afgewerkt. Nee.... het was niet slecht maar ik had er zeker meer van verwacht.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk drama/biopic film...

Redelijk verhaal...

Een waargebeurd verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Bekende acteur Pilou Asbæk (Borgen tv series)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid

(Dolby Digital)...

Niet echt te moeite waard...

avatar van Henk_61

Henk_61

Ik had nog nooit van deze heren gehoord en alleen daarom vond ik het al een zeer vermakelijke film.

Dat de hoofdpersonen niet sympathiek zijn vind ik juist een meerwaarde voor deze film.

Ik ben (nog) niet bekend met het werk van Boe misschien daarom dat mijn mening milder is dan anderen hier.

Wanneer dit dus zijn slechtste film tot nu toe is ga ik snel zijn andere films bekijken !

avatar van joolstein

joolstein

Weet niet zo goed waarom erover Simon Spies, een Deense flamboyante (en Efebofile)zakenman van een luchtvaartmaatschappij en Mogens Glistrup een conservatieve Deense advocaat, en veroordeeld belastingfraudeur en racist, nu een biografische film moest komen? Glistrups xenofobe opvattingen blijven ook zo goed als onbesproken. Waardoor je hem meer ziet als een vreemde maar fidele vent en familieman. Ook vroeg ik mijn de gehele tijd af; Hoe dan? Hoe kan het Deense volk zoveel sympathiseren met deze twee lelijke kerels en aarts-opportunisten? Staat het schaamrood hun niet op wangen? De meeste tijd lepelt de film het op als was het grappig vermaak. Maar de personages zijn niet komisch, tragisch of hebben überhaupt iets noemenswaardige verricht dus medeleven opwekken doen ze ook niet! Een juridische spel tussen zakenmannen die elkaar de loef af proberen te steken aan de onderhandelingstafel is niet opwindend of laat staan een prestatie? Seksisme was in 60 & 70 misschien normaal, nu vooral pijnlijk onsmakelijk! De film zag er goed uit Christoffer Boe is geen slecht regisseur De jaren zestig en zeventig-kleuren, details en gekkigheid worden verder mooi weergegeven. Misschien dat het leven van Spies en Glistrup een biopic waard was...maar ik zie niet meer dan een film over twee vervelende mannen?

avatar van ZenZin

ZenZin

joolstein schreef:

Weet niet zo goed waarom erover Simon Spies en Mogens Glistrup nu een biografische film moest komen?

Ze waren ooit "wereldberoemd"" in Denemarken. Waar is deze film te zien/op de kop te tikken?

avatar van joolstein

joolstein

ZenZin schreef:

Ja ik heb over ze gelezen maar dat verklaard niet waarom ze ook een film verdiende... het zijn nu niet de meest welvoeglijk heren... Enfin...dat is mijn optiek.

De film zelf was ooit gepindakaast Geen idee hoelang dat geleden was.

avatar van ZenZin

ZenZin

joolstein schreef:

Ja ik heb over ze gelezen maar dat verklaart niet waarom ze ook een film verdienden... het zijn nu niet de meest welvoeglijke heren....

Thx. Nou zijn er nog wel onwelvoeglijker dingen verfilmd maar inderdaad , het is net zoiets als dat er hier een film gemaakt was over boer Koekoek en Lou Lap, of Wilders en de Mol ofzo