Far and Away (1992)

3,13

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Thomas Gibson

Eind 19e eeuw: een jonge man verlaat Ierland met de dochter van zijn landheer, en ze dromen van een stuk land in Oklahoma. Wanneer ze in het nieuwe land aankomen vinden ze werk en beginnen ze te sparen. De man wordt een bokser, en heeft veel succes tot hij een keer verslagen wordt. Zijn werkgevers stelen al zijn geld, waardoor het paar een winter lang in honger doorbrengt. Ondertussen komen de ouders van de vrouw naar Amerika om haar mee terug te nemen.

62 BERICHTEN6 MENINGEN
aaa

Comanchero
geplaatst op 28 november 2006, 13:50 uur, permalink
Jammer dat de accenten van die twee er zo dik bovenop liggen. Irritant gewoon.

avatar van %%%%%%

geplaatst op 3 februari 2007, 16:41 uur, permalink
Ik snap die kritiek niet 😕.Ik vind dit een prima film Mooie muziek. Ze acteeren prima. En goed verhaal. Mag van mij wel hoger gewaardeerd worden 4 sterren Maar inderdaad het einde is slecht 🙁

avatar van lottetje
geplaatst op 4 februari 2007, 11:39 uur, permalink
%%%%%% schreef:

helemaal mee eens.

avatar van moviegirl2
geplaatst op 3 maart 2007, 20:33 uur, permalink
Ik vind dit een prachtfilm, het einde is alleen een beetje afgezaagd. Goede rol neergezet met name door Tom Cruise. ( 😋)

hinie
geplaatst op 3 maart 2007, 20:41 uur, permalink
Vreselijke poster trouwens.

avatar van Octo
geplaatst op 5 maart 2007, 20:40 uur, permalink
Mooi filmpje. Luchtig maar tegelijkertijd prachtig en meeslepend. Goed geacteerd, boeiend verhaal, mooie beelden. 4*

avatar van moviegirl2
geplaatst op 6 maart 2007, 18:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Moeten jullie even lezen, is wel grappig, gevonden op Wikipedia:

Ron Howard was apparently not satisfied with Nicole Kidmans reaction when she first spies on Tom Cruise naked. He pulled Cruise aside and told him to remove his boxers for the scene without telling her, and filmed it again. This is the sequence actually shown in the movie, where Nicole's reaction is that of genuine surprise at seeing her husband naked during a film shoot.

geplaatst op 24 mei 2007, 14:21 uur, permalink
deze film keken we bij geschiedenis wat een kutfilm vooral het einde vind ik onwaarschijnlijk!!!

dragje
geplaatst op 24 mei 2007, 14:22 uur, permalink
bij geschiedenis? 😂

veron35
geplaatst op 17 juli 2007, 23:00 uur, permalink
Echt een film voor mij. Nicole Kidman was (weer) geweldig. Tom Cruse deed het ook goed. Natuurlijk licht dat ook wel aan het feit dat ze destijds getrouwd waren en dus was het erg goed gedaan. Een film met een lag en een traan. Deze film heeft bijna alles voor een goede film. Ik vond het eind niet zo slecht. Het was iig onverwacht. Zo brengen ze het begin direct met het eind in verband. Ik zit tegen de vijf aan.

veron35
geplaatst op 17 juli 2007, 23:05 uur, permalink
Gestuz schreef:

Keken wij maar zulke films bij geschidenis 🙁.

avatar van _::Astrid::_
geplaatst op 24 augustus 2007, 18:33 uur, permalink
Leuke film. De paardenrace op het einde was erg goed gedaan. Dat brengt de spanning toch weer even omhoog want in het midden van de film zakte die , bij mij althans, ver weg.

avatar van Carl
geplaatst op 22 oktober 2007, 23:17 uur, permalink
Superlatieven voor deze film. Prachtig geacteerd, boeiend verhaal, historisch m.i. heel goed neergezet, uitstekende muziek.
Geef een 5 als een film de volle 5 waard is, en deze is het.

