Elefante Blanco (2012)

Alternatieve titel: White Elephant

Argentinië / Spanje

geregisseerd door Pablo Trapero
met Ricardo Darín, Jérémie Renier en Martina Gusman

Twee priesters overleven een moordaanslag door het leger tijdens hun werkzaamheden in Midden-Amerika. Hierna vestigen ze zich in een wijk van Buenos Aires om maatschappelijk werk te verrichten. Hier ontmoeten ze Luciana, die een strijd voert tegen de corruptie in de regio. Tijdens hun werk worden ze geconfronteerd met de kerkelijke hiërarchie en de bevoegdheden van de politie en overheid, en komt hun leven in gevaar bij het verdedigen van hun inzet en loyaliteit aan de buurt.

avatar van ble582
Rommelig. De diverse subplots zijn noch interessant noch doeltreffend. Misschien had Trapero er beter aan gedaan om een documentaire te maken. Want de beelden van de sloppenwijk zijn - ironisch genoeg - schitterend.

avatar van Movie-Addicted
Inderdaad, documentaire had beter gepast. Dernier (Fransman en het lievelingetje van de Dardenne gebroeders) was gevraagd door Trapero om een rol in deze film. Eigenlijk een beetje ongepast, want hij spreekt geen woord Spaans. Dat merk je wel, jammer... Verder zijn het wel 2 top acteurs.

Maar goed, de film geeft je inderdaad gewoon een beeld hoe het leven is in de sloppenwijken van Buenos Aires en dat is voor mij genoeg.

*2.75

Vanaf 28 februari 2013 in de bioscoop (Amstelfilm)

kappeuter schreef:
Vanaf 28 februari 2013 in de bioscoop (Amstelfilm)

Uitgesteld naar 11 april 2013

Malick
De lang aanhoudende shots door de verschillende lagen van de sloppenwijk waren erg knap uitgevoerd. Maar als de 'ervaren' regisseur Pablo Trapero voor de zoveelste keer in het tweede uur van zijn film met voorspelbare en clichématige nevenverhalen aankomt zetten en de hoofdpersonen alles laat uitspreken wordt iedere goede bedoeling plat. Het onderwerp is geschikt voor een speelfilm maar de regisseur moet eens wat meer vertrouwen hebben in zijn publiek.

Toch wel jammer dat ik zijn werk nooit hoger kan waarderen dan *** / ***½ sterren.

avatar van wibro
Deze film draaide gisteravond in de sneak in Lux Nijmegen. Ik werd ónaangenaam verrast toen deze film vertoond werd want ik had een totaal andere film verwacht. Toen ik zag waar het om ging had ik er een groot vermoeden van dat ik het einde niet zo halen. Dat gebeurde dus ook want de film boeide mij voor geen meter. Na een uur hield ik het daarom ook voor gezien. Daar ik uit gewoonte niet stem op films die ik niet heb afgekeken blijft mijn waarderingscijfer voor deze film daarom achterwege.

btw De beelden van de sloppenwijk zijn inderdaad mooi, vooral bij avondlicht.

avatar van Mr Thee
Het is een wat taai eerste deel van de film. Toch is de rest van de film de moeite waard: mooie beelden, wat geschiedenisles etc. Feit blijft dat de film het net niet haalt. Wat dat betreft ben ik het eens met de volgende review

Als mensen de film nog eens gaan zien, raad ik aan Carlos Mugica eens te googlen.

avatar van De Knip
Lees hier al dat het beter een docu had kunnen worden. Het is geen speelfilm, geen docu, het hangt er maar wat tussenin. Op deze manier is het lastig om je in te leven in een personage. Het slot slaat dan ook niet in als een bom. Jammer, want Ricardo Darin zie ik graag acteren:

**1/2