Het Bombardement (2012)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Ate de Jong
met Jan Smit, Roos van Erkel en Gerard Cox

Liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen.

avatar van speedy23
Jan Smit deed het aardig? Man, man, man... hij krijgt van mij de titel 'Grootste bordkartonnen acteur' van Nederland. Het was beschamend slecht. De hele film trouwens. Schoenmaker, blijf bij je leest.

avatar van Ebenezer Scrooge
speedy23 schreef:
Schoenmaker, blijf bij je leest.

Nou, als schoenmaker is het ook niet veel soeps.

calimer@
Bij IMDb maar 3,8 kan het nog lager??? Ik stem niet eens op deze ****film heb sowieso een hekel aan die schoenmaker

avatar van speedy23

avatar van tommykonijn
Soms heb je van die films waar je al van tevoren van weet dat het geen meesterwerk gaat worden, maar waar je toch wel benieuwd naar bent. Bovendien kan een slechte film kijken soms ook wel eens leuk zijn. Het Bombardement was echter eerder een ongemakkelijke vertoning.

Het is allemaal behoorlijk houterig. Jan Smit moet het hebben van de charisma die hij als volkszanger nog wel weet te verwerven, want zijn acteerwerk is niet goed. Sowieso onverstandig om hem te casten als je wilt dat deze film serieus genomen wordt. Nergens denk je namelijk dat je naar ene Vincent zit te kijken. Het is moeilijk hem los te koppelen van waar iedereen hem al van kent. Bovendien wordt het allemaal nog wat ongeloofwaardiger gemaakt door zijn personage een bokser te laten zijn (en hem te laten boksen met Duitse soldaten..). Roos van Erkel is verder ook geen al te beste actrice, maar het kan er soms nog net mee door. Van het acteerwerk moet deze film het dus al niet hebben. Tegelijkertijd is het acteerwerk misschien nog wel het sterkste punt uit Het Bombardement dat ik kan bedenken..

Hetgeen de film vooral de das om doet is het tergend slechte script. Dialogen waarin een knap staaltje schrijfwerk wordt getoond, zoals: 'Hitler wil iedereen doodmaken!', werken gewoon op de lachspieren. Een hoop vreemde gebeurtenissen ook. Die olifant die bijvoorbeeld de grootste bijrol van allemaal heeft.. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zit te lachen tijdens een film die als onderwerp het bombardement op Rotterdam heeft? Maar naast die ongewilde (glim)lachjes, trad er ook vaak genoeg enige irritatie op. Die voice-over was gewoon vreselijk; niet om aan te horen. Bovendien vond ik het bombardement zelf ook erg slecht in beeld gebracht. Je ziet Jan en Roos wat door het stof rennen met hier en daar een ontploffing. Vervolgens rennen ze ergens naar binnen, besluiten ze over te gaan tot een fotoshoot en dat was het. Was dat al een tegenvaller, maar het is eigenlijk nog niets bij het einde. Ik zat met grote ogen te kijken naar wat zich daar allemaal afspeelde. Die oven... Alsof men zich na het registreren van het bombardement nog even herinnerde dat wel één van de twee geliefden moet sneuvelen om er nog een sentimentele draai op het einde aan te kunnen geven. En om niet te veel op Titanic te lijken, koos men maar voor het meisje.

Verder is denk ik alles al wel gezegd. Ik had graag geschreven dat het allemaal nog wel meeviel, maar ik vermoedde al het ergste en het bleek ook gewoon waarheid: Het Bombardement is een mislukking. Wat ik nog het ergste vind, is dat ik nergens de indruk krijg dat er met de nodige passie of inzet gewerkt is aan een waardige verfilming voor deze tragische gebeurtenis. Ik snap echt niet dat Ate de Jong, of iemand anders die aan de productie meewerkte, hier met een tevreden gevoel op kan terugkijken. Nova Zembla (2011) werd in der tijd ook, zij het in mindere mate, behoorlijk afgekraakt, maar die vond ik dan nog wel enigszins meevallen. Het Bombardement faalt daarentegen eigenlijk op elk vlak waar het maar falen kan en de slechte commentaren zijn helaas volledig terecht.

