Het Bombardement (2012)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Ate de Jong
met Jan Smit, Roos van Erkel en Gerard Cox

Liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen.

?? ba.ba.ba

Heb nu 1 fragment gezien 2 minuten en ik kon mijn lach niet inhouden is dit even een partij slecht zeg man man man man

avatar van Shadowed
Ai.

Opvallend genoeg keek ik best naar deze film uit. Het gehele idee klonk wel spectaculair en het is altijd weleens geinig als Nederland een poging doet om een epische film te maken die vanuit eigen bodem komt. Dat gebruikt enkele bekende clichés maar uitgevoerd door een wel heel bedenkelijke regisseur.

Kende De Jong ook nog niet als regisseur. Tot mijn verbazing heeft hij een hoop projecten tot stand weten te brengen maar als je deze film ziet vraag je je af waar ik die ervaring dan heen is gegaan. De uitvoering en structuur van de film zijn werkelijk rampzalig. Vroeg me soms oprecht af of ik het serieus moest nemen of het toch een poging was tot komedie. Want dan slaagt het op komedie behoorlijk.

Dat Smit de hoofdrol zou gaan spelen was een keuze die op voorhand controverse gaat oproepen, maar soms wil het weleens lukken. Smit heeft dan ook het voordeel dat hij over genoeg charme beschikt. Maar qua acteren is het niet best. Van Erkel vond ik eigenlijk nog best aardig, zowat als enige. Wat onbenullige bijrollen voor de rest.

De film had best kunnen lukken, maar de chaos breekt al snel uit. Die eerste schietpartij op de brug kwam volledig uit de lucht vallen en voelt werkelijk zo random aan. De muziek die uit het niets episch wordt, de rare manier van het in beeld brengen, het voelt te gek aan. Erg slordig en chaotisch.

De regisseur lijkt vaak te makkelijk te denken over zijn film. Met wat epische scenes tussendoor kom je er wel. Not. Elke actiescène lijkt bijna uit het niets te komen en in de volgende scene lijkt geen van de karakters het überhaupt te herinneren. Het script is voor de rest van abominabel niveau. Het slaat werkelijk nergens op.

Hoe verder de film vordert, hoe meer random het allemaal gaat aanvoelen. Is er dan eigenlijk wel nog een check gedaan op het eindresultaat? Iedereen moet toch zien dat dit onprofessionele filmmakerij is? Maar wel toegegeven, het bombardement zelf is nog best overweldigend en spectaculair als je de rampzalige regie even kan negeren.

De film pakt het allemaal een stuk epischer aan dan andere Nederlandse films en daarvoor is het wel een compliment waard. Maar het lijkt alsof nog niemand wist hoe je dat nu precies correct in een film krijgt. Camerawerk is ook slecht. En geen handheld? Het voelt te HD aan en daarmee te nep.

Chaotische en slordige film ja. Maar wel met een gaaf episch laatste half uur, buiten de chaos om. Daarvoor ken ik nog wel punten toe.

Hmmm, Smit deed het best aardig in tegenstelling tot zijn tegenspeelster. Bakkersknecht maar geen Rotterdams of Utrechts (zou hij gewoond hebben) accent js erg ongeloofwaardig en het zijne uiteraard helemaal.

Script is wat mager. Vraag me bijv af of men het toen al over dement had. En het woord mof stamt uit wereldoorlog 2, daarvoor werd het nog niet gebruikt als aanduiding voor een Duitser.
De lovestory is trouwens titanic-achtig.

Voor een Nederlandse film, met vermoedelijk laag budget, is het best aardig.