Elsker Dig for Evigt (2002)

Alternatieve titel: Open Hearts

Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Susanne Bier
met Sonja Richter, Mads Mikkelsen en Paprika Steen

Joachim en Cæcilie, een jong koppel uit Kopenhagen, hebben net beslist te trouwen, wanneer Joachim door een auto wordt aangereden. Hij overleeft het ongeval, maar is van kop tot teen verlamd. De vrouw, die het ongeval veroorzaakte, Marie, wordt verteerd door schuldgevoelens en belt haar man Niels, een dokter in het ziekenhuis, om het koppel bij te staan. Verstoten door een bittere Joachim, zoekt Cæcilie troost bij Niels, die hopeloos verliefd wordt op de jonge vrouw.

avatar van jackie
Leuk gedaan, goed geacteerd.
Grappig was ook dat de moeder en de zus uit Festen ook een rol in deze film hebben.

Onverwachtse topper! Ik ging naar deze film met totaal geen verwachtingen. Het verhaal wordt heel ingetogen vertelt. Het mooiste vind ik eigenlijk het gevoel dat de film naarmate het zijn climax zijn bereikt aan de kijker wordt doorgegeven. 4* van mij.

chica
er speelt iemand in die paprika heet?

Kende je haar nog niet? Ze speelt ook die blonde dame in Festen. Inderdaad een leuke naam. Die verbazing had ik ook toen ik voor het eerst de naam Franka Potente hoorde.

GerwinF
chica schreef:

er speelt iemand in die paprika heet?

Nee dan de regisseur...Susanne Bier.

Zo te horen een vrouw naar mijn hart.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Het was nog leuker geweest als ze Paprika Potente had geheten.

LOL

chica
hahahahaha als paprika met susanne trouwt heet ze paprika bier.
gni

avatar van herman78
Guttegut, wat een hoogstaande discussie weer.

Nouja, ik heb de film net gezien, en ik vond hem erg mooi. Een film over echte mensen, herkenbare gebeurtenissen, echte emoties en echte tranen met een mooi, positief, open einde. Hij deed me overigens een beetje aan Morvern Callar denken.

ook ik wil deze film binnenkort gaan kijken. hij zal nog wel niet verkrijgbaar zijn op video/dvd neem ik aan?? als iemand hem heeft hoor ik 't graag....ben erg benieuwd hoe hij zal zijn aangezien ik festen te gek vond!

avatar van herman78
Ik zou hem zeker gaan zien. Ik vond hem niet zo goed als Festen, maar het is zeker een prachtige film!

avatar van Mindflight
jackie schreef:

er zijn nog meer bekenden; die verlamde man speelt ook in the Idiots, een andere geniale dogma.

Hoogstaand drama.
Ik heb zelden overspelperikelen zo stuitend en mooi in beeld gebracht zien worden.

Yak
Moeilijk om te beoordelen, maar om Narva niet weer op mijn dak te krijgen zal ik toch maar een cijfer toekennen.
De film begon ij-zer-sterk met de meest prachtige dialogen die ik sinds lange tijd gezien/gehoord heb. De acteurs zijn zonder uitzondering fenomenaal, zelfs de little kiddies die normaal gesproken (acteerervaring missend) zo irritant kunnen zijn. Leuk ook om allerlei mensen uit andere Deense films en series (Idioterne, Festen, Riget) terug te zien. Maar de uiteindelijke ontvouwing van het verhaal stoort me toch enigszins. Als het troost is wat Cecile zoekt, waarom laat ze het dan zo ver komen? Waarom lukt het Niels niet om professioneel te blijven? Het draait uiteindelijk uit op een redelijk gewoon 'onmogelijke liefde'-verhaal, met een uitgangspunt dat wat mij betreft schokkend en (in negatieve zin) storend is. Na verloop van tijd wapperde het verhaal van de ene plotselinge plotwending na de andere, en laat het de meeslependheid van het begin varen voor een soort van 'so what's next?'-gevoel.
Begon volkomen briljant, zakte helaas snel af en uiteindelijk belandt het in de middenmoot: 3 sterren.

Lichtpuntje na al deze negativiteit: Sonja Richter is één van de mooiste mensen op deze planeet.

Yak schreef:
Als het troost is wat Cecile zoekt, waarom laat ze het dan zo ver komen?

Tja, wanneer word je verliefd op iemand? Vaak op het moment dat je het niet verwacht. Ze zocht eerst ook troost, zeker. Maar hoe houd je stand als je in zo'n labiele situatie verkeert? Ik denk dat je dan naar liefde smacht. En omdat haar vriend niks meer van haar wilde weten werd e.e.a. versneld.

Waarom lukt het Niels niet om professioneel te blijven?

Getrouwde mannen die een slippertje hebben, het komt vaker voor...
Hij had 't niet mogen doen, professioneel gezien. Het vlees is zwak Yak.

Yak
Maar het strandde wat mij betreft veel te snel, zonder verdere uitleg, in die nieuwe ontluikende liefde. Het verwerkingsproces van Cecile was van het ene op het andere moment veranderd in een plotselinge affaire, en het zo hechte gezinsleven van Niels werd mij wat al te robuust verstoord. Als ik me een film voor de geest mag roepen waar een onvoorziene verliefdheid wél onder de huid kruipt, is het 'In the mood for love'. Het ziekenhuis-drama van Elsker Dig for Evigt was voor mij teveel een (goed uitgewerkt, maar als kapstok toch erg tegenvallend) zijspoor.

