Ziemia Obiecana (1975)

Alternatieve titels: The Promised Land | Land of Promise

Polen
179 minuten / 204 minuten (tv-versie) / 138 minuten (re-release)

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak en Andrzej Seweryn

Verhaal over drie Poolse arbeiders met een verschillende sociale, culturele en etnische achtergrond. In tegenstelling tot veel van hun collega's in de realiteit kunnen zij wel goed met elkaar overweg en samenwerken. Ze richten een textielfabriek op met als beginselen gelijkwaardigheid, vertrouwen en respect. Tegelijk met vooruitgang komt echter ook het brengen van offers.

avatar van Cheiz
Ik heb deze film verplicht op school moeten zien.. enkele keywords: onboeiend, onsamenhangend en hoofdzakelijk onzinnig.
Wat ik persoonlijk erg betreur aan de film is de manier waarop het arbeidersmilieu in die tijd wordt afgeschilderd, namelijk te oppervlakkig. En dan te bedenken dat de decors en de sfeer juist ideaal zijn om dit gegeven uit te diepen. Ook is de film gewoonweg veel te lang waardoor het in slaap vallen tijdens het kijken niet uitgesloten kan blijven. Daarnaast dragen de vele irritante personages bij aan een negatieve filmervaring.