avatar van movimaker
Ik vind nederlandse films over het algemeen wel leuk en ik oordeel ook niet over waar een film vandaan komt (ik hoop dat meer mensen dat doen, want ik voel me vaak zo alleen als ik dat zeg)
Maar dit is geen hoogvlieger. Het script het wat beter gekunt . ik ben geen fan van jan smits muziek maar dat zecht niks over zijn acteerwerk daarom wilde ik het wel een kans geven. Helaas is het niet zo best. Wel leuk dat ze het ook even over de dierntuin hebben alleen jammer dat het een olifant is en niet bijvoorbeeld een zebra, want de olifanten waren in werkelijkheid niet ontsnapt, maar de zebras wel, dus zelfs de olifant is niet goed gecast

Dick2008
Ik was eigenlijk in dubio over deze film. Waarom de keuze op Jan Smit?, deed er nog een schep bovenop. Lijkt me sterk dat Ate de Jong nog nooit gehoord had van Smit. Ik vind de recensies hier over het algemeen weer erg negatief en dat schept geen duidelijkheid. De trailer ziet er goed uit en toen ik de recensie van Quido las bij het Neerlands doek en met diens vergelijking met de Hel van '63 toen heb ik toch maar de gok gewaagd.

Ik hou eigenlijk niet van die zware drama's en dat verre oorlogsverleden is ook afgezaagd. Maar door dat naar de achtergrond te drukken en een parellel lopend (liefdes)verhaal op de voorgrond te plaatsen, dat werkt in deze film ook.

Het is jammer dat de dvd slechts deels Nederlands ondertiteld is. Dit hadden ze beter als geheel gedaan net als de Engels ondertiteling. Verder is de making of wat karig.
Aanvankelijk zat ik wel wat tegen het verhaal aan te hikken, al zitten er wel wat leuke actiemomenten in. En halverwege wordt het wel goed gemaakt, door een steeds sterker wordende liefdesdrama. Al vind ik het einde niet heel bevredigend, een beetje triest zelfs. Dit had best anders gekund. Ook hadden ze misschien beter een langere titel kunnen maken, waarin wel het bombardement zit verwerkt maar niet zo dat men daarop gaat focussen.
De film begint en eindigt ais een flashback en waarbij Aart Staartjes de verteller is als de oude Vincent.

Jan Smit sleept zich wel redelijk door de film heen. Roos van Erkel doet het wel goed. Pieter van der Sman als Dirk komt ook aardig voor de dag.
Visueel toch erg mooi gemaakt. Het tijdsbeeld van de mei 1940-dagen is goed gedaan, met oog voor allerlei details. Het Nederlandse leger komt hier en daar ook aan de orde. Zoiets zie je niet vaak terug in films. Meestal is het alleen maar het verzet. De belichting en combinatie van beelden is eveneens goed gedaan, dan weer wat archiefbeelden, dan weer overloop naar kleur, dan weer wat donkerder dan weer lichter.
Na de aanvankelijk wat luchtige momenten en leuke bijrollen van o.a. Gerard Cox en Olga Zuiderhoek wordt het steeds meer serieuzer. Waarbij de timing van het bombardement goed is gecombineerd. En is dit gedeelte ook goed gemaakt met o.a. die ontploffingen.

Ik had het niet verwacht, maar zeker door de sterke tweede helft, eigenlijk best wel visueel genoten van maar evengoed ook prima mee vermaakt met deze film. En dat geploeter van de twee jonge hoofdrolspelers is best grappig. 3.0/4.0

Ik vond het allereerst grappig om te zien dat deze film nog lager scoort dan een gemiddelde Amerikaanse romcom. Dat zegt wel wat?

Dit is zeker niet de beste film on earth. Zoals ik al las, Jan Smit hadden ze absoluut nooit in deze film mogen casten. Ik kan (zoals meerdere) totaal geen reden zoeken waarom ze hem zouden kiezen.
Ik zag hem nooit als Vincent maar als Jan Smit. Ook had ik meteen het gevoel alsof de persoonlijkheid in deze film ook een beetje zijn persoonlijkheid was in het echt. Als je alles al weet van hem dan vind ik het meteen een stuk minder interessant. Het samenspel van Jan Smit en Roos vond ik flop. Het leken meer vrienden dan écht mensen die bij elkaar wouden zijn.
Ook vond ik de stem van een oudere Jan Smit onder de film het slechtste wat ze in deze film konden doen. Naast Jan Smit uitkiezen dan? De hele tijd werd er gezegd door de man hoe erg het bombardement was maar dat hij zo weer Rotterdam zou kiezen want dan had hij Eva ontmoet. Maar nu vind ik het zo jammer dat ik dat gevoel niet kreeg. Nu moet ik ook bekennen dat ik grote delen van de film heb overgeslagen omdat het net nergens over ging. Het bombardement zelf vond ik goed gefilmd. De cover van de film vond ik aantrekkelijk om te gaan kijken, dit hebben ze helaas niet goed uitgewerkt. En nog even, het zingen van Jan Smit in de film was ook behoorlijk dom van de regisseurs want daardoor zag ik hem zelf nog meer als Jan Smit!

