10+10 (2011)

Taiwan

geregisseerd door Toon Wang, Ko-shang Shen, Yen-ping Chu, Wi Ding Ho, Nien-Jen Wu, Shaudi Wang, Kuo-fu Chen, Chi-jan Hou, Te-Sheng Wei, Yu-Hsun Chen, Tso-chi Chang, Leon Dai, Wen-Tang Cheng, Sylvia Chang, Yu-Chieh Cheng, Mong-Hong Chung, Ya-che Yang, Ya-chuan Hsiao, Arvin Chen en Hsiao-Hsien Hou
met Nikki Hsin-Ying Hsieh, Tsai Ming-hsiu en Hsieh Chi-wen

Om het 100-jarig bestaan van Taiwan te vieren, lanceerde het Tapei Golden Horse Film Festival een omnibus project. Tien oudgediende regisseurs en tien jonge talenten kregen elk de kans om een kortfilm van vijf minuten te maken, met als thema 'het unieke van Taiwan'; van films met of zonder plot tot films die dromerig tot zeer realistisch zijn. Zo is 'Green Island Serenade' een visueel gedicht dat beelden van het verleden en het heden combineert met de melodieën van het gelijknamige lied uit 1954, is 'The Ritual' een tocht naar een afgelegen heiligdom dat omslaat naar een satire op religie in deze tijd van de 3D blockbusters en loopt in 'Reverberation' een geval van pesterij gruwelijk uit de hand.

Beetje een gemiste kans.

Taiwanese cinema is in volle bloei, dus zou je toch verwachten dat een hoop regisseurs hier even zouden uitpakken. Probleem is een beetje de opzet van de film. Vijf minuten is niet lang, dus moet je in korte tijd toch wel even laten zien wat je in huis hebt.

Je krijgt ook 20 films voorgeschoteld, dus opvallen is ook belangrijk. En daar slagen net een hoop van de filmpjes niet in. Komt omdat er ook een hoop films tussenzitten die niet echt een afgerond geheel vormen. Of zich is zo'n vignette niet vervelend als losstaande kortfilm, maar in een omnibus van 20 films werkt het gewoon niet goed. Je kijkt vijf minuten naar een flard van iets, dan weer de volgende bevlieging ... zulke films trekken nogal emotieloos aan je voorbij.

Gelukkig ook wel een paar erg goede shorts. Die bij de kapper was erg leuk en mooi, Something's Gotta Give best grappig en Reverberation heeft aardig wat pit in zich. Jammer genoeg hebben dit soort filmpjes niet de bovenhand.

Op zich zit er genoeg fijns in deze film (moet wel zeggen dat ik iemand als Tsai, zeker gezien het concept, wel enorm mis), maar sommige regisseurs hadden beter even over de vorm van het project nagedacht, want alles bij elkaar werkt niet elke short even goed. De kwaliteit is echter doorgaans best hoog en het weerzien met Hou, ook al is het dan weer in een omnibus, is uiteraard erg fijn.