nokkie335
geplaatst op 27 januari 2008, 9:29 uur, permalink
wel een mooi verhaal. ook wel goed geacteerd
3,5 ster

avatar van tonnyhk
geplaatst op 3 april 2008, 13:41 uur, permalink
Ik vind het een erg mooie film met prachtige opnames, goede muziek en goed geacteerd. Wat mij betreft een dikke 4.

geplaatst op 2 augustus 2008, 17:08 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onderhoudend filmpje met helaas wat zwakke momenten: 3.00
Tot nu toe heb ik niet bijster veel avonturenfilms gezien, en dus had ik niet echt een idee van wat ik kon verwachten. Het genre 'avontuur' is sowieso nogal breed getint mijn inziens. Echter viel Far and Away mij honderd procent mee, aangezien ook het genre Romantiek hier op Moviemeter word genoemd, en daar ben ik nooit echt een fan van. De romantische scenes zijn echter op de vingers van één hand te tellen, en zijn ze ook erg goed in het verhaal verweven waardoor het al bij al nog wel meeviel. Far and Away is zeker een aardige film geworden, maar zijn er nogal wat cruciale minpunten aanwezig die de film op zijn zachtst gezegd niet echt ten goede komen.

Verhaal: 3.00
Inhoud, originaliteit, fouten/blunders, verhaallijnen, diversiteit, etc.
Een interressant verhaal dat een bijzonder sterke opbouw heeft, maar gebeuren er helaas een paar zaken die niet echt goed zijn overgekomen. Ik noem een scene in de stal wanneer Joseph de landheer wil neerschieten. In deze scene maken we voor het eerst kennis met Shannon, die zich vervolgens bijzonder agressief opstelt tegenover Joseph. Terwijl we haar daarna pas echt goed leren kennen en zei bijzonder 'zachtzinnig' overkomt en een verwend doetje eerste klas is. Vreemd dat ze dan nogal heftig tekeer gaat tegen een indringer, waarbij ze ook nog eens een hooivork door de benen van Joseph werkt. Vlak daarna is het vervolgens totaal niet te begrijpen dat de landheer samen met Joseph wat praat vlak voordat hij de schietconfrontatie met Steven aan moet gaan. Dezelfde Joseph die enkele dagen eerder nog een aanslag op zijn leven trachte te plegen.... En zo waren er nog een aantal van dit soort zaken. Verder noem ik nog even het einde. Je omarmt het of je stoot het van je af, met dit slot kun je beide kanten uit. Het is dan ook voor ieder persoonlijk wat je hier van moet vinden, ik vond het echter niet heel erg geslaagd. Liever had ik de film zien eindigen met een dode Joseph, dat paste voor mijn gevoel net iets beter bij de prent.

Acteerwerk: 4.00
Hoofdrollen, bijrollen, dialogen
Tom Cruise heeft inmiddels een aardig reportoir opgebouwd, waarbij hij in diverse 'soorten' films heeft gespeeld. Op het genre horror en komedie na heeft hij volgens mij alles wel zo'n beetje meegepakt. Het gevoel dat bij mij altijd overheerste bij Cruise was dat ik in veel van zijn films daadwerkelijk Tom Cruise zie, en niet zijn personage dat hij zou moeten zijn. In Far and Away is dat eindelijk eens totaal anders. Hij is echt Joseph in deze prent, en dat doet hij met verve. Naast hem speelt Nicole Kidman zeer sterk mee en weten de twee elkaar vrijwel altijd blindelings aan te voelen. Het samenspel tussen de twee is zeer prettig, en oogt voornamelijk erg fris. De bijrollen zijn allemaal weinig bijzonders. Een enkeling bakt er eigenlijk helemaal niets van, zoals die baas van de kippenplukkerij en de moeder van Shannon, gespeeld door Barbara Babcock. Maar goed, het voornaamste zijn de twee hoofdrollen, en die tillen deze film daadwerkelijk naar een hoger niveau.

