10+10 (2011)

Taiwan

geregisseerd door Toon Wang, Ko-shang Shen, Yen-ping Chu, Wi Ding Ho, Nien-Jen Wu, Shaudi Wang, Kuo-fu Chen, Chi-jan Hou, Te-Sheng Wei, Yu-Hsun Chen, Tso-chi Chang, Leon Dai, Wen-Tang Cheng, Sylvia Chang, Yu-Chieh Cheng, Mong-Hong Chung, Ya-che Yang, Ya-chuan Hsiao, Arvin Chen en Hsiao-Hsien Hou
met Nikki Hsin-Ying Hsieh, Tsai Ming-hsiu en Hsieh Chi-wen

Om het 100-jarig bestaan van Taiwan te vieren, lanceerde het Tapei Golden Horse Film Festival een omnibus project. Tien oudgediende regisseurs en tien jonge talenten kregen elk de kans om een kortfilm van vijf minuten te maken, met als thema 'het unieke van Taiwan'; van films met of zonder plot tot films die dromerig tot zeer realistisch zijn. Zo is 'Green Island Serenade' een visueel gedicht dat beelden van het verleden en het heden combineert met de melodieën van het gelijknamige lied uit 1954, is 'The Ritual' een tocht naar een afgelegen heiligdom dat omslaat naar een satire op religie in deze tijd van de 3D blockbusters en loopt in 'Reverberation' een geval van pesterij gruwelijk uit de hand.

Beetje een gemiste kans.

Taiwanese cinema is in volle bloei, dus zou je toch verwachten dat een hoop regisseurs hier even zouden uitpakken. Probleem is een beetje de opzet van de film. Vijf minuten is niet lang, dus moet je in korte tijd toch wel even laten zien wat je in huis hebt.

Je krijgt ook 20 films voorgeschoteld, dus opvallen is ook belangrijk. En daar slagen net een hoop van de filmpjes niet in. Komt omdat er ook een hoop films tussenzitten die niet echt een afgerond geheel vormen. Of zich is zo'n vignette niet vervelend als losstaande kortfilm, maar in een omnibus van 20 films werkt het gewoon niet goed. Je kijkt vijf minuten naar een flard van iets, dan weer de volgende bevlieging ... zulke films trekken nogal emotieloos aan je voorbij.

Gelukkig ook wel een paar erg goede shorts. Die bij de kapper was erg leuk en mooi, Something's Gotta Give best grappig en Reverberation heeft aardig wat pit in zich. Jammer genoeg hebben dit soort filmpjes niet de bovenhand.

Op zich zit er genoeg fijns in deze film (moet wel zeggen dat ik iemand als Tsai, zeker gezien het concept, wel enorm mis), maar sommige regisseurs hadden beter even over de vorm van het project nagedacht, want alles bij elkaar werkt niet elke short even goed. De kwaliteit is echter doorgaans best hoog en het weerzien met Hou, ook al is het dan weer in een omnibus, is uiteraard erg fijn.

Jammer dat de bekendste regisseur uit Taiwan niet mee doet.

Edward Yang? Of Tsai?

Of Ang Lee? Maar die zou hier echt niet thuishoren. Ik vind dat ze met Hou wel de koning van de oude generatie kunnen strikken hebben.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Edward Yang is dood en Ang Lee is tegenwoordig Amerikaans staatsburger. Dus ik denk Tsai...

Hou staat er tussen. Lijkt me toch de grootste regisseur van Taiwan. Maar dat is wel van Jaren 80/90. Is Tsai tegenwoordig niet naar Frankrijk verkast?

Tsai is befaamd maar qua stijl vind ik hem niet zo heel goed passen. Al is het wel gewoon jammer dat hij er niet bijzit, hij hoort toch ook wel in een film als deze.

Zelf vond ik het vooral boeiender om het (bekende) jong talent aan het werk te zien. Hopelijk hebben ze daar nog een aantal jaar plezier van in Taiwan.

Ik bedoelde natuurlijk Ang Lee. Ik weet uiteraard wel dat ie tegenwoordig Hollywoodregisseur is, maar wat is er op tegen om hem voor zo'n project te vragen? Zijn eerste 3 films hielpen toch sterk mee Taiwan op de kaart te zetten als filmland.

Van Pushing Hands en The Wedding Banquet weet ik het niet, maar Eat Drink Man Woman vind ik meer thuishoren bij de HK school. Gezien de rest van de selectie zou hij maar een vreemde toevoeging zijn vrees ik, dus ik begrijp best dat hij er niet bijzit.

mister blonde schreef:

Toen timmerde Hou al ruim 10 jaar aan de weg. En het debuut van Tsai (ook uit 1992 net als van Ang Lee) bracht toch heel wat meer reuring in de internationale filmwereld dan Ang Lee.

Onderhond schreef:

Beetje off topic, maar waarom is EDMW HK-school.

Zou ook graag (mezelf even herinneren aan een oude afspraak) meer recente Taiwanezen zien. Zie hier ook wel oudere, 'gevestige' namen staan (ook leuk) Wang Shau-di*, Chang Tso-shi en zo. Ben toch wel benieuwd.

*Heb ik films van gezien, maar het is één van die titels waarvan geen bruikbare still te vinden is en dus nog niet opde site staat.

Mochizuki Rokuro schreef:

Mijn opmerking was ook geen waardeoordeel ten opzichte van andere filmmakers en mijn woordkeuze van "bekendste" was vrij bewust. Want dat is ie (zeker bij het grote publiek) natuurlijk wel. Dat ie tegenwoordig in Amerika filmt diskwalificeert hem toch niet?

Beetje off topic, maar waarom is EDMW HK-school.

Het is eerder een gevoel dat achtergebleven is, dan dan ik er nog een directe aanleiding voor zou kunnen geven. Vond de film qua sfeer gewoon iets dichter tegen de HK dramas uit die tijd liggen. Niet genoeg groen ofzo?

Edit: al kwalificeert dat Ang Lee dan weer net wel, met z'n Hulk film

Dat ie tegenwoordig in Amerika filmt diskwalificeert hem toch niet?

Deze film is wel opgezet als viering van 100 jaar Taiwan, met als uitgangspunt filmpjes te maken die het unieke karakter van Taiwan in de verf zetten. Ang Lee is daar niet echt de geschikte persoon (meer?) voor vind ik.

Zou Taiwan zo ver uit de geest van Lee zijn verdreven dat ie er geen zeggenschap meer over heeft? Wellicht, maar juist vanwege de opzet (10x nieuw, 10x oud) zou je zeggen dat er ruimte is voor iemand die ooit met zijn films Taiwan zo nadrukkelijk met het westen (VS) verbond. Maar misschien heb je gelijk.