Yak
Nou begon het me toch enigszins te storen, die totaal willekeurige titel-vertalingen. Italiensk for Begyndere zou vertaald worden naar Italian for Beginners, dat klinkt aannemelijk. Maar Elsker Dig for Evigt naar Open Hearts leek me dus echt niet te kloppen. Met het ietsepietsie talenkennis die ik heb, lijkt me de vertaling van Elsker Dig for Evigt zoiets als "Ik hou van je voor eeuwig" te zijn. Maar betekent Aiqing Wansui ook werkelijk "Lang leve de liefde"? Of Sen to Chihiro no Kamikakushi "Weggespiritueerd"?

sydney
Net na het zien van de film ben ik erg onder de indruk van deze film. Zoals al eerder gezegd zit de film vol echte emoties en verhalen. De zwartgallige humor past perfect in deze film. Voorlopig 4*.

avatar van 93.9
goede dogme film,
niet te experimenteel

avatar van De Knip
Mooie karakterrollen, alleen op t laatst werd ik als kijker wat te snel heen en weer geslingerd tussen verwarde personen, die mij weer verwarden

***1/2

Erg goede film met een ijzersterk script en geweldige acteerprestaties. 4*

Een verhaal dat niet bijster origineel is - maar naar mijn mening toch altijd wel weer erg pakkend.

Vond de uitwerking over het algemeen prima gedaan - en heb tijdens het kijken dan ook meer dan genoten.

avatar van Redlop
De verwoestende werking van verliefdheid had wat weg van Damage, maar die vond ik nog mooier en pijnlijker dan deze film.

Maar goed, wel een mooie Dogme-film waarbij vooral aan het doel van de Dogme regels is gedacht en niet ostentatief met camera's werd geklierd.

De laatste film van Suzanne Bier 'Brødre' vond ik nog intenser en pijnlijker. 3,5*

avatar van Intruder
Redlop schreef:

Ik vond persoonlijk deze film dan weer net wat beter, hoewel ik me wel aansluit bij het commentaar van Yak. Hoewel Festen met stip de beste Dogme-film blijft weet ook deze film het beste uit de regels te halen en dat op zo'n manier dat het bijna niet meer opvalt.

neo (crew)
Vond dit ook weer een zeer geslaagde Dogme film, niet de beste, maar alsnog erg sterk. Wat Yak al eerder op deze pagina zei ben ik het een voor een klein gedeelte mee eens. Weer heerlijke Mikkelsen en Paprika Steen. En naast de opvallende namen Bier en Steen, is er ook nog een Nikolaj Lie Kaas!

En dit is er weer een die breekt met de regels; de kijk door de warmte camera ipv een enkele normale en de muziek is hier niet terplaatse gespeeld, wat volgens de regels de enige geldige bron voor muziek zou moeten mogen zijn. Maar wat boeit het eigenlijk bedenk ik mij nu, de film is er niet minder om. 4 sterren

avatar van De GeuS
Mooie film waarin goed en natuurlijk werd geacteerd(voor zover ik dat kan beoordelen); 3,5*

avatar van CAPIpsv
Naarmate ik de film zag, dacht ik, dit is een echt een goede film, net geen topfilm.
Zeer goede personages, die erg goed acteerwerk afleveren. Maar toen ik in het einde was aanbeland, dat wat idd wat verward was, en ietswat onoverzichtelijk, vond ik het niveau beduidend wat lager. Je kunt denk ik tenminste, ook redelijk spreken van een open einde, want wat er nu eigenlijk van trecht zou komen met die twee, is niet duidelijk geworden, ik had liever gehad dat de film nog een half uur langer had geduurd, en dat het laatste duidelijk zou zijn geweest, en hoe, maakt opzich niet veel uit,,,,

een 3#

Mooi film! Echt!

Eigenlijk heeft het me de hele tijd geboeid, vooral na het eerste half uurtje denk ik zo'n beetje.

Ik was superbenieuwd hoe het steeds verder zou gaan. En wat een heerlijke acteurs/actrices! Die personages.. mooi hoor.
En dan vooral Niels, Cecillie en Joachim. Echt, die verhoudingen na Joachims verlamming.. ik vond het een hele realistische film. Het leek net allemaal echt te gebeuren voor m'n neus.

Wat ik vooral mooie momenten vond:dat Niels en Cecillie toen meubels enzo gingen uitzoeken. Die scene met de bedden vond ik echt grappig. Het leek net of Cecillie echt de slappe lahc had. En Niels maakte erg leuke opmerkingen.
Verder nog iets met de ruzie tussen Niels en Marie, ik ben even vergeten wat precies (maar ik heb 'm opgenomen en kijk 'm misschien nog een keer, dan zeg ik het dan wel).
En die Stine, die steeds zo kwaad is op d'r vader. Erg mooi gedaan. Geweldig, zo'n puber!

Toch had ik soms het idee dat de acteurs moesten lachen in een serieuze scene (voorbeeld: wanneer Cecillie en Stine ruzie maken in Cecillie's huis, als Stine erachter komt dat haar vader het met een ander doet.)

Goed, alles bij mekaar:
4*!