Couleur de Peau: Miel (2012)

Alternatieve titel: Approved for Adoption

België / Frankrijk / Zuid-Korea / Zwitserland
Animatie / Documentaire

geregisseerd door Laurent Boileau en Jung
met Jung, en de stemmen van Arthur Dubois en William Coryn

Sedert het einde van de Koreaanse oorlog zijn 200.000 Koreaanse kinderen verspreid over de hele wereld. Jung is een van hen, geboren in Seoel in 1965 en geadopteerd door een Belgische familie in 1971. Op 42-jarige leeftijd ging Jung, inmiddels een cartoonist, op zoek naar zijn roots. De reis werd niet alleen een zoektocht naar zijn biologische ouders, maar ook een verzoening met zijn gemengde gevoelens over zijn geschiedenis. Alle herinneringen die opborrelden werden opgetekend en uitgeschreven en uitgegeven in de strip 'Couleur de Peau' en nu verfilmd onder dezelfde titel. Een klein stuk van de film (de reis) bestaat uit levensechte beelden, de rest bestaat uit animatie.

Belgische release 13 juni (IMDb).

Trailer (YouTube)

Is het een bioscooprelease? En zo ja, komt deze dan ook in Nederland?
Ik vind de trailer al mooi, dus ik zou deze film graag zien.

Ja, Cinéart brengt de film in de bioscoop uit in België.
Cinéart heeft ook een dependance in Nederland, maar ik weet (nog) niets over een eventuele Nederlandse release.

Vanaf 5 november te koop op DVD (Twin Pics)

5 en 6 december te zien in Filmhuis Cavia te Amsterdam

avatar van Devoo
Een kleine, aangrijpende prent.

De film vertelt het biografische verhaal van Jung, die tevens ook regisseert. Je ziet mooie geanimeerde beelden en levensechte beelden door elkaar. De overgangen van de oude camerabeelden naar de animatie zijn knap gedaan.

Eigenlijk is dit een waargebeurd drama over een geadopteerde Koreaan die op zoek is naar liefde en genegenheid. Telkens vraagt hij zich af: 'word ik wel graag gezien?' Door deze identiteitscrisis rebelleert hij ook steeds meer, maar uiteindelijk wordt duidelijk dat dit een schreeuw is om aandacht.

Mooie film, die zeker een groter publiek verdient.