Niet het kijken waard, zo ieder zijn eigen smaak !

avatar van Quentin
Heb je weer zitten drinken Quido? Zoek hulp!

Jammer dat Jan Smit gekozen is voor de hoofdrol. Vast een sympathieke gast, maar hij kan zo'n film niet dragen. En je blijft maar Jan Smit zien tijdens de film, ik zag hem geen enkel moment als personage.

De voice-over was heel storend. Net alsof meneer De Uil de kijkertjes eens gaat vertellen wat er vroeger gebeurde.

Jammer, want het bombardement zelf werd redelijk goed in beeld gebracht. Maar de historische gebeurtenis verdiende een beter verhaal. Met een betere hoofdrolspeler, de voice-over eruit en een minder cliché liefdesverhaal, had dit een mooie film kunnen zijn.

avatar van n00r
Wat slecht oh oh oh.. Dramatisch. Een van de slechste Nederlandse films die ik ooit gezien heb.

Beste mensen,
Ik heb alle reacties gelezen en vind een paar echt belachelijk. Jan Smit kan misschien niet acteren maar hij doet z'n best. Het gaat er niet om wie der allemaal in spelen maar wat er allemaal gebeurt. Ik zelf als Rotterdammer vind deze film best leuk en zou er een 8 voor geven. {Mijn mening...} Dat een paar Jan niet goed vinden, dat gaat niemand wat aan. Hou je mening over hem voor je. Als ik eerlijk mag zijn, een paar stellen hierzo uit. Een slechte reactie oftewel mening geven terwijl ze stiekem de film erg leuk en interessant vinden. Of ze geven een mening terwijl ze de film niet eens hebben gezien.:?

Ik vind dat Jan Smit z'n best heeft gedaan, en goed kan acteren. Hij is wel gemaakt voor deze rol. Zo erg is hij ook nou weer niet. Ik heb dit als filmverslag gekregen. En eerlijk gezegd het einde van de film vond ik wel erg slecht eindigen. Ik bedoel jah dood gaan en huilen hmmm.... Niet ze leven nog lang en gelukkig. Maar als ik een hele goede film zou kiezen dan zou ik jullie adviseren om Oorlogsgeheimen te kijken. Echt een pakkend verhaal en is meer dan dit. {Een jeugdfilm maar is interessant}.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sara.M.. schreef:

Gr. S.

Dus jouw mening is belangrijker dan de mening van de rest hier die de film slecht vind? En dan geef je dus ook aan dat mensen die de film slecht noemen de film eigenlijk goed vinden maar dat niet willen zeggen? En je bent lekker consequent, eerst zeg je dat Jan Smit zijn best doet maar niet kan acteren en een paar regels lager zeg je dat hij zijn best doet en goed kan acteren.

De onzin-post van de dag gaat ieder geval naar jou toe.

Van de 'dag'? Dat is aardig...

De onzin-post van de dag gaat ieder geval naar jou toe.

[/quote]

Beste....,
Lees mijn reactie even goed door. 1. Jan Smit kan MISSCHIEN niet acteren maar hij doet z'n best.} En dat is geen mening. *-* 2. IK vind dat Jan Smit z'n best heeft gedaan en goed kan acteren.} Dat is MIJN mening. Heb je mij horen zeggen: ''Mijn mening is BELANGRIJKER dan die van DE REST''. Nee dus let op je woorden en reageer niet terug. Je laatste zin moet je al helemaal niet zeggen want er zijn ook andere onzin reacties zoals die van de joune. Dus wees slim en reageer niet en hou je slechte mening voor je.
Gr. S

Sara.M.. schreef:

Gr. S.

