Home on the Range (2004)

Alternatieve titel: Paniek op de Prairie

Animatie / Muziek

geregisseerd door Will Finn en John Sanford
met de stemmen van Judi Dench, Cuba Gooding Jr. en Roseanne Barr

In het Wilde Westen leeft een weduwe met haar dochter en een groep verschillende soorten dieren en vee. Wanneer de weduwe geld moet betalen voor de hypotheek van haar ranch en dit niet kan, krijgen de dieren hier lucht van. Bang als ze zijn dat ze nu verkocht moeten worden aan de plaatselijke vleesfabriek proberen ze een plan te smeden om de ranch te redden van de ondergang.

Vandernagel
Een goedkope animatie, slechte humor, slechte dialogen, vreselijke liedjes, noem maar op... Alleen Buck (Cuba Gooding Jr) was lekker op dreef. Echt een zondagochtend productie. Nee, als het zo moet gaan met 2D, geef mij dan maar Pixar . Of als het echt moet Dreamworks ( ). Wat betreft dit misbaksel:

2,0 sterren

avatar van tommykonijn
Ik wil deze Film graag nog eens herzien maar ik vind hem niet geweldig Goed maar wat er juist wel Goed is aan deze Film is dat ik hem op sommige momenten wel Grappig vond en dat vind ik al een hoogtepuntje.

avatar van jumpstylemovie
Vaak saai en kinderachtig.
Integendeel tot tommykonijn vind ik dit juist haast nooit grappig en dat is dan weer een minpuntje.
1.5***

avatar van maerk
Bijna nooit grappig en lelijk getekend! De liedjes zijn ook vreselijk irritant. Geef mij maar Lion King of Pixar ofzo .

1,5 ster.

avatar van brabusRUS
Deze film heb ik in 2006 in Rusland gezien. Wel geinig voor tussen door.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
De laatste bioscartoon van Disney is een teleurstellende afsluiter van een indrukwekkende reeks klassiekers. Het probleem met deze film zit vooral in de humor. De grappen zijn vaak heel erg flauw, de goede stemmencast ten spijt. Gemiddeld.

avatar van maxo922
Slapig aftreksel van de laatste glorieuze disney-klassiekers. Leuk voor een keertje met je kleine neefje, maar verder niets. * 2,0

avatar van Donkerwoud
Hij had wel iets, maar het is wel zo dat het niet meer de grandeur heeft van de Disney voor The Lion King.

gelukig is de prinses en de kikker wel weer leuk

avatar van benthe
Leuk om een keer gezien te hebben, maar niet geweldig. Flauwe humor en geen geweldige animatie. Helaas.

avatar van TheLionKingFan
Ik vond hem best lollig alleen dat jodelgedoe was wel erg kinderachtig en dom

aylilaatje
Review van Ayla,zeven jaar en zusje van TheLionKingFan

Ik vond hem niet zo leuk alleen de liedjes waren wel leuk.
Dus een 2,5*. Mijn eerste slechte reactie

aylilaatje
Review van Ayla,7 jaar en zusje van TheLionKingFan.

Nadat ik hem nog een keertje heb gezien is hij toch wel erg leuk.

Disney traumas.

Wie op zoek is naar traumatische Disney momenten heeft hier wel een aardige kluif aan. Werd mijn kindertijd vooral geteisterd door zingende theekopjes, brengt Home on the Range een stel fluo jodelende koeien. Een scene om nooit meer te vergeten.

Verder valt het op dat de tekenstijl wat matig is, de mix van CG en traditioneel werkt ook niet altijd even goed. Voice acting is zwakjes, veel te veel bekende stemmen die de aandacht van de personages wegnemen (zo'n Jennifer Tilly bijvoorbeeld) en de grapjes zijn niet altijd even fris meer.

