Pawn (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door David A. Armstrong
met Michael Chiklis, Sean Faris en Common

Drie gemaskerde en gewapende mannen overvallen een lokaal restaurant. Dit blijkt echter een uitvalsbasis voor de maffia te zijn. Voor twee van hen is de motivatie simpel: contant geld. De leider van de bende wordt echter gedreven door een grotere prijs, een grootboekrekening waarin de activiteiten staan beschreven tussen de maffia en de politie, die de hele politieafdeling kan neerhalen.

avatar van Shinobi
"Whose move is it?"

Meer gekeken vanwege Michael Chiklis, ware het niet dat hij de hele tijd een irritant Engels accent opzet.

Enfin, eigenlijk is 'Pawn' een generieke overvalfilm die niets vernieuwend weet te bieden. Op zich begint het nog best aardig door een aantal keer te schakelen van het heden naar een flashback, maar dit trucje heb je al gauw gezien. Desondanks zit de spanning er zo wel redelijk in.

Jammer genoeg gaat de film ten onder aan de vele - geforceerde - plotwendingen die soms wel erg vergezocht zijn. Hierdoor komt het geheel rommelig over. Daarnaast mocht Sean Faris gerust vervangen worden door een andere acteur; niet normaal hoe ongeloofwaardig hij zijn personage neerzet.

Al met al een matige thriller, er zijn talloze films te vinden die dit gegeven beter hebben uitgewerkt.

2,0 Sterren.

Redelijke film waarin drie criminelen een restaurant overvallen en de bezoekers gijzelt. Een weinig origineel geheel, maar hier en daar wel spannend en vanwege de opbouw blijft het redelijk onderhoudend. Niet alle plotwendingen zijn even geloofwaardig. Leuk om een keer gezien te hebben, maar meer ook zeker niet. Daarom een kleine 3.0 sterren.

avatar van U96
U96
goeie degelijke film die je redelijk goed moet volgen om mee te zijn,
jammer dat er geen beter einde is had meer stemmen opgeleverd, maar los daar van echt wel een goeie film.

Dick2008
Simpele lowbudget misdaadthriller, weinig origineel en met een veel te kort verhaal om bijna anderhalf uur vol te maken. Jonathan Bennett heeft een kleine rol. De film begint wel sterk en spannend maar met flashbacks en allerlei verhaallijnen gaan ze het gecompliceerd maken, waardoor hij uiteindelijk veel minder goed eindigt als dat hij begint. 3.0/2.0

avatar van missl
Vermakelijke film over een overval, weinig verrassend maar prima om eens gezien te hebben. Helaas een te kleine rol voor Whitaker.

avatar van Night's Watch
Dit is zo'n typische film die wel vermaakt maar waarvan je niet rouwig hoeft te zijn als je deze nooit hebt gezien. Het plot is erg simpel, nergens origineel en is eigenlijk niet genoeg om anderhalf uur mee te vullen. Er word geprobeerd dit met onder andere flashbacks te verbloemen, dit lukt echter maar gedeeltelijk. Verwacht hier zeker geen spektakel van, middelmatige film.

avatar van Left4Dead
Een paar aardige namen binnen de cast, tenminste namen binnen het acteursgilde waar je een paar jaartjes terug zeker van op zou gaan veren bij het lezen ervan. Inmiddels staan die namen niet meer zo hoog aangeschreven voor mij als destijds. Toch doen ze hier dat krediet van destijds eer aan, helaas dat Whitaker al snel het podium verlaat, vond hem ditmaal weer eens prima spelen en dat heb ik al een tijdje gemist bij hem.

Het verhaal stelt niet veel voor, door elkaar gefrommelde tijdsvakken moeten het dun verhaal wat opsmuk geven. An sich gaat dat eerst nog wel aardig en raak je best geïnteresseerd in het wie, wat, waarom en door wie. Al snel merk je dat er veel door elkaar loopt en een ieder niet weet wie de ander is en welke rol hij heeft. De regisseur heeft een hutspot gemaakt, en wel op een manier die je niet onbekend zal zijn. Eigenlijk is de film niet echt origineel te noemen en een aantal passages zie je gewoon aankomen. Voorspelbaar is het juiste woord als je film in één woord wilt gaan samenvatten.

Maar is het allemaal erg dat het de dertiende in een dozijn is?, nou voor mij niet. De film laat het script soepel lopen en de cast staat flink zijn mannetje. Ondanks de hutspot die de regisseur ervan heeft gemaakt is het aardig te volgen en is de prent luchtig vermakelijk. Dit ondanks de film toch aardig serieus blijft, en dat heb ik andere regisseurs eerder wel eens flink zien verkloten.

Een simpele overval met achterliggende redenen loopt uit op een clusterfuck, de film bouwt gestaag hiernaar toe. Het doet allemaal iets traag aan maar overall loopt de prent soepel en kijkt het gemakkelijk weg. Het is lichte ontspanning te noemen, het puntje van de stoel heb ik met deze prent niet kunnen ontdekken.
Toch wil je graag de film uitzitten om er achter te komen hoe alles zal aflopen, ook al weet je al vroeg dat scenario in je hoofd te laten afdraaien. Wat het script zeker goed doet, is dat de film nooit echt verveelt. Genoeg ontwikkelingen die de film aantrekkelijk maken en de concentratie op simpele manier vast weet te houden.

Een typische oldskool misdaad die er bij mij wel inging. Ik houd van dit soort prenten, het doet me denken aan de jaren 90 prenten wat nog altijd mijn favoriete filmperiode. De cast doet het prima, de regisseur heeft weinig tot niets fout gedaan in de prent. Het script loopt op een leuk tempo en, zoals eerder al gezegd, de vele ontwikkelingen maken het geen saai werkje. Met andere woorden, een lekker werkje en vind de beoordeling hier op MM eigenlijk wat aan de magere kant, misschien wel te mager.

Ben benieuwd wat Amstrong met The Assassin's Code gaat doen. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar die prent met Pawn in het achterhoofd.