Billy Madison (1995)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Tamra Davis
met Adam Sandler, Darren McGavin en Bridgette Wilson

Billy Madison is de 27-jarige zoon van de rijke Bryan Madison. Billy staat op het punt om het gigantische hotel-imperium van zijn vader te erven, maar dan moet hij eerst nog even bewijzen dat hij de familie-business wel waard is: Hij moet in een half jaar de complete basisschool en middelbare school doorlopen. Ondertussen probeert Billy de hand te winnen van de lerares Veronica.

EJV
Ik vind het de zwakste film van Sandler.
Er zijn wellicht mensen die de humor inzien van deze film maar ik persoonlijk vond het TE overdreven.

De film gaat nergens over.

2 sterren is al veel!

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Heel lang geleden dat ik deze heb gezien, Ik wil deze echt heel graag nog eens herzien, Wat ik van hem vond vroeger zou een 3* zijn maar ik denk dat ik hem nu wat minder zou vinden vandaar 2.5* niet ervan weerhoudend dat ik Adam Sandler geweldig vond.

Verdorie, heb ik op de verkeerde film gestemd, er was nog eens zo'n film met ook zo'n verhaal over een rijkeluiszoon die iets met een school te maken had. Nou ja ik ben wel benieuwd naar DEZE film. , maar die stem heel snel verwijderen, zondag ga ik wel kijken.

de grafhond
IDeze moet ik ook zien, ik ben wel een echte sandler fan

Ik vind zelf Adam Sandler ook een toffe acteur.

Maar deze film viel me echt zwaar tegen. De humor is veel te flauw en te makkelijk. Een aantal gedeeltes zijn ook compleet overdreven zoals die feestjes als hij overgaat. En de relatie die hij opeens opbouwt met een juf van een van die groepen gaat ook helemaal nergens over.

Ik vind de film tegen het kinderachtige aanzitten. Ik denk zelfs dat het meer een kinderfilm is. Vond het irritant om er naar te kijken. Heb de flim ook niet uitgekeken.

avatar van m1701
Adam Sandler vind ik altijd een erg leuke/goede acteur.
Maar in deze film is hij zoooo ontzettend flauw en irritant en dan ook nog dat stemmetje.
Nee vond em echt helemaal niets aan.

avatar van tommykonijn
Zo te zien ben ik flink in de minderheid maar ik vond deze film nog best te pruimen, Adam Sandler is zowieso al een van mijn favorieten en zijn stemmetje in het begin van de film is echt werkelijk vreselijk, maar dat verandert naar een paar minuten, ik begrijp ook dat mensen hier een 2,0* ofzo voor kunnen geven want je moet van de (flauwe) humor houden, soms gaat de film echt té ver en verliest de humor zijn kracht, maar Sandler maakt veel goed en de deuntjes van Randy Edelman waren ook wel geinig, niet echt een hoogvlieger maar ik vond hem zeker leuk om eens naar te kijken wel raad ik hem af voor Sandler-haters die zullen na afloop van de film moeten overgeven , ik vond het in ieder geval een hele vermakelijke film.

avatar van nijnokonijno
ik vond dit een supergoede film van sandler, ik kon er echt mee lachen en dan die o'doyels die zo in het ravijn vielen dat was echt wel hip jong een 5*

avatar van Dark Knight
leuke film idd. Sandler is goed op dreef gewoon lachuhh..
3,5***

avatar van notorious_kim
Na een kwartier had ik door dat ik deze film feitelijk al gezien had, waarom ik nog naar de rest heb gezien, ik denk dat ik te lui was om iets anders op te zetten :-s.
Enkel de goede stukjes (die ik op mijn één hand kan tellen) waren me feitelijk bijgebleven. De rest van de film is ronduit irritant. Adam Sandler die ik normaal wel graag zie spelen, zet hier een heel onrealistische rol neer, vaak zijn de grappen veel te plat en dus totaal niet om mee te lachen.
De scenarist gaat hier met de meeste punten lopen voor de zangscènes met wel een heel bizarre musicaltekst, dat wat zowat het grappigste van de hele film.
Voor de rest, alles is er zwaar over, en ik begrijp totaal waarom ik niet meer wist dat ik deze film al gezien had. Misschien dat fans van platte humor dit wel zullen kunnen appreciëren!

avatar van Sjoerdow
Misschien wel de leukste film van sandler

3 sterren

Billy is een rijke nietsnut die aan zijn vader moet bewijzen dat hij is in staat om om de leiding over de hotelbusiness van zijn familie over te nemen. Hiervoor moet hij de klassen 1 t/m 12 (Amerikaans) opnieuw doorlopen maar dan in maar een half jaar tijd.