Speelduur: 3.00
Balans in de film, strekking van het verhaal, speelduur, etc.
Het grootste deel van de tijd is de film voldoende boeiend, maar zijn er een paar momenten dat de prent ietwat dreigt in te dutten. Dat leek Howard zelf echter ook door te hebben, want na enkele ogenblikken zitten we weer in een scene die de kijker wel weer bij de hand weet te nemen. Zoals gezegd is de opbouw van het verhaal toch wel erg geslaagd te noemen, al slaat men vanaf de start van de paardenrace een beetje door. De kwaliteit gaat een beetje verloren door deze stomzinnige race en was het einde voor mij persoonlijk ook niet helemaal honderd procent bevredigend. De film is met krap 130 minuten aan zuivere speeltijd goed gevuld, zonder overmoedig te worden (op die paardenrace na dan), maar zijn enkele dialogen net iets te lang waardoor de vaart er een klein beetje word uitgehaald, terwijl dat niet nodig zou zijn geweest.

Realisme: 2.50
Realisme van gebeurtenissen in de breedste zin van het woord.
Ik noemde al het gedrag van Shannon tijdens haar eerste ontmoeting met Joseph en het praten tussen de landheer en Joseph, twee zaken die ook onder het realisme zijn te scharen, in negatieve zin dan. En dan heb ik het gros van de scenes die allesbehalve realistisch zijn nog niet eens genoemd. Jammer dat Howard nogal 'vrij' is geweest met zijn keuzes voor bepaalde dingen, want naar mijn idee had een iets meer serieuzer karakter deze prent beter gepast. Verder lag het er wel heel dik bovenop dat Shannon een ietwat jaloerse afgunst naar de vele vriendinnen van Joseph aangemeten moest worden, maar vooruit.

Cinematografie: 3.00
Special Effects, Camerawerk, belichting, montage, stunts, coordinatie, etc.
Een vrij artistiek filmpje van Howard, waarbij hij een duidelijke voorkeur had om vooral de landschappen zorgvuldig uit te zoeken. En dat is hem zeer goed gelukt, want vrijwel elke omgeving paste erg goed bij het karakter van deze prent op dat moment. Er zitten een paar hele aadige stukjes camerawerk in, maar het is vooral allemaal erg degelijk wat Howard tentoonstelt, maar daar is uiteraard niets verkeerds aan, er zijn de laatste jaren genoeg regiseurs op de markt gekomen met de meest wilde stijlen van film maken. De montage was helaas zo nu en dan wat rommelig, vooral tijdens de paardenrace is het veelvuldige geswitch tussen de diverse camerastandpunten geen moment echt goed uit de verf gekomen. De bokspartijen zitten redelijk in elkaar, en ook de coordinatie van de vele tientallen (soms wel honderden) omstanders is gewoonweg goed geslaagd. De muziek is redelijk in orde, maar ik ben eerlijk gezegd beter gewend van John Williams. Het was weinig origineel en inspirerend wat Williams hier tentoonstelt.

Verdict:
Alles is eigenlijk wel in orde in deze film, maar blijft enkel het gehalte aan realisme achter. Verder had ook een iets serieuzere benadering van het thema volgens mij geen kwaad gekund. Howard neemt af en toe nogal de vrije hand in deze film, en dat is niet altijd even goed uitgepakt. Verder dreigt deze prent op sommige momenten een klein beetje in te zakken en heb ik niet echt een goed gevoel overgehouden bij het slot van de film. Voorderest zijn er enkel positieve noten te kraken. Cruise en Kidman zetten beiden een waardige rol neer, waarbij het samenspel tussen de twee absoluut een meerwaarde voor de film is, zit Far and Away cinematografisch goed in elkaar met vooral vele fantastische opnamelocaties, en is ook de opbouw van het verhaal één van de sterke punten. Pas later in zijn carriere is gebleken dat Ron Howard toch wel als succesregiseur kan worden aangemerkt, maar de scherpe randjes waren er in 1992 ten tijde van Far and Away absoluut nog niet vanaf: 3.00 (3.10).

avatar van Staaajn_
geplaatst op 2 mei 2009, 12:59 uur, permalink
Een mooie film met Tom Cruise en Nicole Kidman.
Zeker het begin !
Het begon heel mooi , de beelden , het verhaal , het acteurwerk,...
Tot dat de paardenrace er aankwam.
Toen was het gelijk een sprookje.
In het begin zou ik deze film een 4.5 gegeven hebben.
maar een halfje af door de paardenrace en de muziek was ook niet al te goed , dat paste er ook niet zo goed bij.
dus 3.5

