The Man Who Knew Too Little (1997)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Jon Amiel
met Bill Murray, Peter Gallagher en Joanne Whalley

De zeer naïeve Amerikaanse videoverhuurder Wallace Ritchie, komt terecht in de interactieve theatervoorstelling 'Theatre of Life' in Londen. De instructies die hij per telefoon krijgt zijn eigenlijk bedoeld voor een koelbloedige huurmoordenaar. Zo raakt Wallace verzeild in hoog spel tussen ministers van defensie, callgirls en Russische moordenaars. En al die tijd denkt Wallace dat alles in scène is gezet door het theatergezelschap.

avatar van Leland Palmer
Bill Murray is geweldig, maar daar is het meeste mee gezegd jammergenoeg. De film is zo vreselijk flauw dat het behoorlijk vervelend begint te worden op een gegeven moment. Een aantal komische scenes zijn zeker te ontdekken en dat dankzij Murray, maar ook hij kan deze film niet redden.

avatar van 606
Erg amuserende film met prima grappen.
Personages zijn leuk en er wordt ook prima geacteerd.
Murray is degene die de show steelt.

3,5 ster

avatar van Drs. DAJA
Geestige film. Het verhaal waarin Bill Murray geloofd mee te spelen in een toneelstuk maar daarbij ondertussen orders van een echte criminele organisatie opvolgt is een leuke vondst. Daarbij moet ook worden gezegt dat het slagen erg afhangt van Murray's performance die ronduit goed is. De karakters om hem heen zijn beduidend minder en trekken het geheel nogal omlaag. Al met al is The Man Who Knew Too Little een degelijke komedie.

De film is aan het begin leuk. Door allerlei misverstanden gelooft Murray dat hij in een toneelstuk speelt, terwijl hij te maken heeft met echte criminelen i.p.v. acteurs. Langzaam maar zeker wordt het echter steeds minder. De misverstanden en communicatiefouten stapelen zich veel te lang op. Daarbij komen dan ook nog eens de bijrollen die bij lange na niet kunnen tippen aan het niveau van Murray. Hij levert de film nog een voldoende op, 2.5*

avatar van Hey Blondie!
Zo'n tien jaar geleden voor het eerst gezien en dit was de derde keer en heb me er wederom ontzettend mee vermaakt.
Waarom deze film slechts gemiddeld 3 sterren krijgt is mij een raadsel.
Misschien dat het supermooie script niet zo besteed is aan mensen die van luchtige komedies houden?
of anders de acteerstijl van Murray met zijn lelijke kop, die ook niet iedereen zo ligt?
Of misschien komt het wel doordat ik juist fan ben van Murray en daardoor niet kritisch genoeg beoordeel?
over een jaar of vijf nog maar eens kijken, misschien dat ik er dan ook 3 sterren in kan zien, maar ik ben bang van niet.

avatar van frolunda
'There gonna be bodies all over the place'' Hilarische parodie op Bond en Hitchcock films met Bill Murray in een geweldig leuke rol.Daarnaast nog enkele sterke bijrollen van onder meer Alfred Molina en Richard Wilson en een vrij origineel scenario.Één van de leukste comedies van de jaren negentig die nodig toe is aan een fatsoenlijke DVD/Blu ray release.Elke keer weer een genot om te zien (de vijfde keer nu schat ik zo).

avatar van DutchTakeshiro
Bill Murray schittert in deze film genaamd The Man Who Knew Too Little. De film heeft naar mijn mening duidelijke invloeden van James Bond, The Pink Panther en Hitchcock films. Al deze invloeden zijn op goede wijze met elkaar verweven en de sfeer die het daardoor ademt, is des te beter. Het is naar mijn idee al een kleine klassieker geworden: het mag dan geen hilarische film zijn maar het komedie gehalte is heel constant. Het is gewoon een fijn stukje vermaak. Regisseur Jon Amiel weet goed de Londense sfeer weer te geven.

Bill Murray is goed op dreef. Hij speelt een rol die typisch bij hem hoort: grappig, nonchalant, charismatisch en sukkelig. De rol die hij speelt is heel herkenbaar en daardoor is het makkelijker om snel gewend te raken aan die vent. You love him or hate him. Ik zit er meer tussenin, maar ik heb zeker geen hekel aan de man. Verder is er niemand die in de buurt komt van Murray. Hij staat duidelijk in de schijnwerpers en de andere rollen zijn duidelijk bijrollen.

The Man Who Knew Too little heeft een erg leuk verhaal waarbij de misstanden snel opstapelen. Het is zo fijn in elkaar gezet dat het vanzelf komisch wordt. Het is een laagdrempelige film waar de meeste kijkers makkelijk naar kunnen kijken. Leuk, meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.