Far and Away (1992)

3,14

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Thomas Gibson

Eind 19e eeuw: een jonge man verlaat Ierland met de dochter van zijn landheer, en ze dromen van een stuk land in Oklahoma. Wanneer ze in het nieuwe land aankomen vinden ze werk en beginnen ze te sparen. De man wordt een bokser, en heeft veel succes tot hij een keer verslagen wordt. Zijn werkgevers stelen al zijn geld, waardoor het paar een winter lang in honger doorbrengt. Ondertussen komen de ouders van de vrouw naar Amerika om haar mee terug te nemen.

64 BERICHTEN 7 MENINGEN
Een robuuste, ouderwetse, melodramatische avonturenfilm rond Ierse immigranten in Amerika en de haat liefde verhouding tussen een jongen en een meisje van verschillende komaf. Het plot kende geen verrassingen maar de film was vooral het aanzien waard door de denderende en verpletterende beelden van de landschappen. Daarnaast vond ik Nicole Kidman en Tom Cruise geloofwaardig spelen.

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Shannon, all chests are equal in the eyes of the Lord

Ik weet nooit goed wat ik moet verwachten bij Ron Howard. Zijn later werk als Rush en Frost/Nixon kan ik erg waarderen, maar met films als The Da Vinci Code moet hij bij mij niet afkomen. Het was me echter opgevallen dat ik me tot nu toe enkel op films na de jaren 2000 had geconcentreerd en dan leek de recente televisie uitzending van deze Far and Away wel eens een ideale film om eens in het oudere oeuvre van Howard te duiken.

Al moet ik daar wel meteen bijvertellen dat ik de film vooral ook had opgenomen vanwege Nicole Kidman. Tom Cruise was een toevoeging waar ik niet warm of koud van werd, maar de schrik sloeg me wel even om het hart toen bleek dat de Australische schone en de goedlachse Amerikaan voor Iers moesten doorgaan... Onterecht blijkbaar aangezien zowel Kidman als Cruise het meer dan behoorlijk doen. Het was de tweede keer dat de twee samen speelden (Days of Thunder was een jaar of twee eerder en de apotheose zou volgen met Kubrick's Eyes Wide Shut) en de klik is er overduidelijk, al helpt het natuurlijk ook wel dat je effectief getrouwd bent tijdens de opnames. Soit, degene die eigenlijk niet echt natuurlijk oogde was Thomas Gibson die de rol van Stephen Chase op zich neemt. Sowieso lastig om hem in een andere rol dan Greg uit Dharma & Greg te zien, maar Gibson voelt net iets te geforceerd aan.

Voor de rest wel weer een typische Howard film waar voorspelbaarheid troef is. Dat neemt gelukkig niet weg dat Far and Away sterk wordt opgebouwd. De prille relatie in Ierland, Joseph die begint te boksen (met een uitstekende Colm Meaney als wijkbaas) om geld te verdienen inclusief de onvermijdelijke rise (& fall), ... Howard weet wat hij moet doen en doet dat uitstekend. Het probleem zit hem er dan ook in dat hij het einde net iets teveel wilt rushen. Joseph die vlucht was nog een goede keuze, maar de race voelt ongeloofwaardig aan vanwege het feit dat ze praktisch een uur kunnen staan palaveren vooraleer er iemand passeert om hun land te claimen.

Aangenaam verrast in ieder geval. De lange speelduur verveelt geen moment, Kidman & Cruise overtuigen vlot als Iers koppel en Howard weet algemeen gezien nog heel wat mooie plaatjes te schieten. Zeker het eerste deel van de film in Ierland is meer waard dan 100 toeristische brochures.

avatar van jeanleeke
k werd geil van Nicolleke....hihihihi

avatar van trebremmit
Mooie poster.

Prima avonturenfilm ook, Kidman en Cruise doen het uitstekend, en de film verslapt eigenlijk geen moment.