• 8.295.519 stemmen

Couleur de Peau: Miel (2012)

Animatie / Documentaire | 75 minuten

Genre: Animatie / Documentaire

Alternatieve titel: Approved for Adoption

Oorsprong: België / Frankrijk / Zuid-Korea / Zwitserland

Geregisseerd door: Laurent Boileau en Jung

Met onder meer: Arthur Dubois en William Coryn

IMDb beoordeling: 7,2 (592)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Couleur de Peau: Miel

Sedert het einde van de Koreaanse oorlog zijn 200.000 Koreaanse kinderen verspreid over de hele wereld. Jung is een van hen, geboren in Seoel in 1965 en geadopteerd door een Belgische familie in 1971. Op 42-jarige leeftijd ging Jung, inmiddels een cartoonist, op zoek naar zijn roots. De reis werd niet alleen een zoektocht naar zijn biologische ouders, maar ook een verzoening met zijn gemengde gevoelens over zijn geschiedenis. Alle herinneringen die opborrelden werden opgetekend en uitgeschreven en uitgegeven in de strip 'Couleur de Peau' en nu verfilmd onder dezelfde titel. Een klein stuk van de film (de reis) bestaat uit levensechte beelden, de rest bestaat uit animatie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Belgische release 13 juni (IMDb).

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Is het een bioscooprelease? En zo ja, komt deze dan ook in Nederland?

Ik vind de trailer al mooi, dus ik zou deze film graag zien.

kappeuter (crew films)

Ja, Cinéart brengt de film in de bioscoop uit in België.

Cinéart heeft ook een dependance in Nederland, maar ik weet (nog) niets over een eventuele Nederlandse release.

kappeuter (crew films)

Vanaf 5 november te koop op DVD (Twin Pics)

avatar van cholopotter

cholopotter

5 en 6 december te zien in Filmhuis Cavia te Amsterdam

avatar van Devoo

Devoo

Een kleine, aangrijpende prent.

De film vertelt het biografische verhaal van Jung, die tevens ook regisseert. Je ziet mooie geanimeerde beelden en levensechte beelden door elkaar. De overgangen van de oude camerabeelden naar de animatie zijn knap gedaan.

Eigenlijk is dit een waargebeurd drama over een geadopteerde Koreaan die op zoek is naar liefde en genegenheid. Telkens vraagt hij zich af: 'word ik wel graag gezien?' Door deze identiteitscrisis rebelleert hij ook steeds meer, maar uiteindelijk wordt duidelijk dat dit een schreeuw is om aandacht.

Mooie film, die zeker een groter publiek verdient.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mooi portret gaande over adoptie bekeken vanuit het standpunt van de geadopteerde. Blijkbaar zijn er in de jaren 60 vele Koreanen naar het westen gekomen wegens de toenemende conflicten in de regio. Jung is er eentje van en groeide op in een Belgisch gezin. Fijn om echte beelden verweven te zien met de animatie. De afwisseling is mooi en verfrissend. Je raakt dan ook extra betrokken als kijker met het animatiefiguurtje Jung.

Jung ligt in de knoop met alles en iedereen, en niet in het minst met zichzelf. Hij is erg expressief en werkt zich voortdurend in nesten. Hij heeft het moeilijk zijn roots te erkennen en wou aanvankelijk niet veel weten van zijn geboorteland of afkomst. Later ontwikkelde hij toch interesses in de oosterse sferen zoals zijn obsessie voor Japan.

In de film werd mooi weergegeven dat Jung zich lang nergens heeft thuis gevoeld. Niet als Koreaan, maar ook niet als Belg. Schrijnend waren de botte en onverschillige opmerkingen van de grootmoeder die Jung niet als deel van het gezin beschouwde. De soms harde opmerkingen van de ouders gebeurden in een woede-uitbarsting, maar zoals de mama zei heeft Jung een stuk van haar hart veroverd. Mooi!