Les Ordres (1974)

Canada
Drama / Historisch

geregisseerd door Michel Brault
met Hélène Loiselle, Jean Lapointe en Claude Gauthier

Het Front de la Libération du Québec ontvoerde in 1970 een Britse handelsattaché en de Canadese minister Laporte en vermoordde hen. Het resultaat was dat de burgemeester van Montreal een speciale noodwet afkondigde, 450 mensen liet aanhouden, en hen dagenlang opsloot, zonder een verklaring waarom. Dit feit was de aanleiding voor deze film die de belevenissen volgt van een viertal slachtoffers.

avatar van speedy23
Naar ware feiten...

Nog bedankt Speedy voor de info van de film voor het toevoegen

Merkwaardig en uiterst sobere film die soms als een documentaire overkomt en berust op ware gebeurtenissen.
Het is een schrijnend en eigenlijk onthutsend verhaal, gebracht in wit-zwart, niet zonder emotie te verwerken.
Ingetogen en knap acteerwerk.

avatar van brucecampbell
Vrij koele en afstandelijke film gebaseerd op ware feiten.
De vertolkingen waren ok, maar ik had problemen met de gelatenheid van de "onschuldige" slachtoffers.
De hoofdrolspeler Jean Lapointe was nog geen 40 tijdens deze film, maar lijkt minstens 10 jaar ouder.
Toch een boeiend geheel.