Toata Lumea din Familia Noastra (2012)

Alternatieve titel: Everybody in Our Family

Roemenië / Nederland

geregisseerd door Radu Jude
met Serban Pavlu, Sofia Nicolaescu en Gabriel Spahiu

Er is geen weg omheen: de moderne mens reageert net zo op stress als zijn voorouders uit het Stenen Tijdperk; zijn fysische chemie beslist binnen enkele seconden over vechten of vluchten. Afgezien van de ochtendkater, zijn ouders, zijn gevecht met nicotine en autoproblemen, is de grootste spanning bij Marius Vizereanu het op handen zijnde bezoek aan het gemengde gezin, waar zijn jonge dochter Sofia samenwoont met haar grootmoeder, moeder en haar nieuwe vriend Aurel. Marius is als toeschouwer op zijn best, maar vandaag wil hij Sofie ophalen om haar mee te nemen voor een uitje naar zee...

avatar van mrmojorisin123
Deze Roemeense film werd verkozen tot Bayard d'Or op het Festival van de Franstalige Film in Namur 2012.

Een heftige tragikomedie over omgangsrechten in een disfunctioneel gezin. Zo kunnen korte lontjes en escalatie eruit zien. De pogingen om het realistisch ogende verhaal hier en daar met wat zwarte humor te verlichten, gaan verloren in de over-de-top uitvoering. Een redelijk ongemakkelijke film.

Ontstellend gezinsdrama dat zich afspeelt nadat de scheiding tussen het echtpaar werd voltrokken en waarbij het bezoekrecht het uitgangspunt vormt.
Verbijsterd en met medelijden gekeken naar het vijfjarig meisje tussen scheldende, verwijtende, zich in haat uitlevende volwassenen, haar ouders, en verschrikt en uiteraard onbegrijpend over het fysiek geweld dat er op volgt.
Zekerlijk een onbehaaglijke film, waarbij ge dergelijke toestanden en gedragingen amper kunt voorstellen.
Niettemin, gedurfd en zeer goed in beeld gebracht, veel handcamerawerk, wat de intensiteit van het onverantwoord gebeuren nog meer onderstreept en ge kunt er ook moeilijk onderuit om het acteren te loven, zeker van Serban Pavlu in zijn hysterische rol.