Toch valt het wel mee als vrolijk en kleurrijk niemendalletje. In ieder geval liever dit dan een film als Brother Bear. Maar van de grootse Disney tijdperken valt in deze film nog maar weinig te merken.

avatar van Ajax&Litmanen1
En hierbij de laatste Disneyfilm, waarbij ik mijn quest eindig om de hele reeks te kijken. Het begon bij Snow White en het eindigt bij deze Home on the range.

Overigens geen hele beste film. Vrij simpel en wat lelijk getekend, kinderlijke humor (die 3 sidekicks van de schurk ) en geen al te interessante hoofdpersonages. Al vond ik het wel weer aardig om eens wat dieren in de hoofdrol te zien. De meeste Disneyfilms vanaf de jaren 90 hebben dat niet vaak meer. Grappig om Judi Dench te horen, herkende haar meteen. De film is ieder geval een niemendalletje geworden. Niet heel slecht, maar verre van boeiend. Leuk voor jonge kijkers, voor de rest niet. En dat is best jammer, want een hoop Disneys zijn ook de moeite voor oudere kijkers.

avatar van Spetie
Ik moet zeggen dat de kwaliteit tussen de Disney films aan het eind van de jaren negentig en de eerste helft van de jaren nul, erg wisselend is. Soms zit er nog een verrassend leuke tussen, maar veelal valt het niveau vaak ook erg tegen. Home on the Range behoort helaas duidelijk tot die laatste categorie.

Er wordt allereerst de fout gemaakt om er veel te veel gezongen muziek in te stoppen, wat vaak een niet zo aangename onderbreking is. Hier maakt het echter niet al te veel uit omdat het niveau van het overige gedeelte ook niet bepaald overhoudt. De tekenstijl vond ik verre van mooi en daarnaast zitten er veel zwakke personages in. Afgezien van die sikkeneurige bok, zit er verder geen dier of persoon in, die echt grappig is. Daarnaast zijn de grappen vaak flauw en niet leuk. Men gooit er zoals gewoonlijk weer een erg hoog tempo in en dat na een minuut of 67 reeds de aftiteling verschijnt, vond ik echt totaal niet erg.

Nee erg matig dit, met zwakke animatie en te weinig leuke personages en humor. Bijna Disney onwaardig zelfs.

avatar van mjk87
Draak van een film. Vooral de plot is weinig bijzonder en wordt danig slecht uitgewerkt, met vreselijk flauwe slap-stick en pogingen tot humor die nooit lijken te lukken. De muziek is ruk en waarom in godsnaam krijgen we een lsd-jodelnummer? De koeien zijn niet bijzonder verder al is de voice-acting niet eens heel slecht. Ze krijgen alleen vreselijke teksten dus dat kan je de stemmen ook niet kwalijk nemen. Misschien enkel dat ze het script lazen en akkoord gingen. En dat paard was werkelijk irritant, nog net geen Will Ferrell in Elf, maar het scheelt niet veel.

Visueel is de film bijzonder, wat niet wil zeggen dat het mooi is. De achtergronden en attributen lijken als een kijkdoos over elkaar te zijn gezet. Heel af en toe geeft dat iets dat abstract en mooi lijkt, maar veelal is het simpelweg lelijk. Net als de dieren en mensen oogt het geheel als een goedkoop tussendoortje, van die dertien-in-een-dozijn films die je op Fox Kids ziet.

Nee, een vreselijk saai gebeuren dat vooral irriteert omdat dat paard en die koeien en die jodelende boef nooit eens hun klep houden. Al met al veel geblaat, weinig wol. 0,5*.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, wel grappig filmpje, leuk voor een keertje.

avatar van The One Ring
Onderhond schreef:
Disney traumas.

mjk87 schreef:
waarom in godsnaam krijgen we een lsd-jodelnummer?

