The Medallion (2003)

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Gordon Chan
met Jackie Chan, Claire Forlani en Lee Evans

Eddie, een agent uit Hong Kong, wordt na een ongeluk met een mysterieus medaillon plotseling een Highbinder, een onsterfelijke strijder met bovenmenselijke krachten. Samen met agente Nicole is hij vastberaden om de geheimen van het medaillon te ontsluieren, en de slechte Highbinders te verslaan, die 'm terug willen.

avatar van Sid-the-gekste
Leuke Jackie Chan film alleen jammer van magie bullshit.
Toch leuk om een keer te zien te hebben 3.0 waard

avatar van DragQueen
Niet de beste prent van Jackie Chan. Maar wel een enigzins vermakelijke. Het verhaal is grappig, maar stelt niet veel voor. Er is wel volop aktie aanwezig, en Chan voert heel wat geslaagde stunts uit. 2,5 Ster.

avatar van Metalfist
Is my nose really that big?

Jackie Chan is het nieuwe millennium indertijd niet zo goed begonnen. Vanaf dan is hij zich meer beginnen te concentreren op Amerikaanse producties maar daar ben ik blijkbaar niet zo voor te vinden. Op zich zijn het soms nog redelijke films maar geef mij in ieder geval zijn ouder werk. Van deze The Medallion had ik dan eerlijk gezegd ook niet al te veel verwachtingen maar vanwege de aanwezigheid van Sammo Hung als Action Director kreeg ik toch nog hoop.

Hoop die compleet verpulverd en vernietigd wordt door het gebruik van special effects. Het gebruik ervan stoorde me al in The Tuxedo maar hier zien ze er, en dat ik eigenlijk niet voor mogelijk gehouden, nog lelijker uit. Er zijn een handvol actiescènes waar Chan zijn ding kan doen en die zijn dan ook geslaagd te noemen maar eenmaal de superkrachten geïntroduceerd zijn is het kommer en kwel alom. Sowieso is heel het aspect van de superkrachten en het medaillon maar redelijk slecht in de film geïmplementeerd en staat het bol van de onlogische acties. Heel het concept van Highbinders (ik kan me zelfs niet herinneren dat die term in de film is voorgekomen) slaagt dan ook nergens op en de climax tussen Eddy en Snakehead is teleurstellend. Na de bloopers (die leuker zijn dan eender welk moment met die irritante Interpol inspecteur) komt er nog een heel kort stukje waar Eddy en Nicole door een muur vliegen waardoor de film afsluit met een what the fuck gevoel en dit is niet in de goede zin.

Het is lang geleden dat ik me nog zo enorm hard heb geïrriteerd aan een personage maar Lee Evans slaagt er als Watson in om me het bloed onder de nagels te halen. Zelden heb ik zo'n irritant figuur geweten die me alleen nog maar met de aanwezigheid van zijn oren irriteert. De film is met zijn rol gemakkelijk een punt kwijt gespeeld. Maar dat wordt dan weer een beetje gerecupereerd door de aanwezigheid van Claire Forlani als Nicole. Ik heb nu eenmaal een zwak voor vrouwelijk schoon en Forlani mag met haar Bambi ogen zich makkelijk in die categorie plaatsen. Voor de rest een compleet verwaarloosbare rol die nergens een indruk nalaat. Hetzelfde geldt voor Jackie Chan jammer genoeg die hier één van zijn zwakste rollen neerzet. The Medallion bevat voor de rest nog wel wat bekende koppen in de vorm van onder andere John Rhys-Davies en Julian Sands maar het kalf was al lang verdronken tegen de tijd dat zij in de film verschijnen.

Ik had de film eerst op 2* maar zelfs dat is het me niet waard. Een flutverhaal (al was het deel vooraleer het medaillon zijn krachten vrijgeeft nog wel vermakelijk) maar het is vooral de belachelijke CGI en een zowaar nog belachelijkere Lee Evans die ervoor zorgt dat dit één van de slechtste films uit de carrière van Chan is.

Te flauw.

Enerzijds is het jammer dat Chan buiten Hong Kong/China nooit wat deftigs gemaakt heeft, anderzijds weten we ondertussen waarom hij dit soort rollen aanneemt en wat er achteraf met het geld gedaan wordt, dus echt teleurgesteld kan je moeilijk zijn.

Maar geweldig zijn dit soort films natuurlijk niet, zelfs niet met HK legende Gordon Chan achter het stuur. Nu is hij ook niet meteen m'n favoriete HK regisseur (deze film valt iets te goed in z'n straatje zelfs), maar had er toch wat meer van verwacht.

De effecten zijn dodelijk slecht. Sowieso is Chan natuurlijk geen acteur die het van effecten moet hebben. Ook het acteerwerk is niet al te best. Evans is inderdaad vervelend, maar het is toch vooral Sands die écht niet te harden is. Dramatische bad guy. Rhys-Davies heeft een leuk bijrolletje en ook Anthony Wong was een aangename verrassing, al verknoeit zijn dub wel een hoop van z'n presence.

Verder teveel vuurgevechten, nog iets waar Chan niet noodzakelijk erg geschikt voor is. De achtervolging is gelukkig wel de moeite, ook wat flauwe grapjes links en rechts en het gebrek aan serieux zorgen ervoor dat het allemaal nog wel vlot wegkijkt.

Toch blij dat Chan ondertussen afscheid heeft genomen van dit deel van z'n carriere. In ieder geval heb je altijd de bloopers nog.

ramonbrenda
leuke film niet de beste van jackie chan maar toch wel leuk om keer te kijken met perfecte stunts en naar mijn mening iets minder verhaal 3 sterren waard