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 22 november 2009, 16:25 uur, permalink
The19th century american dream

Far and Away is een familiaal episch avonturenverhaal met een brave en wat ouwbollige romantiek. Naast de mooie landschappen zit er ook een mooi verhaal over emigratie van Ierland naar Amerika achter. Er bestond toen al iets als een american dream nl het verwerven van grote hoeveelheden grond.

Wat me mateloos stoorde was het einde. Howard pakte de eindscène volledig verkeerd aan en verwarde zijn publiek. Het blijft verder een goede en afwisselende film, met heel wat focus op de dubbelzinnige en soms komisch getinte relatie tussen Cruise en Kidman. De acteurs geven ook heel wat van zichzelf. Kidman is werkelijk op haar best en zelfs Cruise verbleekt bij momenten naast haar talent. Omdat het nu net een grote promotiefilm voor het koppel Cruise-Kidman was, spelen alle andere acteurs een nogal omkaderende rol, en komt hun talent, hoeveel ze er ook mogen bezitten, nooit echt tot uiting.

avatar van AjaxRulezzz
geplaatst op 13 februari 2010, 16:41 uur, permalink
Mooie film met goede actie en ook nog eens een mooie vrouw (Nicole Kidman) 🙂

avatar van donkied
geplaatst op 23 maart 2010, 11:48 uur, permalink
Echt een prachtige film. De Jonge Cruise en Kidman zijn echt goed vind ik en de sfeer is geweldig. deze film wordt veel te laag gerate 🙁.

Driello
geplaatst op 19 april 2010, 11:26 uur, permalink
Ik heb wel wat met die Amerikaanse geschiedenis (die ook weer zo heerlijk vervalst is door de Amerikanen zelf). Begon dus met frisse moed aan deze film. Maar helaas, het was weer zo'n typische Cuise-film waarbij hij enorm rechtlijnig en oppervlakkig de altijd maar goede hoofdpersoon speelt (waarvan voorbeelden te over). Leuke sfeerbeelden en zo, maar echte mooie geschiedenis-weergave zag ik er niet in. Oppervlakkig.

avatar van Dee Al
geplaatst op 11 juli 2011, 13:45 uur, permalink
Ongelofelijk. Ik heb bijna nog nooit een film gezien met zoveel verschillende wendingen. Dat was wel spannend. Ik kon mijn ogen niet van de buis afhouden. Op sommige momenten wel overdreven romantisch, maar toch een goede film.

geplaatst op 18 juli 2011, 8:45 uur, permalink
We hebben genoten van deze film, het verveelde geen moment.
De landschappen, de geschiedenis, de afwisseling in de film, de subtiele opbouw van de romance.
Ook het repeterende van sommige gebeurtenissen bijvoorbeeld het hoefijzer en het feit of een gestorvene wel dood is/blijft.
Een echte aanrader voor wie van dit genre houdt.

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 16 augustus 2011, 23:53 uur, permalink
Alleen het einde valt wat tegen, voor de rest een prima film met mooie muziek van Williams.

geplaatst op 26 augustus 2011, 12:52 uur, permalink
Heel onderhoudend drama met veel afwisseling en zeer fraaie beelden.
Best een lange zit, maar de film boeit voldoende om daar tijdens het kijken geen erg in te hebben.

avatar van sofripa
geplaatst op 30 oktober 2011, 18:10 uur, permalink
Deze vond ik maar matig te pruimen. Cruise was wel heel stoer. Beetje te dus. Next...

geplaatst op 5 december 2011, 18:22 uur, permalink
Leuke onderhoudende romantische avonturenfilm. Zeker het eerste uur vond ik best aardig. Het verhaal zit best leuk in elkaar en de cast deed het goed en dan natuurlijk vooral Tom Cruise, en Nicole Kidman. De laatste zag er ook fraai uit. Datzelfde geldt ook voor de vele fraaie beelden.