Deze opmerkingen zijn leuker dan het kijken naar Home on the Range en helaas ook leuker dan de scène die beschreven wordt. Dat jodelnummer is wellicht het grootste WTF-moment in een Disneyfilm sinds de sequentie rond de roze olifanten in Dumbo. Waar dat echter bewust vreemd was ben ik daar hier niet zo zeker van. Ik zat er in ieder geval bijna met plaatsvervangende schaamte voor alle betrokken naar te kijken. Zo'n misplaatste scène zie je zelden.

Niet dat dit daarvoor ook maar enige potentie toonde. Home on the Range is waarschijnlijk de minst bekende Disneyfilm ooit. Wat heet, ik ken Disneyliefhebbers die er nooit van gehoord hebben en het is ook geen toeval dat dit één van de laatste films uit de studio is die ik nog moet zien (maar er is altijd nog Chicken Little, maar daar kan ik me voorlopig nog niet toe zetten). Vooraf zag alles hier er al onaantrekkelijk aan uit, alsof je naar zo'n snel gemaakte film van een mindere studio zou gaan kijken. Het eindproduct is helaas nog slechter dan verwacht.

Het begint eigenlijk al meteen snel. Een ouderwets zingend cowboyliedje wordt zo abrupt ingezet zodat het vanaf seconde één lijkt alsof de film enorme haast heeft, waarschijnlijk om deze kwelling zo snel mogelijk voorbij te laten zijn. Meteen begint er een slapstickscène waarin een konijn zoveel mogelijk pijn gedaan wordt. Dit gaat ook zo snel dat de humor nooit kan werken. Zo weten we al snel één probleem: in plaats van de rustieke sfeer van de setting wordt gekozen voor een razend tempo dat op een bepaalde manier niet bij de sfeer past.

Home on the Range is vanaf dan reddeloos verloren en herpakt zich nooit. Animatie is een langzame procedure, waardoor je per definitie wat meer tijd hebt om na te denken over al je keuzes dan je zou hebben bij live-action. Niettemin wekt dit de indruk dat niemand ook maar één seconde over iets heeft nagedacht en dat dit gepoogd wordt te verhullen met een razend tempo en veel hysterisch gedoe. Vooral de nadruk op karate uitvoerende dieren is beschamend. Denken ze werkelijk dat dit een hele film lang een geslaagde grap blijft? Hoe vaak kun je dat paard laten luchtboxen? Oneindig dacht het team achter Home on a Range. Zelfs de afgrijselijke poster hier heeft de biggetjes in vechtpose.

Ik kan makkelijk een audiocommentaar vullen met alles wat er mis is met deze film, maar gezien de impopulariteit van dit onding heeft het waarschijnlijk niet veel zin om hier veel langer op door te gaan. Het script is slecht uitgewerkt, met personages die nooit tot leven komen en waarschijnlijk de minst persoonlijk aanvoelende strijd tussen helden en schurken ooit in een Disneyfilm. De muziek van oude meest Menken is ongeïnspireerd en dat Patch-of-Heaven-nummer is zo ouderwets (zeker in vergelijking met de poging om hip te zijn van de rest van de film) dat het nooit gemaakt had mogen worden. De animatie is kleurrijk, maar levenloos en de toevoeging van computergeanimeerde stukken is lelijk gedaan. Buiten Dench en Buscemi (als zichzelf?) om werkt de voice-acting ook meestal niet en is Gooding Jr. zelfs rampzalig.

Dit moest dan de laatste handgetekende film van Disney zijn. John Lasseter heeft er later nog voor gezorgd dat we tenminste nog The Princess and the Frog kregen. Ook geen favoriet van mij, maar in ieder geval een waardige afsluiter. Misschien het meest storende aan Home on the Range, zeker met het oog op dat dit laatste zou zijn, is dat er niet eens geprobeerd was er iets van te maken. Buiten de direct-to-video vervolgen om waren misschien niet alle Disneyfilms goed en vaak waren ze wat standaard, maar geen één ervan voelde echt zielloos aan. In plaats van dat het animatieteam nog één keer zichzelf bij elkaar raapte voor een echt knappe film, krijgen we dit; alsof het team het al opgegeven had.

