• 8.488.920 stemmen

Met onder meer: Tea Falco, Jacopo Olmo Antinori en Sonia Bergamasco

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 7 februari 2013

Plot Io e Te

De 14-jarige introverte Lorenzo (Jacopo Olmo Antinori) vertelt zijn ouders dat hij op skivakantie gaat. In werkelijkheid verschuilt hij zich echter in de kelder en probeert hij zijn veel oudere half-zus Olivia (Tea Falco) te helpen om van haar heroïneverslaving af te komen.

imageimage

Arianna, Lorenzo's Mother

Lorenzo's Grandmother

Psychologist

Lorenzo's Teacher

Pet Shop Assistant

avatar van ralfsjam

ralfsjam

Kon me niet echt grijpen. Had er zin in, maar het was het allemaal net niet. Te geforceerd, Te gemaakt, Acteren was het ook net niet... Op alles een beetje jammer, terwijl het verhaal potenties had... Maar goed, Zo eentje zit er ook wel eens tussen. Maar begrijp met niet verkeerd, met net niet bedoel ik niet slecht... 2.5**

avatar van blurp194

blurp194

Aardig maar nergens bijzonder.

De setting is op zich prima, maar in het verhaal en in de beelden daarvan zitten te weinig uitschieters, mist de vonk om er iets meer van te maken dan wat het nu is. En dat lijkt toch wat te veel op kijkvoer om niet ietwat teleur te stellen. Wellicht vooral omdat de naam van Bertolucci toch wat verwachtingen opwekt, en die niet echt duidelijk ingevuld worden. Het is meer een acceptabele film, considering dan een op zichzelf staand meesterwerk geworden. En op dat laatste had ik dan toch wel een beetje gehoopt.

Helemaal kommer en kwel is het dan ook weer niet. Het verhaal nodigt nog steeds wel uit tot wat discussie, de kelderruimte is dan wel wat beperkt maar levert nog steeds mooie beelden op, en het acteren van Tea Falco en Jacopo Olmo Antinori is voldoende om de aandacht vast te houden.

Maar niet echt iets meer dan dat.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

leuke alternatieve film,die het boek behoorlijk trouw volgt.

natuurlijk goeie soundtrack,met name david bowie(nooit geweten dat die in het italiaans heeft gezongen.

de casting kon beter,en de film laat in het midden wat lorenzo nu eigenlijk mankeert.

het zou een vorm van autisme kunnen zijn,,,,maar ook weer niet.

benieuwd of er nog meer goede niccolo ammantitni verfilmingen zijn.

vast ook de moeite waard.

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Geschetste verhaallijn in de moviemeter tekst klopt niet helemaal met de film, veel blijft onduidelijk en ik vond het nagenoeg niet boeiend. Had er meer van verwacht...

avatar van Robi

Robi

• 2029 berichten

Lorenzo is een jongen van 14. Erg in zichzelf gekeerd en hij vertoond ook wel wat vreemde (psychiatrische) trekjes. Hij belooft zijn moeder dat hij een week op skivakantie gaat met de klas, maar in werkelijkheid verstopt hij zich in de kelder van zijn huis. Daar komt zijn oudere zus langs die hij nauwelijks kent. Ze is verslaafd en komt daar om af te kicken en haar broertje te terroriseren. Maar in die kleine ruimte leren ze elkaar wel beter kennen en zo groeit er toch iets moois tussen broer en zus. De film begint al niet echt fout, maar als het verhaal tussen broer en zus heel mooi en langzaam opbouwt, wordt de film alsmaar beter. Er wordt ook prima geacteerd door de twee hoofdpersonen. Mooie film, die ik nog wel eens wil zien.

avatar van Robi

Robi

• 2029 berichten

Ongeveer twee jaar geleden eindigde ik mijn bericht met dat ik deze film nog wel eens wilde zien. Dat is nu gebeurd al was het onbewust. Ik wist van te voren niet dat ik naar deze film zat te kijken. Maar de film is nog steeds erg indrukwekkend en mooi. Vooral knap blijft hoe de relatie tussen broer en zus groeit in de kleine ruimte van de kelder.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Ik vind deze film erg sfeervol en mooi. Goed acteerwerk wat mij betreft, een interessant verhaal en dat het zich grotendeels in de kelder afspeelt, maakt het erg intiem. De scène waarin Olivia Ragazzo solo, Ragazza sola meezingt blijft mij bij. Deze film doet voor mij niet onder voor het boek ('Ik en jij' van Niccolò Ammaniti). 5*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Los van de rest van mijn mening, vind ik het de setting en het uitgangspunt nog steeds erg vreemd. Het kan wel zijn dat een puber niet goed in zijn vel zit, en zijn onbeleefd gedrag naar zijn moeder is niet bepaald respectvol, maar dit scenario heb ik niet bepaald voor ogen. En al helemaal niet als een onbekende halfzus ineens ook - nota bene - in de kelder opduikt zonder dat iemand er iets van afweet.

Daarnaast is de locatie best wel interessant. Misschien allemaal niet zo heel moeilijk om een donker rommelig kot te vinden, maar het is wel prima gedaan. Het is minder evident om lange tijd in dezelfde ruimte te filmen en het toch boeiend te houden. Dit laatste komt toch vooral door de twee hoofdpersonages die elkaar naar acteer werk toe goed vinden.

Niet dat dit een meesterwerk is, maar van een Bertolucci mag je af en toe wel iets meer verwachten. Degelijk, sober en meer van dit alles. Weinig op aan te merken, graag naar gekeken, maar ook niet meer dan dat. Omwille van de setting en het acteerwerk toch een nipte 3,5*