Adam Sandler als Billy is de grapjas maar de grappen zijn verre van leuk, te kleine stoeltjes en verliefd worden op de juf. Dat soort ongein en 90 minuten duren dan ook erg lang. Een mislukte komedie omdat wat in één sketch past uitgemolken wordt tot een film

avatar van brabusRUS
De film is erg vaak best irritant, maar er zitten ook grappige stukjes tussen. En wat is die Bridgette Wilson toch knap! Niet verwacht dat ze met Pete Sampras zou trouwen.

avatar van jumpstylemovie
Grappige film. Bij tijd gaat ie wel irriteren dus het is wel mooi dat hij maar anderhalf uur duurt. Ik heb me zeker wel vermaakt.

avatar van Donkerwoud
Tsja, Adam Sandler, Tsja. En toch heb ik een zwak voor de man en zijn ietwat ridicule films. Ja, zelfs de irritante ongrappige situaties neem ik op de koop toe.

avatar van DVD-T
Wat opvalt na het zien van een aantal Adam Sandler films, is dat er in de films waarin hij komt opdraven vaak de dezelfde grappen zitten. Dit is vooral het storende punt in Billy Madison, waardoor de grapdichtheid voor mij een stuk minder werd doordat ik het allemaal wel al had gezien. Toch komen er nog wel een aantal geslaagde grappen voorbij, en blijft de film wel van begin tot eind vermaken. Vooral de momenten waarop hij naar school gaat zijn erg leuk. Tegen het einde wordt het allemaal net even te zoetsappig. Verder een prima film met Sandler.

avatar van filmliefhebber92
Leuke film. Je moet zo'n film niet te serieus nemen. Maar dit is mijn humor. Ik vind Adam Sandlers films sowieso grappig.

avatar van StevenMighty
Ik vond het een hele lollige film. Adam Sandler is erg goed in het spelen van een totale mafketel en het plots omschakelen naar serieus.
De film zit vol leuke stukjes die gaan van grappig tot hilarisch. Het gebeurde meermaals dat ik de film bij deze momenten terugdraaide omdat ik er om kon blijven lachen (de biologie les, de kop van het dikke jongetje, het opbellen van de oude klasgenoot die gepest werd, etc)
De soundtrack van de film vond ik ook erg goed, tussendoor wordt je getrakteerd op leuke nummers van o.a. Culture Club, Jackson 5, Electric Light Orchestra en The Ramones.
4 sterren

avatar van Daan258
Ik vond hem erg leuk beginnen en heb toen ook erg vaak moeten lachen om Adam Sandler
Maar later vond ik de comedy toch wat minder worden wat ik wel erg jammer vond.
toch krijgt de film nog wel een voldoende.

Meh.

Sandler als retard, hij kan het maar beter laten. Gelukkig is het in deze film maar half en half, waardoor er tussendoor toch nog wat te beleven valt. Paar geinige bijrolletjes, met als hoogtepunt weer Buscemi. Toch altijd leuk wanneer hij even opduikt.

Verhaaltje is belabberd en ook de love interest van Sandler is niet te pruimen, maar af en toe wel een lollig momentje en qua feel-good zit het ook redelijk goed. Verwachtingen kunnen best niet te hoog liggen, is dat wel het geval zorgen de eerste vijf minuten er wel voor dat die meteen kelderen. Gelukkig herpakt de film zich daarna wel.

Eén van Sandler's minste films. Hij mag gewoon "zichzelf" spelen, als écht typetje vind ik hem vaak niet leuk. Deze film biedt een beetje van beide.

Tegenvallende film waarin een verwende rijkeluiszoon opnieuw naar school moet om zo het familiebedrijf over te nemen. Een aardig gegeven wat een leuke komedie op zou kunnen leveren. Echter is dit meer een aaneenschakeling van flauwe grappen en domme personages. Adam Sandler is nogal irritant hier in zijn doorbraak-rol.