De slechtste Disney Classic ooit. Het enige wat me van de laagste score afhoudt zijn die drie handlangers van de grote schurk. Die drie waren oprecht grappig en het enige wat me nog enigszins op de been hield tijdens deze bittere ellende.

avatar van TheLionKingFan
Woensdag 26 februari om 16:00 op Disney Channel.

avatar van missl
Flauwe kinderfilm over koeien die op zoek gaan naar geld. Het gejodel is wel grappig verder flauw.

avatar van avdj
Disney Classic #48

Als kind sprak het Wilde Westen mij ontzettend tot de verbeelding, en hoewel deze interesse behoorlijk is weggeëbd, weten westerns mijn belangstelling bij tijd en wijle nog steeds te prikkelen. Al is mijn geloof verdwenen dat we ooit nog zoiets prachtigs te zien krijgen als de werkjes van Sergio Leone. Western getinte animatiefilms van een dergelijk niveau ben ik nooit tegengekomen en Home on the Range zal door op z'n zachts gezegd geen verandering in brengen...

Vanaf de eerste minuut rammelt deze film van alle kanten. De voice-overs zijn geforceerd, de muziek lijkt op elk willekeurig ogenblik te worden ingezet en geen enkel karakter weet te beklijven. De toonzetting varieert van extreem luchtig tot dreigend maar voortdurend lijkt er van een subtiele overgang tussen stemmingen geen hout te kloppen. Wanneer de film spannend moet zijn komt er weer zo'n vervelend liedje uit de hoge hoed en die vrolijke sfeer is een paar tellen later weer net zo snel verdwenen als ze gekomen is.

Tel daar de matige tekeningen en de rommelige verhaallijn bij op en je hebt een bijzonder matig product te pakken. Zonder aftiteling duurt Home on the Range maar iets langer dan een uur maar het lijkt veel langer. En als je blij bent dat de zit achter de rug is er maar één conclusie mogelijk: je hebt naar een draak van een film gekeken.

avatar van rcuppen79
De 45e avondvullende tekenfilm van Disney kende een moeizaam productieproces. Reeds in 1995 werd aangevangen met de pre-productie van Home On The Range. Door diverse productieproblemen duurde het echter nog 9 jaar voordat de film daadwerkelijk in de bioscopen te zien was. Een dergelijk productieproces beloofd vaak niet veel goeds, en helaas is dat ook het geval bij Home On The Range.

Op animatiegebied is dit wellicht één van de minste Disney tekenfilms van het nieuwe millennium. Het geheel oogt allemaal Disney-onwaardig.

Gelukkig is de film inhoudelijk wel erg vermakelijk dankzij de aanstekelijke humor en leuke bijfiguren zoals het paard Buck (stem: Gooding Jr.), de prairiekonijn Lucky Jack (stem: Haid), de knorrige geit Jeb (stem: Flaherty) en de oliedommen dieven de Willie Brothers (stem: Levine). Daarnaast is Alameda Slim (stem: Quaid) ook weer een leuke schurk en zijn z’n jodelliedjes hilarisch.

De film kreeg gemengde kritieken was een enorme flop in de bioscopen. Het hong destijds al een tijdje in de lucht, maar Disney kondigde hierna aan dat Home On The Range de laatste animatiefilm zou worden, die gebruik maakte van traditionele 2D-animatie. De studio zou zich voortaan uitsluitend concentreren op 3D-computeranimatie. In 2006 kocht Disney het bedrijf Pixar en werd John Lasseter de nieuwe directeur van Disney. Zijn eerste besluit was om 2D-animatie nieuw leven in te blazen en zo werd de productie van The Princess And The Frog gestart.

avatar van Rico120
echter ik heb me stuk gelachen om deze film
maar hoe dan ook ik vind ook dan deze film op plekken en stukken wel wat beter had gemogen
verder was er niks mis mee