Iedereen mag zijn mening geven op MM dus als ik Jan Smit slecht vind moet ik mijn mening over zijn slechte acteerprestatie volgens jou voor me houden? Mevrouw S, je moet er meer leren leven ook al vinden mensen jou lievelings film slecht dat is dan balen voor jou.

avatar van Donkerwoud
Vrees dat het bij 'Het Bombardement' moeilijk gaat worden om milde geluiden te vinden.

[/quote]

Beste n00r, Bedankt voor je reactie. Kijk zoals jij het zegt ''Dus als ik Jan Smit slecht vind...'' is het wel oke geen haat of zo maar dat kan nog wel. Maar er zijn wel reacties die ver gaan zoals: ''Jan Smit is vergeleken met... echt heel slecht.... En of: Jan Smit is echt slecht} De persoon zelf, en dus hebben ze het meer dan de film. Maar dus hoe jij het zegt is het oke.

avatar van n00r

Gr. S {Btw srry van mn reacties maar moest even wat ervan zeggen, geen haat of zo } [/quote]
Helemaal top!

Ondanks alle waarschuwingen vooraf moest ik mij wel een keer wagen aan deze film. Ik had dat beter niet kunnen doen. Dat men het bombardement op Rotterdam in mei 1940 gebruikt als omlijsting van een romantisch drama is nog daar aan toe, maar dat men dat doet aan de hand van een hemeltergend slecht scenario met tenenkrommende dialogen is een schande.
Mijn oordeel over de acteertalenten van Jan Smit en Roos van Erkel schort ik voorlopig ik. Met dit waardeloze materiaal hebben zij beiden geen echte kans gekregen.

avatar van IH88
Het Bombardement

Als het niet zo triest was, zou je hartelijk om Het Bombardement kunnen lachen. Het script, de acteurs, de ongelooflijk slechte regie van Ate de Jong en de verschrikkelijke voice-over, het is een faliekant misgelopen productie en een dieptepunt in de Nederlandse cinema. Dat Jan Smit niet het slechtste punt van de film is (verre van), zegt al genoeg. Hopelijk komt er ooit nog eens een film die recht doet aan het bombardement op Rotterdam.

Alles is slecht aan deze film. Sorry! Ik heb hem best snel afgezet.. Omdat een deel van mijn familie het heeft meegemaakt was ik erg benieuwd naar hoe dit zou worden uitgebeeld. Maar erg jammer..

avatar van chack
Ok ga er niet eens aan beginnen

Zonde van het onderwerp dat een goede film verdient. En dom om Jan Smit voor deze film te casten.

Dit is een film waar ik naar uit had gekeken. Had helemaal niets meegekregen mbt de commotie vooraf. Wat een tegenvaller. Ik had een historische film verwacht en niet een liefdesromannetje uit de bouquet reeks. Dit is echt een gemiste kans. Denk dat veel Rotterdammers op iets anders hadden gerekend en gehoopt. Had heel de tijd het gevoel dat ik naar een jeugdfilm zat te kijken.

avatar van Elchapo
Vooraf wist ik al dat deze film is neergesabeld door de pers en filmcritici,ook de reacties hierboven verbazen mij niet.toch was dit al met al niet superslecht,natuurlijk is het acteerwerk niet best( toch is jantje smit nog een betere acteur dan dat ie zingen kan...) de special FX hadden bij het bombardement wel wat spectaculairder gemogen.maar als verhaal was het best te pruimen.....3.5 stars.

avatar van Phantasm
Jan Smit kan beter zingen dan acteren, wat was dit toch een langdradige film, had hier wel wat meer van verwacht.

avatar van Gang_Star
Niet best, dit drama over het bombardement in het jaar 1940. De film focust zich vrijwel volledig op de relatie tussen Vincent en Roos. De film is vooral saai en duurt eigenlijk gewoon te lang. Even had ik nog hoop op een kleine opleving toen er vanuit de gracht werd geschoten maar met de oorlog werd helaas vrij weinig gedaan in de vorm van explosies of dat er werd geschoten. Het verhaal stelt dus werkelijk op alle fronten teleur en de invulling van de rollen is dramatisch. Vooral zoals vooraf verwacht is Jan Smit verschrikkelijk in zijn rol als Vincent, en laat duidelijk zien dat hij op het gebied van acteren nog veel te leren heeft. De belabberde voice over is eveneens erg zwak. Het bombardement is een film die de verwachtingen zeker heeft waargemaakt. Echter waren die verwachtingen gebaseerd op een film die aan alle kanten rammelt. En dat is dus het geval bij deze film.