avatar van ReplicaF
Helaas een van de slechtste Sandler-films ooit. Niet dat ik van sandler een diepgaand hoogstandje verwacht maar in deze film vindt ik hem TE kinderachtig;het is eigenlijk al irritant te noemen wat Sandler allemaal uitvreet en dan zeer zeker die stukjes met die pinguin. Ook het winnen van het hart van die leraares ging mij net iets te vlot.Maar goed...het is mijn mening

avatar van Kondoro0614
Billy Madison

Ik had gedacht dat Billy Madison een saaie, kinderachtige film was. Maar ik heb me toch prima vermaakt. Echter verveeld ik mij wel in het begin van de film. Na mate hij naar school ging begon ik mijzelf ook meer te vermaken! Op het begin vond ik de film wat traag op gang komen, ietwat saai. Maar, goed het word leuker... Adam Sandler is nou niet echt bepaald 1 van mijn lievelingsacteurs. Maar ik vond de rol bij hem passen! R.I.P. Darren McGavin! Bridgette Wilson-Sampras is niet meer echt in de films volgens mij.. 2008 was haar laatste volgens IMDb. Josh Mostel is ook oud geworden!! Het verhaal was wel leuk het concept ook wel. Leuk tussendoortje! Maar waar in godsnaam de genre Romantiek vandaan komt....?

avatar van GuidO96
Het is wel en leuke film, alleen het accentje van Sandler gaat op den duur vervelen.

avatar van TheLionKingFan
Hele leuke komedie! Adam Sandler speelt zijn rol erg leuk en natuurlijk ook een rol voor Steve Buscemi.

Heeft iemand anders trouwens ook het verhaal gehoord van regisseur Tamara Davis, dat Adam Sandler haar opbelde en zei ''Oké, morgen gaan we die trefbal-scene doen. En ik wil die kinderen echt hard raken. Kinderen pijn doen is leuk, en de scene gaat ook leuk worden!'' Hier verder te lezen: Tamra Davis · Interview · The A.V. Club - avclub.com

avatar van Elineloves
Best goed te doen. Ik herinner me niet dat ik deze film ooit gezien heb. Had na vijf minuten het idee daar ik het kinderlijke en zeurende stemmetje van Sandler niet lang zou kunnen verdragen, maar ik heb het volgehouden. De scènes op school en de interactie met de kinderen is leuk. Dat romantische zijlijntje met de lerares is volkomen ongeloofwaardig en eigenlijk vrij irritant.

Sandler moest groeien bij mij, waar ik eerst een grote hekel had aan hem vind ik hem nu steeds leuker. Gelukkig zijn zijn films de laatste jaren beter geworden, want dit is niet veel soeps. Halverwege heb je het allemaal wel gezien. De scène met Buscemi was het hoogtepunt van de film, heerlijke vent.

avatar van missl
Ik vind Sandler over het algemeen een flauw acteur. Nu dacht ik, laat ik eens ouder werk van hem kijken, misschien is dat beter. Maar nee dat is het niet.

avatar van Vinokourov
Tijdens mijn zoektocht naar de infantielste Adam Sandler-film scoort Billy Madison vrij goed. Man man man, wat een treurloze grappenloze bende is dit weer. Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken . Het enige wat de film de moeite waard maakt is de zeer hotte verschijning van Bridgette Wilson (vrouw van Pete Sampras overigens!).

avatar van clubsport
Dit is toch wel 1 van de mindere Sandlers , redelijk grappige scenes worden afgewisseld met weer hele kinderachtige , vooral het gedeelte ook met zijn conccurent die de zaak wil overnemen en vals speelt vind ik een mishit die de film kinderachtiger maakt dan nodig is .
De romance met bridget wilson is nogal ongeloofwaardig maar je daar is het een sandler film voor dus dat kan ik wel over het hoofd zien .
Ook hadden de scenes naar high school wat meer uitgediept kunnen worden om zijn groei naar wat meer volwassenheid wat geloofwaardiger te laten overkomen , dat had de film zeker goed gedaan .
Aardig maar met wat mindere extremiteiten in het verhaal had dit best wel een leuke film kunnen opleveren , nu ging het qua kinderachtigheid wat over de scheef en dat is jammer .

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Begin Sandler steeds meer te waarderen en ondanks dat het nog steeds (binnen de film zelf) hit or miss is, verveel ik me zelden. Doet erg denken aan Happy Gilmore, die een jaar later uitkwam. Verhaal is identiek (alleen ipv z'n school afmaken, moet hij leren golfen) en qua humor ongeveer hetzelfde flauwe niveau. McGavin vertolkt hier de rol die McDonald zo smakelijk over de top neerzette in Happy Gilmore. Typische in- en inslechte zakenman / tegenstander van Sandler, maar o zo lekker expressief en overdreven neergezet. Zelfde geldt voor de bijrollen van Buscemi en Farley. Ook hier weer een aantal geniale quotes, zoals de rant van de principal wiens vrouw niet van andere mannen kan afblijven.