geplaatst op 29 januari 2012, 14:39 uur, permalink
Was een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar ik blijf het wel een mooie avonturenfilm vinden.
De (nog jonge) Cruise en Kidman doen het hier zeer goed en je merkt dat het (toen) werkte tussen hen beiden.
Het is een lange prent, maar dat mag geen hinderpaal zijn bij een mooi verhaal als dit.

geplaatst op 12 april 2013, 23:49 uur, permalink
Goeie film waarin een boerenzoon de dood van zijn vader wil wreken op hun landheer. Een meeslepende film met een wat voorspelbare, maar vermakelijke romance waarbij Tom Cruise en Nicole Kidman een leuk koppel vorm(d)en. Een aantal mooie plaatjes van het Ierse en Amerikaanse landschap met als hoogtepunt de spectaculaire landrace-scene.

avatar van badfans69

geplaatst op 14 september 2013, 17:49 uur, permalink

geplaatst op 24 februari 2014, 22:39 uur, permalink
Een robuuste, ouderwetse, melodramatische avonturenfilm rond Ierse immigranten in Amerika en de haat liefde verhouding tussen een jongen en een meisje van verschillende komaf. Het plot kende geen verrassingen maar de film was vooral het aanzien waard door de denderende en verpletterende beelden van de landschappen. Daarnaast vond ik Nicole Kidman en Tom Cruise geloofwaardig spelen.

avatar van Metalfist
geplaatst op 26 oktober 2015, 21:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Shannon, all chests are equal in the eyes of the Lord

Ik weet nooit goed wat ik moet verwachten bij Ron Howard. Zijn later werk als Rush en Frost/Nixon kan ik erg waarderen, maar met films als The Da Vinci Code moet hij bij mij niet afkomen. Het was me echter opgevallen dat ik me tot nu toe enkel op films na de jaren 2000 had geconcentreerd en dan leek de recente televisie uitzending van deze Far and Away wel eens een ideale film om eens in het oudere oeuvre van Howard te duiken.

Al moet ik daar wel meteen bijvertellen dat ik de film vooral ook had opgenomen vanwege Nicole Kidman. Tom Cruise was een toevoeging waar ik niet warm of koud van werd, maar de schrik sloeg me wel even om het hart toen bleek dat de Australische schone en de goedlachse Amerikaan voor Iers moesten doorgaan... Onterecht blijkbaar aangezien zowel Kidman als Cruise het meer dan behoorlijk doen. Het was de tweede keer dat de twee samen speelden (Days of Thunder was een jaar of twee eerder en de apotheose zou volgen met Kubrick's Eyes Wide Shut) en de klik is er overduidelijk, al helpt het natuurlijk ook wel dat je effectief getrouwd bent tijdens de opnames. Soit, degene die eigenlijk niet echt natuurlijk oogde was Thomas Gibson die de rol van Stephen Chase op zich neemt. Sowieso lastig om hem in een andere rol dan Greg uit Dharma & Greg te zien, maar Gibson voelt net iets te geforceerd aan.

Voor de rest wel weer een typische Howard film waar voorspelbaarheid troef is. Dat neemt gelukkig niet weg dat Far and Away sterk wordt opgebouwd. De prille relatie in Ierland, Joseph die begint te boksen (met een uitstekende Colm Meaney als wijkbaas) om geld te verdienen inclusief de onvermijdelijke rise (& fall), ... Howard weet wat hij moet doen en doet dat uitstekend. Het probleem zit hem er dan ook in dat hij het einde net iets teveel wilt rushen. Joseph die vlucht was nog een goede keuze, maar de race voelt ongeloofwaardig aan vanwege het feit dat ze praktisch een uur kunnen staan palaveren vooraleer er iemand passeert om hun land te claimen.

Aangenaam verrast in ieder geval. De lange speelduur verveelt geen moment, Kidman & Cruise overtuigen vlot als Iers koppel en Howard weet algemeen gezien nog heel wat mooie plaatjes te schieten. Zeker het eerste deel van de film in Ierland is meer waard dan 100 toeristische brochures.